50 jaar Vliegclub Flevo

Flevo Formation

Lelystad Airport, 7 mei 2022 – Op 19 februari 2022 was het precies vijftig jaar geleden dat Vliegclub Flevo werd opgericht. Deze vliegclub op Lelystad Airport is al ouder dan de luchthaven zelf, die in 1973 officieel werd geopend. In de eerste jaren hoorde bij deze club ook nog een tak voor parachutespringen en zweefvliegen. Die onderdelen hebben in de loop der jaren plaats moeten maken voor het groeiende vliegverkeer. Vliegclub Flevo is gebleven en is met 250 leden volop actief, al vijftig jaar.

Veel klassieke vliegtuigen op bezoek

Op zaterdag 7 mei werd het vijftigjarig bestaan op gemoedelijke wijze gevierd met een lustrumfeest. Er was een Fly-In georganiseerd en men kon in totaal zo’n 400 vooraf geregistreerde bezoekers verwelkomen.

Overzichtsfoto van het Fly-In terrein

Marshallers

Vanaf 10:00 uur druppelden de eerste toestellen voor de Fly-In binnen. Zij werden opgewacht door een ervaren team van marshallers bestaande uit Steije Ruiters, Pim Hesse en Bastiaan Hart. Als Follow-Me wagen werd de mooie oude Volkswagen Kever gebruikt van Pim Hesse gebruikt. En geloof het of niet, deze auto zag – net als de Vliegclub Flevo – in 1972 het levenslicht.

Follow-Me uit 1972, ook 50 jaar oud

Als parkeerplek werd het gras ter hoogte van het luchtvaartmuseum Aviodrome gebruikt. Daar stonden ook al wat toestellen die in de hangaar bij Vliegclub Flevo stonden. Deze moesten tijdelijk even buiten staan omdat de hangaar als presentatieruimte was ingericht met stoelen.

Parkeerplek Fly-In

Gevarieerde Fly-In

Er zat van alles tussen de bezoekende kisten. Klassiek, nieuw, ultralight, standaard, zelfbouw, linnen, metaal. Daarnaast kwamen kisten niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland en België. Een variatie die zich mooi laat vergelijken met Vliegclub Flevo, een vliegclub waar ook iedereen welkom is.

Static Show

De organisatie had een aantrekkelijk programma voor haar gasten opgesteld. Zo was er een leuke static show met een aantal historische vliegtuigen van Stichting Vroege Vogels. De vrijwilligers van dit gezellige museum waren al de dag ervoor druk geweest om een aantal toestellen naar Vliegclub Flevo te taxiën en slepen. Daarbij werd zelfs de replica van de Blériot XI (PH-BLE) van het plafond getakeld en in de hangaar bij de vliegclub neergezet.

Voor de verkoop

Verder stonden er een paar toestellen van bedrijven die zich deze dag presenteerden. Zo was van Teuge de PH-4S6 Shark Aero Shark op bezoek, had Zelf Vliegen hun Tecnam P200T twin neergezet en bezocht Cirrus Sales & Service vanaf Groningen het evenement met de D-ECPUC Dit is een Cirrus SR20 G3 GTS. Ook sponsor Wings over Holland presenteerde zich zowel met een stand als ook met de door hen leverbare tweemotorige Diamond DA 62.

SPECTO Aerospace

Overige stands werden bemand door bedrijven met een link naar de Vliegclub Flevo of Lelystad Airport. Het bedrijf SPECTO Aerospace liet een neuskegel zien van een Airbus A320. Deze was aan diverse “martelingen” bloot gesteld geweest. Bij SPECTO Aerospace worden dergelijke composiet vliegtuigonderdelen gerepareerd of nieuw gemaakt.

