De Aircamper als afstammeling van het eerste zelfbouwtoestel

OK-KUV 18 Grega GN-1 Aircamper

Teuge, 25 maart 2022 – Sinds 5 maart 2022 verblijft er op Teuge een opmerkelijk vliegtuigje. Het gaat om de OK-KUV 18. Dit is een Grega GN-1 Aircamper. Dit zelfbouwtoestel heeft een sterke overeenkomst met de Pietenpol Air Camper. Dat ontwerp uit 1928 van Bernie Pietenpol geldt als het vliegtuig dat in 1933 als eerste homebuilt op de markt werd gebracht. En het zelf bouwen van een vliegtuig is in de loop der jaren een niet weg te denken manier geworden om het mogelijk te maken met een kleine beurs het luchtruim te kunnen kiezen.

OK-KUV 18 Grega GN-1 Aircamper

De Pietenpol Air Camper was oorspronkelijk uitgerust met Ford Model A motor. Er is in ons land een oude Pietenpol Air Camper aanwezig met een Ford A Motor. Deze hangt aan het plafond in de hangaar van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad Airport.

De N1858 Pietenpol Air Camper met Ford A motor van de Vroege Vogels (Lelystad, 15 augustus 2015)

John W. Grega vond dat de Pietenpol Air Camper voor verbetering vatbaar was. Hij moderniseerde het oorspronkelijke ontwerp van Pietenpol en noemde het de Grega GN-1 Aircamper (nu aan elkaar geschreven). Daarmee is de Grega GN-1 Aircamper een doorontwikkeling op het eerste zelfbouwtoestel ter wereld. En vanuit dat perspectief kunnen we de Aircamper tot een historisch vliegtuig rekenen.

OK-KUV 18 Grega GN-1 Aircamper

Als eerste voorzag Grega zijn Aircamper van een betrouwbare en veel voorhanden zijnde Continental A-65 motor van 65 pk (48 kW). Verder werden diverse onderdelen van de Piper J3 Cub gebruikt in zijn verbeterde versie. Zo zijn de structuur van de romp, de motorsteunen, het landingsgestel, het staartwiel en het bedieningsmechaniek van de Cub afgekeken. Ook werd een aangepaste J3 vleugel gebruikt. Er werd echter op twee paarden gewed want ook de oorspronkelijke Pietenpolvleugel werd verbeterd door een ander vleugelprofiel toe te passen met een meer afgeronde voorrand en sterkere spanten. Met beide soorten vleugels kan de GN-1 Aircamper uitgerust worden. Uiteindelijk zou het eerste prototype van de Grega GN-1 Aircamper (N4705G) in 1963 voor het eerst vliegen. De prestaties van de GN-1 Aircamper liggen iets hoger dan de Pietenpol Air Camper.

De OK-KUV 18 Grega GN-1 Aircamper heeft een Continental A-65 motor

Aanvankelijk was John Grega helemaal niet van plan om zijn verbeterde versie aan de man te brengen als zelfbouwtoestel. Echter toen er in 1960 in het EAA blad Sport Aviation een kort artikel over dit kistje verscheen was de belangstelling van de homebuilders gewekt. Voordat een officiële set met tekeningen voor geïnteresseerde bouwers beschikbaar gesteld kon worden moesten er veel schetsen, aantekeningen e.d. goed gedocumenteerd worden. Daar ging zoveel tijd overheen dat John W. Grega pas in 1992 zijn set tekeningen gereed had.

Het beperkte instrumentarium van de OK-KUV 18

Het toestel dat nu op Teuge is verschenen stond tot voor een paar jaar geleden in vliegwaardige toestand in het Tsjechische luchtvaartmuseum “Metodeje Vlacha” op het vliegveld Mlada Boleslav, ten noordoosten van Praag. De toenmalige Tsjechische bouwers Tomáš Kořínek en Josef Plotnárek hebben er in totaal zes jaar aan gewerkt en waren voor de aanschaf van de materialen zo’n half miljoen Tsjechische Kronen (omgerekend € 20.000,00) aan kwijt. Hun toestel kreeg de Tsjechische ultralight-registratie OK-KUV 18 mee en in 2008 konden de bouwers er voor het eerst mee vliegen.

OK-KUV 18 Grega GN-1 Aircamper

Inmiddels heeft Bert van de Bunte van Van de Bunte Aviation het kistje gekocht en het toestel werd vanuit Duitsland naar Teuge overgevlogen. Het toestelletje is daar op 5 maart 2022 laat in de middag gearriveerd. Sindsdien is er naar ons idee niet of nauwelijks meer mee gevlogen.

De OK-KUV 18 Grega GN-1 Aircamper heeft een mooi houten propje

Bij een rondje om het toestel viel ons de creatieve sluiting van het bagagecompartiment op. Dit is een cijferslotje van een oude koffer.

Cijferslotje van een oude koffer

Ook troffen we een sticker aan over de capaciteit en vaardigheden van de piloot. Geen idee of dit inmiddels tot extra verzoeken bij hem heeft opgeleverd…

Een sticker waarbij je ook de kleine lettertjes moet lezen…

Of het een blijvertje in ons land is valt te bezien. Het is in Nederland tegenwoordig niet meer mogelijk om een in het buitenland gebouwd en geregistreerd zelfbouwtoestel van een PH-registratie te laten voorzien. De Grega GN-1 Aircamper staat inmiddels op de vliegtuigverkoopsite Planecheck alweer te koop. Het tweezittertje wordt daar aangeduid als Pietenpol Aircamper (Grega GN-1), niet helemaal juist dus, en heeft tot nu toe 257 uur gevlogen. De OK-KUV 18 heeft een vraagprijs die inmiddels verlaagd is van € 28.000,00 naar € 26.000,00 (excl. BTW).

De OK-KUV 18 Grega GN-1 Aircamper staat op dit moment te koop

Geef een reactie