LX-LEM, een flink gekietelde Cessna P210N Pressurized Centurion II

LX-LEM Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle turbine conversion

Teuge, 16 april 2021 en 11 april 2022 – Een serie foto’s van een dikke Cessna P210N Pressurized Centurion II op Teuge. Deze LX-LEM met bouwjaar 1981 en c/n P21000726 is regelmatig voor onderhoud te vinden bij Hangar One op Teuge. Zo troffen we dit toestel op 16 april vorig jaar en dit jaar (2022) bijna exact een jaar later, op 11 april 2022.

LX-LEM Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle turbine conversion

Standaard heeft deze Cessna P210N met drukcabine al een pittige Continental motor van 310 pk (231 kW), de LX-LEM doet daar nog een flinke schep bovenop met een Rolls-Royce (voorheen Allison) 250-B17F turbine motor van 450 pk (330 kW). Daarmee kan het toestel met 215 kts kruisen.

De Rolls-Royce turbine in het vooronder van de LX-LEM

Deze conversie is indertijd gedaan door O&N Aircraft Modifications Inc. en draagt de naam “Silver Eagle”. Je kunt deze ombouw zien als regelrechte concurrent voor de Piper PA-46 Malibu’s die naderhand met een turbinemotor zijn uitgerust. De laatste is alleen een veel groter verkoopsucces geworden en de “Silver Eagle” is een zeldzame verschijning.

LX-LEM Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle turbine conversion

Een andere modificatie die deze P210N heeft ondergaan is de installatie van een extra brandstoftank achter in de romp. Deze kan 112 liter aan JetA1 bevatten. Gevolg is wel dat er hierdoor minder plek is voor passagiers. In totaal mogen er maximaal vijf personen aan boord zijn tijdens de vlucht.

De rode dop van de extra brandstoftank in de romp

In 2016 hield O&N op te bestaan. Het Supplemental Type Certificate voor deze ombouwoperatie ging over naar Griggs Aircraft Refinishing. Alleen zijn er daarna geen Cessna 210’s meer door hen onderhanden genomen.

LX-LEM Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle turbine conversion

Tijdens het onderhoud bij Hangar One konden we mooi het verschil zien in de deuren links en rechts van het toestel. Aa de linkerkant zit een volwaardige deur waardoor de inzittenden het toestel kunnen betreden. Aan de rechterkant is aan half bovendeurtje aanwezig. Die is alleen geschikt om tijdens een noodsituatie het toestel te verlaten. Op die manier heeft het toestel minder naden waardoor de drukcabine minder kans op lekkages geeft.

Links een volwaardige deur
Rechts zit alleen een kleine nooduitgang

De LX-LEM heeft Luxemburg stad als thuisbasis. Dit vliegtuig heeft ook nog een Nederlandse geschiedenis, tussen 15 december 1994 en 13 februari 2019 was dit de PH-JFH. Als je goed kijkt is onder de Luxemburgse registratie nog de oude PH-registratie terug te lezen.

De registratie LX-LEM is over het oude kenmerk PH-JFH geplakt

Vóór zijn Nederlands avontuur had de kist korte tijd (van 31 oktober 1994 tot en met 13 december 1994) in Zwitserland gevlogen als HB-CQK. De periode daarvoor vloog deze P210N in de Verenigde Staten als N6185W.

LX-LEM Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle turbine conversion

Op 11 april 2022 was het onderhoud gereed werd de LX-LEM weer opgehaald. Daarvoor werd de piloot gebracht met de LX-JCO Mooney M20R Ovation. Kort nadat deze Mooney was gearriveerd werd de LX-LEM opgestart. Vervolgens vertrokken beide toestellen na elkaar op weg naar Luxemburg.

De LX-JCO Mooney M20R Ovation kwam de piloot van de LX-LEM brengen
LX-LEM Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle turbine conversion
LX-LEM Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle turbine conversion

2 gedachten over “LX-LEM, een flink gekietelde Cessna P210N Pressurized Centurion II

  1. Very interesting! Well written and good investigation. Thank you for this. Kind regards from Thomas Jamne (Pilot for LN-PNB and LN-TTA)

Geef een reactie