Gevarieerde zondag op Lelystad Airport

9H-TTB Cirrus SR22 G2 GTS

Lelystad Airport, 8 mei 2022 – De zondag kende een aantal leuke bezoekers. De meeste daarvan hebben we voor de lens gehad. Wat ons betreft was de Maltese Cirrus de leukste bezoeker. Het Maltese luchtvaartregister heeft vele vliegtuigen geregistreerd staan. Veel daarvan zijn verkeersvliegtuigen of luxe privéjets. Het aantal sportkisten met een 9H-kenmerk is geringer, des te leuker om de 9H-TTB aan te zien komen.

9H-TTB Cirrus SR22 G2 GTS

De 9H-TTB stamt uit 2008 en heeft c/n 1850. Het toestel vloog korte tijd als N576SR om daarna naar Turkije te gaan als TC-CPT. Dat was in juni 2008. Dat verklaard ook de handtekening die we in de staart van deze Cirrus zagen. Die is namelijk van Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938). Hij was een Turkse legerofficier, revolutionair en de eerste president van Turkije. Op 8 januari 2021 is deze SR22 naar Malta verhuisd. De handtekening is in de staat blijven staan.

Vandaag maakte de 9H-TTB een retourvlucht vanaf Mönchengladbach (EDLN). Het afgelopen jaar heeft het toestel af en toe gevlogen en dan meestal in Oostenrijk vanaf Vöslau (LOAV) als we de vluchthistorie van dit toestel bekijken. We hebben niet de indruk dat deze Maltees ooit al eens op Malta zelf is geweest.

9H-TTB Cirrus SR22 G2 GTS

Dan kwam vanuit Girona (LEGE) de CS-PHO. Dit is een Embraer EMB-505 Phenom 300 van Netjets. Het toestel kwam de passagiers terugbrengen die op Goede Vrijdag met de CS-DXT Cessna 560XL Citation XLS waren weggebracht. Na getankt te hebben vertrok de Embraer een uurtje later weer richting Hahn (EDFH) in Duitsland.

CS-PHO Embraer EMB 505 Phenom 300

De D-EJSC is van de Godesberger Sportfliegerclub e.V. gevestigd op Bonn-Hangelar (EDKB). Daar kwam deze Robin R3000/160 dan ook vandaan.

D-EJSC Robin R3000/160

Voor een nachtstop arriveerde de F-GOAM. Dit is een Beech A36 Bonanza. Het toestel kwam vanaf Kortrijk-Wevelgem (EBKT). Daar hoort deze bonanza dan ook thuis.

F-GOAM Beech A36 Bonanza

Omdat het toestel zou overnachten werd het geparkeerd op, wat wij noemen, de “pyjama-plek”. Op dit plekje in de hoek van het Delta-platform worden doorgaans overnachtende toestellen gestald. Ook treffen we hier niet zelden toestellen aan die zelf hun pyjama meebrengen. Dit was bij de F-GOAM ook het geval.

F-GOAM Beech A36 Bonanza zonder pyjama
F-GOAM Beech A36 Bonanza mét pyjama

Nog een bezoeker in de vorm van de N228GG. Dit is een Piper PA-28-181 Acher II. De N228GG kwam vanaf Zweibrücken. Deze Piper is in het verleden wel vaker op Lelystad Airport te zien geweest.

N228GG Piper PA-28-181 Archer II

Omdat het mooi zonnig weer was waren er ook weer een aantal foto-kisten in de weer. Vanaf Lelystad Airport vlogen de PH-MAV Vulcanair P.68C van Miramap en de OY-SYR Partenavia P.68 Observer van Bioflight. Beide zijn geen onbekenden en deze vliegtuigen komen wel vaker op Lelystad Airport.

PH-MAV Vulcanair P.68C
OY-SUR Partenavia P.68 Observer

Van de lokale toestellen noemen we de twee Extra NG’s. Kort na elkaar kozen deze geavanceerde aerobatic-toestellen het luchtruim. De PH-IBM bleef lokaal vliegen en de D-EJJV vertrok naar Texel.

PH-IBM Extra NG
D-EJJV Extra NG

Geef een reactie