Wereldrecord: 57 starts en landingen in één uur!

Wereldrecordhouder Dirk Evers met zijn PH-PEP Pitts S.2B Special

Oostwold, 3 mei 2022 – Het is hem gelukt! Dirk Evers is erin geslaagd om het Guinness World Record  ‘Most times to take-off and land in one hour (light aircraft)’ te verpulveren. Tot vandaag stond dit record met 15 starts en landingen op naam van de Amerikaan Steven Chase uit Golden (Colorado). Hij vestigde – dit vandaag verbeterde – record op zijn dertigste verjaardag; 16 mei 2020 in Broomfield (Colorado). Dirk Evers is erin geslaagd om het record nu op 57 te zetten!

57 starts en landingen zouden het worden!

Plaats van handeling

Het record werd gevestigd op het vliegveld bij het Oost-Groningse plaatsje Oostwold (EHOW). Hier is het Vliegbedrijf Tom van der Meulen gevestigd. Zij stelden graag hun luchthaventerrein voor een uurtje beschikbaar zodat Dirk Evers dit opmerkelijke record kon aanvallen.

Vliegveld Oostwold

Spelregels

Om in aanmerking te komen voor de erkenning van het record door de organisatie van het Guinness Book of World Records moest aan een aantal spelregels worden voldaan:

  • De recordpoging moet plaatsvinden op één en hetzelfde vliegveld dat officieel is genoteerd op een vliegkaart.
  • De landingen moeten telkens in dezelfde richting worden uitgevoerd.
  • Na elke landing moet het vliegtuig weer naar 1.000 ft circuithoogte klimmen om van daaruit de volgende landing te maken.
  • Bij elke ‘doellanding’ dienen alle drie de wielen neer te komen binnen dezelfde twintig meter, gemarkeerd door twee lijnen op de baan.
  • Officieel aangestelde getuigen, waaronder een notaris, die controleren dat de recordpoging exact volgens de regels van Guinness World Records verloopt.
  • Tijdwaarnemers moeten de tijd nauwgezet in de gaten houden.
  • Er moet een getuigenverslag ingediend worden met een fotoreportage en een filmverslag als uiteindelijk bewijs van echtheid van de poging.
Een van de waarnemers bij de recordpoging
Iedere landing werd genoteerd

De piloot

Dirk Evers (57) is al jong begonnen met zweefvliegen en is in de jaren tachtig als helikoptervlieger bij de Koninklijke Luchtmacht in dienst gekomen. Al vroeg zwaaide hij af en ging commercieel vliegen in de Verenigde Staten. Vervolgens kwam hij in dienst bij Transavia als gezagvoerder op de Boeing 737.

Dirk Evers

Tegenwoordig vliegt Dirk Evers voor zijn bedrijven SKY unlimited en SKY academy. Door SKY unlimited worden aerobatictrainingen gegeven met de PH-PEP Pitts S.2B Special. SKY academy is een vliegschool met vestigingen op Colmar-Houssen (LFGA) in Frankrijk en op Lelystad Airport (EHLE).
De vliegschool is de directe aanleiding om dit wereldrecord te verbeteren vertelt Dirk Evers: “Mijn studenten hebben me uitgedaagd om te bewijzen dat ik de beste ‘precisie’ landingen maak. Zo is het idee geboren om in het Guinness Book of World Records te komen.”

Het vliegtuig

Het toestel waar Dirk Evers zijn record mee heeft gevestigd is een Pitts S.2B Special. Deze kleine tweedekker is speciaal ontworpen voor aerobaticvluchten. Op de neus zit een zescilinder Lycoming motor gemonteerd die 260 pk (194 kW) levert. Voor een toestel met een maximaal startgewicht van 771 kg is dat een forse krachtbron.

Pitts, it’s something Special
De PH-PEP Pitts S.2B Special

Dit betreffende toestel is in 1992 gebouwd bij Aviat Aircraft in de Verenigde Staten. Het toestel heeft daar eerst gevlogen als N171JH en is op 12 mei 1993 naar Groot Brittannië verhuisd als G-CDEE.

De PH-PEP Pitts S.2B Special in zijn oude kleuren (Lelystad, 10 juni 2006)

Per 25 april 1996 werd deze Pitts in Nederland ingeschreven als PH-PEP. Na vijf Nederlandse eigenaren over de afgelopen jaren staat het toestel nu op naam van SKY Unlimited. Dit bedrijf heeft de PH-PEP voorzien van een spectaculair eigen kleurenschema.

PH-PEP Pitts S.2B Special

De PH-PEP is doorgaans op Lelystad Airport (EHLE) te vinden. Vanaf daar worden regelmatig aerobaticvluchten uitgevoerd met deze Pitts. Ook dan zit Dirk Evers aan de controls.

De geluksdobbelstenen zijn een additionele optie

De recordvlucht

Ruim een uur voor de start kwamen alle betrokkenen bij deze recordpoging bijeen voor een laatste briefing. Alle actuele zaken werden doorgenomen, zodat iedereen wist wat er van hem of haar werd verwacht.

Marije Vermeulen en Dirk Evers, beiden van SKY academy, naast Tom van der Meulen, de gastheer van vandaag

Op exact 13:15u klonk het startsein en ging het gas erop bij de Pitts Special. Dirk Evers was begonnen aan zijn recordpoging. Dit onder het toeziend oog van een aantal belangstellenden, waaronder notaris Mr. Agna Groen uit Scheemda. Zij was belast met de formele verslaglegging van dit record.

