
Lelystad Airport, 16 mei 2022 – De Duitse organisatie ADAC (vergelijkbaar met de Nederlandse ANWB) heeft een speciale tak genaamd ADAC Ambulanz-Service. Daarbij wordt gevlogen met een aantal speciaal ingerichte vliegtuigen. Daarmee kan de ADAC medische hulpdiensten vervoeren en patiënten repatriëren. De toestellen van de ADAC zijn 24 uur per dag inzetbaar en dat gedurende alle dagen van het jaar. In geval van een noodsituatie kan een toestel binnen 2 uur onderweg zijn.

ADAC-vloot
De vloot bestaat uit een tweetal Dornier Do.328JET-310’s (D-BADA en D-BADC) en een Bombardier Learjet 60XR (D-CURE). Daar is in april 2022 nog een tweede Learjet 60XR aan toegevoegd, de D-CADA.

De eerste drie toestellen vliegen al in een egaal geel kleurenschema met groot ADAC-titels op de romp. Zo komt de nieuw toegevoegde D-ADAC er ook uit te zien. Daar gaat de vliegtuigspuiterij van Satys voor zorgen.
De D-CADA is gebouwd in 2012 en kreeg als constructienummer 60-414 mee. Vanaf 6 mei 2012 ging het toestel in Italië vliegen voor Sirio als I-GSIN. Daarna ging het toestel naar Oostenrijk als OE-GLJ en kwam voor LaudaMotion Executive te vliegen. De thuisbasis werd Graz (LOWG).

Ombouw
Op 18 november 2021 vloog de OE-GLJ voor het laatst. Dat was op een afleveringsvlucht naar Aero-Dienst op Nürnberg. De maanden daarna is het toestel omgebouwd van luxe privéjet naar vliegende ambulance. Sinds maart 2022 staat de Learjet als D-CADA geregistreerd. Over de oude Oostenrijkse registratie op de motorgondels werd tijdelijk een witte sticker geplakt. Het nieuwe kenmerk werd in de staart aangebracht.


De ombouwwerkzaamheden waren klaar op 6 april 2022. Toen maakte de D-CADA voor het eerst sinds maanden weer een vlucht. Nu het interieur gereed is, moet ook de buitenkant nog op orde gebracht worden.

Naar de spuithal
Vroeg in de ochtend van 16 mei 2022 landde de D-CADA op Lelystad Airport voor een nieuwe verflaag. Het toestel kwam vanaf de thuisbasis Nürnberg. Direct na de landing taxiede de Learjet naar de inmiddels openstaande spuithal. Niet veel later konden de medewerkers van Satys starten met hun werk aan deze kist.

Eerder gebruikt
Het kenmerk D-CADA is overigens al vaker voor een ADAC-ambulancevliegtuig gebruikt. Van april 2000 tot en met oktober 2004 vloog Aero-Dienst met de BAe 125-1000B (c/n 259008) in opdracht van de ADAC.
Met dank aan Henk Wadman voor zijn bijdrage aan dit artikel.