PH-TEM Vans RV-7A wordt vliegklaar gemaakt op Lelystad Airport

PH-TEM Vans RV-7A

Lelystad Airport, 15 mei 2022 – Op Lelystad Airport is een nieuw zelfgebouwd toestel aangekomen. Het betreft een Vans RV-7A (de versie met neuswiel) en met de registratie PH-TEM. Dit toestel is in ruim 10 jaar gebouwd door de Transavia captain Tim Weert. In november 2011 ontving hij de eerste onderdelen voor zijn Vans en nu nadert het project zijn voltooiing.

PH-TEM Vans RV-7A nog zonder vleugels, staart en propeller
Een bonte verzameling kappen gereed voor montage

Aan het begin van het bouwproces moest de bouwer nog bepalen of hij een Vans RV-7 met een neus- of staartwiel wenste. Ook werd naderhand pas gekozen of de canopy naar achter zou schuiven of naar voren zou klappen. Het is een neuswiel geworden en de kap klapt naar voren open.

De canopy van de PH-TEM Vans RV-7A klapt naar voren open

De PH-TEM is voorzien van een mooi donkerrood kleurenschema. De striping op de romp loopt denkbeeldig door en gaat verder in de staart.

PH-TEM Vans RV-7A

Aerobatic

Als motor is een Lycoming IO-360-M1B van 180 pk (132 kW) gekozen. Met deze motor en met de aangepaste olie- en brandstofvoorziening kan met de PH-TEM aerobatic gevlogen worden. Dat was dan ook een van de voornaamste redenen waarom Tim Weert voor een RV-7A heeft gekozen.

Pittige Lycoming motor

Sinds 25 april 2022 staat de PH-TEM in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven met constructienummer 74005. Nu het kistje op een aanhanger op Lelystad Airport is aangekomen wordt het gereed gemaakt voor zijn eerste vlucht, later deze maand. De planning is om van 10 tot en met 12 juni 2022 de Fly-In op Midden Zeeland met het toestel te kunnen bezoeken.

PH-TEM Vans RV-7A nog zonder vleugetips
PH-TEM Vans RV-7A

Europa

De PH-TEM is het tweede vliegtuig van Tim Weert. Hij vliegt  al sinds februari 2005 met de Europa XS TG PH-JAI. Dat zelfbouwtoestel heeft hij overigens niet zelf gebouwd, maar gekocht in Engeland. Daar vloog deze Europa voorheen als G-KITZ.

De PH-JAI European Aviation Europa XS TG is het andere vliegtuig van Tim Weert (Woensdrecht, 13 juni 2015)

Nu de PH-TEM naar Lelystad Airport is gekomen, is de PH-JAI van Lelystad naar Middenmeer verhuisd. Hierdoor is er ruimte in de hangaarbox om de PH-TEM vliegend te maken. De Vans is in goed gezelschap van een andere Vans, de RV-10 PH-ZME. Door de PH-TEM op een speciaal hiervoor aangebrachte lift te plaatsen wordt efficiënt met de vierkante meters hangaar oppervlak omgesprongen.

De PH TEM staat samen met de PH-ZME Vans RV-10 in een hangaarbox
De PH-TEM Vans RV-7A op zijn lift

Keuze registratie

Het liefste had Tim Weert natuurlijk voor zijn toestel de registratie PH-TIM gekozen. Alleen, dat kenmerk is al in gebruik voor een Robin DR 400/180 Régent. Dat het nu de PH-TEM is geworden, heeft twee redenen; als eerste staat het voor Tim en Monique, zijn vrouw.

PH-TIM is al in gebruik voor een Robin DR400/180 Régent

Ten tweede is ‘TEM’ ook een afkorting uit de professionele luchtvaart. TEM staat dan voor ‘Threat and Error Management’. Het is in de luchtvaart een benadering van veiligheidsmanagement. Daarbij gaat men ervan uit dat piloten van nature fouten zullen maken en tijdens de vlucht risicovolle situaties zullen tegenkomen. In plaats van te proberen deze bedreigingen en fouten te vermijden, ligt de nadruk op het aanleren om met deze problemen om te gaan zodat de veiligheid niet in het geding komt. Het doel is de veiligheidsmarges te handhaven en om vliegtuigbemanningen op te leiden om gebeurtenissen en mogelijke fouten, die waarschijnlijk schade zullen veroorzaken tijdens de vluchtuitvoering, op te sporen en daarop te reageren.

PH-TEM Vans RV-7A

Hard doorgewerkt

Het afgelopen weekend is flink hard doorgewerkt om de losse onderdelen op en aan het toestel te monteren. Als eerste waren de hoofdvleugels aan de beurt, gevolgd door de staartvleugel. Vervolgens kwam het staartvlak erop en tenslotte de propeller. Daarmee is het al aardig op weg om een compleet vliegtuig te worden.

Tim Weert heeft afgelopen weekend hard gewerkt aan zijn PH-TEM Vans RV-7A

Compleet instrumentarium

Ook zeer compleet aan dit toestel is de uitrusting van de cockpit te noemen. Dat laat weinig te wensen over! De basis vormen een tweetal Garmin G3X touch beeldschermen. Daarnaast is een Garmin GTN 650 als NAV/COM/GPS #1 gemonteerd en een Garmin GNC 255 als NAV/COM #2. Verder is er een Garmin single channel autopilot beschikbaar. Voor het vliegen na sunset is er sfeervolle een slang met rode ledverlichting aangebracht die de cockpit in het donker beschijnt.

Royaal uitgeruste cockpit van de PH-TEM Vans RV-7A
PH-TEM Vans RV-7A

Hopelijk zien we de PH-TEM binnen een paar weken vliegend voorbijkomen. We kijken er nu al naar uit!

PH-TEM Vans RV-7A

Een gedachte over “PH-TEM Vans RV-7A wordt vliegklaar gemaakt op Lelystad Airport

Geef een reactie