De toeter als startschot voor het uur vliegen
Meteen klimt de PH-PEP voor de eerste keer naar 1.000 ft
Er was aardig wat bezoek langs het veld komen staan

De PH-PEP was uitgerust met diverse GoPro camera’s. Zo kon bijvoorbeeld tijdens de vlucht vastgelegd worden of de benodigde 1.000 ft hoogte iedere keer gehaald werd. Ook op de grond werd met meerdere camera’s gefilmd.

De Pitts hing vol met camera’s

Twee afgekeurd

In totaal werden er in een uur tijd 59 starts en landingen gemaakt. Bijna iedere minuut dus één! Alleen bij twee daarvan moesten de waarnemers constateren dat de wielen niet alle drie op de grond waren in het aangewezen vak. Dit kwam vermoedelijk door een onvoorziene uitloper van de Drentse Hondsrug die kennelijk in Oost-Groningen een paar plaggen gras omhoog had geduwd waardoor de Pitts een paar keer een klein hopje maakte. Uiteindelijk bleef de teller na één uur vliegen daardoor staan op 57 goedgekeurde starts en landingen, een verpulvering van het oude record dat op 15 stond!

Nét voor het vak nog op het achterwiel
Na het vak direct weer vol gas voor de volgende ronde
Dirk Evers laat zich van 1.000 ft naar beneden “vallen” voor de landing
Op tijd weet hij de snelheid eruit te halen voor een rustige touch down
Landing met keurig drie wielen op tijd aan de grond bij het begin van het landingsvak
En weer uitklimmen voor de volgende

We kunnen gerust stellen dat de Oostwoldse boeren deze middag niet de enige waren die het “gras aan het maaien” waren of die voor “opschudding” zorgden. Dat deed Dirk Evers met zijn Pitts Special namelijk ook!

Samen grasmaaien…
…en voor opschudding zorgen op Oostwold!

Tijdens de laatste landing was het “smoke on”! Daarna kwam Dirk Evers nog een keer langs met een low pass gevolgd door een aantal aerobatic manoeuvres. Daar had hij zelfs na een uur hard werken in de cockpit, nog puf voor.

Vervolgens taxiede Dirk terug naar de hangaars. Hier wachtte hem een luid applaus van de aanwezigen. Een aantal journalisten verdrong zich om te horen hoe de ervaringen waren.

Thumb-up tijdens het terug taxiën
Interview na afloop

Dirk was super blij, alleen vond hij het jammer dat hij er geen 60 had gehaald. “Een goede reden om dit record in de toekomst nog eens aan te vallen” zei hij. Maar nu was het tijd om felicitaties in ontvangst te nemen.

Een blij en vermoeid gezicht komt tevoorschijn als de kap open gaat
Uitstappen en weer vaste grond onder de voeten
Felicitaties van Tom van der Meulen na het behaalde succes
Applaus van de belangstellenden

Franse fans

De felicitaties kwamen ook van een drietal Franse fans. Zij waren met een Cessna 172S Skyhawk SP vanaf Aerodrome Haguenau (LFSH) gekomen. Het waren leerlingen van de Franse vestiging van SKY academy.

Drie Franse relaties van Dirk Evers waren speciaal naar Nederland gevlogen
De Franse fanclub was met de F-GLLF Cessna 172S Skyhawk SP naar Oostwold gekomen

Niet vlekkeloos

Toen de notaris zich over de papieren van de waarnemers ging buigen bleek toch dat niet alles vlekkeloos was verlopen. Niet dat er onrechtmatigheden waren gevonden, integendeel! Het record was goed vastgelegd door de waarnemers. Nee, het was een omgevallen kop koffie op de tafel bij de notaris die voor de nodige vlekken zorgde!

Koffie over de papieren!

Direct na de landing ging de notaris ook de videobeelden van de cockpit checken. Daarop was namelijk te zien of Dirk Evers wel bij ieder circuit tot 1.000 ft was geklommen. Dat bewijs werd sluitend bewezen geacht.

De notaris met haar assistenten checken de videobeelden
Gekeken werd of de hoogtemeter iedere ronde boven de 1.000 ft uit was gekomen

Hierna kon de uiteindelijke mededeling gedaan worden dat er 57 goedgekeurde starts en landingen waren gemaakt. Daarmee kan het record formeel worden ingediend bij de organisatie van het Guinness Book of World Records.

Hoera! De bevestiging door de notaris dat er 57 starts en landingen zijn gemaakt

Als afsluiting kregen de deelnemers van het team een officieel deelnemers certificaat. Ook waren er poloshirts en emblemen voor een ieder beschikbaar met daarop het speciaal voor deze recordvlucht ontworpen logo. Beide collectorsitems!

De speciale badge is nu al een collectorsitem!

Nog geen bier

Helaas kon Dirk Evers na dit alles nog niet aan een welverdiend biertje. Hij moest de Pitts S.2B Special namelijk nog terugvliegen naar Lelystad Airport. Dat werd als laatste aan het eind van de middag gedaan en daarmee kwam een einde aan een memorabele en zeer geslaagde middag.

Dirk Evers kijkt samen met Marije Vermeulen terug op een meer dan geslaagde dag

Rekening?

We zaten wel te bedenken dat Dirk Evers nog wel een fikse rekening van Oostwold zou kunnen krijgen voor het landingsgeld van deze middag; 57 x € 13,00 = € 741,-. Een flink bedrag voor een uurtje circuitjes draaien. 🙂 Alleen weten we eigenlijk wel zeker dat Tom van der Meulen deze rekening achterwege laat, daar was dit record veel te mooi voor!

Geef een reactie