SPECTO Aerospace bracht een “kneus-neus” mee

LVNL

De luchtverkeersleiders van LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) in de toren waren persoonlijk aanwezig met een kraampje. Zo kon je een gezicht krijgen bij de stem die je altijd over de radio hoort tijdens het vliegen. En wilde je naast het gezicht ook nog de naam van de LVNL-medewerker weten, dan moest je het NAVO-alfabet goed kennen. De voornamen stonden namelijk per letter op hun T-shirts onder elkaar gespeld volgens dat NAVO-alfabet. Zover we konden zien paste alle namen op de T-shirts. Het aanname beleid bij LVNL is hier kennelijk op afgestemd, want we hebben niemand met een erg lange voornaam in een even zolang “nachthemd” zien lopen… 😉

De ploeg ‘LVNL-ers’ bij hun infostand

PAL-V

Er werd deze dag niet alleen teruggekeken op de afgelopen 50 jaar. Er werd ook vooruit gekeken. Vandaar dat Vliegclub Flevo PAL-V uit Raamsdonksveer had uitgenodigd om hun vliegende auto naar Lelystad Airport te komen. Op een aanhanger, dat dan nog wel.
De tentoongestelde PAL-V Liberty kan/mag nog niet vliegen. Later dit jaar hoopt PAL-V te kunnen beginnen met hun eerste luchtwaardige serietoestel van deze autogyro. Deze zou dan ook op moeten gaan voor een EASA-typecertificaat.

PAL-V Liberty
PAL-V Liberty
PAL-V Liberty

De PAL-V Liberty kreeg veel aandacht van het publiek. De gehele dag stonden bezoekers zich rondom het toestel te vergapen.

De hele dag door belangstelling voor de PAL-V Liberty

Dakota

Ook stond ‘Prinses Amalia’ op de gastenlijst. Hiermee bedoelen we uiteraard de prachtige Douglas DC-3 Dakota van DDA Classic Airlines.
In de ochtend had deze vliegende icoon al een rondvlucht vanaf Schiphol-Oost gemaakt. In de middag werd koers gezet naar Lelystad Airport. Er waren genoeg belangstellenden om twee keer de PH-PBA uit te verkopen voor een rondvlucht.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Trusty Rusty

Tussen de bedrijven door vonden diverse fly-by’s plaats. Het vliegend defilé werd geopend door Arie Bogaerds jr. Hij mocht de North American P-51D Mustang ‘Trusty Rusty’ van de Vroege Vogels om stipt 11:00 uur voorvliegen. En omdat het geen vliegshow betrof bleef dat beperkt tot een drietal low approaches. Maar zelfs gewoon rechtuit vliegen met zo’n imposant vliegtuig is al spectaculair! Een mooie opening van de activiteiten.

PH-JAT North American P-51D Mustang met een snelle low pass
PH-JAT North American P-51D Mustang in de landing
PH-JAT North American P-51D Mustang parkeert in het gras bij Vliegclub Flevo

Flevo Formation

Daarna was het de beurt aan de Flevo Formation. Dit is het eigen formatieteam van Vliegclub Flevo. Daarbij kunnen de leden onder leiding van zeer ervaren instructeurs oefenen in het formatievliegen. Voorwaarde is wel dat er minimaal 350 ervaringsuren in het logboek van de vlieger staan. Met drie clubkisten maakte men een paar mooie low passes.

De Flevo Formation op weg naar de startbaan
Flevo Formation in de break

Na de landing van de Flevo Formation werd strak achterelkaar terug getaxied naar het platform Charlie1, zoals de plek van Vliegclub Flevo officieel op het vliegveld heet. De toestellen parkeerden netjes tegelijk en recht naast elkaar. Tegelijk gingen de motoren uit en kon een applaus van het publiek in ontvangst genomen worden.

Strak achterelkaar taxiet de Flevo Formation terug naar het feestterrein

Krapte

Helaas heeft Vliegclub Flevo momenteel slechts de beschikking over drie van de vijf club-kisten. Een oorzaak ligt in het feit dat onderdelen voor motoren die gereviseerd moeten worden op dit moment een zeer lange levertijd hebben. Vandaar dat het voor Vliegclub Flevo even schipperen is met de capaciteit. En om te bewijzen dat Vliegclub Flevo écht vijf toestellen heeft, hieronder een plaatje van vorig jaar, toen stonden alle Pipers netjes op een rij voor onze camera.

5x Piper PA-28 Vliegclub Flevo (Lelystad, 25 maart 2021)

Fokker Four

Vanaf luchtvaartmuseum Aviodrome vertrok een aantal keer ‘Fokker Four’. Ook zij kwamen bij terugkomst steeds voorbij met de vier identieke Fokker S.11.1 Instructors in een strakke formatie. Tijdens de formatievluchten werden bezoekers aan het lustrumfeest mee aan boord genomen. Vooraf had men hiervoor kunnen intekenen.

Fokker Four taxiet uit
Fokker Four

Air Combat Europe

Niet oud, maar wel leuk; Air Combat Europe verzorgde eveneens een aantal vluchten vanaf het terrein van de Fly-In. Zij vliegen met de Blackshape Prime BS100 ultralight. Deze ranke toestelletjes met KLu roundels worden doorgaans gevlogen door voormalige luchtmacht vliegers.

Air Combat Europe met twee Blackshape Prime BS100’s

Bij het in- en uittaxiën van de Blackshapes wordt eveneens strak in formatie gereden. De kistjes zitten dan ook dicht op elkaar, maar de bemanning is hiermee zeer vertrouwd.

Air Combat Europe komt weer terug na hun geslaagde “missie”

Presentaties

Niet alleen in de lucht was het interessant, ook op de grond wist Vliegclub Flevo te boeien. Het programma met lezingen werd vakkundig gepresenteerd door René Schel.

René Schel
Deze spreekstalmeester is ooit ook zelf voorzichtig begonnen met vliegen. Na het behalen van zijn brevet in april 1994 was hij naarstig op zoek naar een eerste passagier die het aandurfde om met hem mee de lucht in te gaan. Omdat ondergetekende in die tijd nog al zijn stunts zelf deed, hebben wij die nobele taak toen maar op ons genomen… We survived! 🙂 En zie wat er van René is terecht gekomen! Hij is nu een zeer ervaren vlieginstructeur en Head of Training bij de Vliegclub Flevo!

René Schel is Head of Training bij Vliegclub Flevo en een instructeur met een jarenlange ervaring (Archieffoto)

Op het menu stonden enthousiaste lezingen van astronaut André Kuipers en voormalig F-16 demovlieger – thans Spitfire piloot – Ralph ‘Sheik’ Aarts. Beide sprekers wisten de volle zaal te boeien met een interessant verhaal met smakelijke anekdotes.

Presentatie van André Kuipers met een volle zaal

Zo legde André Kuipers uit waarom mannelijke astronauten voor hun lancering altijd tegen het wiel van de bus plassen. Dat is uit bijgeloof om geluk af te dwingen en is ontstaan nadat in 1961 de Rus Yuri Gagarin dit deed voor zijn eerste ruimtereis.

André Kuipers vertelt boeiend over zijn belevenissen in de ruimte

En ook weten we nu hoe Ralph Aarts aan zijn bijnaam ‘Sheik’ komt. Ten tijde dat hij op de Vliegbasis Twente was gestationeerd woonde hij in Duitsland. Die woning werd met stookolie van warmte voorzien. Door de drie grote olietanks in zijn kelder werd hij vervolgens de oliesjeik genoemd.

Ralph ‘Sheik’ Aarts over zijn carrière in de luchtvaart

BBQ

Aan het einde van de dag werden de feestelijkheden afgesloten met een gezellige barbecue verzorgd door Boer Kok. Ook kon er vers gerookte vis gegeten worden of een verkoelend ijsje genuttigd worden. Kortom de inwendige mens kwam deze dag niets te kort.

Fish meets Ice

Samenwerking

Na afloop kon iedereen terugkijken op een mooie dag. Door goed samenwerken van de diverse disciplines op de luchthaven was het mogelijk om een Fly-In op een door luchtverkeersleiding gecoördineerd vliegveld te houden. Dat was iets waar men sinds de invoering van de luchtverkeersleiding op Lelystad Airport nog geen ervaring mee had en het was ook al vele jaren geleden dat er een luchtvaartevenement van deze omvang op Lelystad Airport was. Voor herhaling vatbaar als Lelystad Airport volgend jaar zelf vijftig jaar bestaat? Steek de koppen bij elkaar!

Een gedachte over “50 jaar Vliegclub Flevo

Geef een reactie