PH-AFP Pottier P.170S klaar voor nieuw hoofdstuk

PH-AFP Pottier P.170S

Teuge, 14 mei 2022 – Op het vliegveld van Teuge wordt de laatste hand gelegd aan het weer luchtwaardig maken van de PH-AFP Pottier P.170S. Dit zelfbouwtoestel stond al eerder sinds 21 augustus 1996 ingeschreven en vloog tot het een noodlanding moest maken op 6 maart 2013 even buiten Teuge als gevolg van motorvermogenverlies. De twee inzittenden kwamen er gelukkig zonder kleerscheuren van af, maar het toestel raakte beschadig, onder andere aan de propeller. Als gevolg van de opgelopen beschadigingen werd de Pottier op 15 mei 2013 uit het luchtvaartuigregister verwijderd.

PH-AFP Pottier P.170S in zijn eerste periode op Seppe, 22 juni 1997 (Foto: Henk Wadman)

Gelukkig werd het toestelletje niet aan de kant geschoven, maar werd het gerepareerd. Dat project nadert nu zijn eindfase en het zal vermoedelijk niet lang duren voor de PH-AFP weer een Bewijs van Luchtwaardigheid zal krijgen.

PH-AFP Pottier P.170S

Jean Pottier

De Pottier P.170S is een ontwerp van de Fransman Jean Pottier. Hij heeft tal van vliegtuigontwerpen op zijn naam staan die geschikt zijn om zelf te bouwen. De P.170S is een tweezits uitvoernig van de P.70S. Het toestel is van metaal en kenmerkt zicht door een ‘mid-wing’, een vleugel die ter hoogte van het midden van de romp bevestigd is.

De PH-AFP Pottier P.170S is een ‘mid-wing’

Er zijn niet veel P.170S exemplaren gebouwd door homebuilders. Pottier heeft ook een vergelijkbaar model waarbij je naast elkaar zit en met een ‘low-wing’ configuratie. Dat model, de Pottier P.180, is veel meer gebouwd.

De Pottier P.180S, zoals de PH-PEJ, was populairder onder zelfbouwers (Seppe, 19 juni 1993)

Technische Hogeschool Delft

In Nederland werd met de bouw van de PH-AFP op 22 april 1982 begonnen met de bouw, inmiddels dus al meer dan veertig jaar geleden. Dit project kreeg bij de Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers het projectnummer NVAV No. 61 mee en van de toenmalige Rijksluchtvaartdienst No. A81-027. Het constructienummer van het toestel is 020.

PH-AFP Pottier P.170S

De PH-AFP is gebouwd door studenten van de Technische Hogeschool in Delft. Na de voltooiing werd eerst gedacht om het kistje als OO-114 te registreren. Dat kenmerk werd door de General Aviation Club uit Antwerpen gereserveerd, maar is uiteindelijk niet gebruikt. Bij de inschrijving in Nederland kwam de PH-AFP op naam te staan van S.H. Gillebaard en H.M. Revers.

PH-AFP Pottier P.170S

Mini Pilatus PC-7

Als we naar de kleuren van de PH-AFP kijken, dan doet dit sterk aan een ander vliegtuig denken. De Pilatus PC-7 Turbo Trainers van de Koninklijke Luchtmacht hebben in de beginjaren namelijk met een soortgelijk geel-rood kleurenschema gevlogen. Ook dat zijn, net als deze Pottier P.170S, tandem-seaters. De bouwers hebben hun toestel dan ook willen laten lijken op een mini Pilatus PC-7. Dat is aardig gelukt!

Deze L-13 is een KLu Pilatus PC-7 in de oude kleuren en stond model voor het kleurenschema van de PH-AFP (Foto: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie, 7 mei 2003)

Als motor gebruikt de Pottier een Rotax 912S motor van 80 pk (59 kW). Deze motor drijft een driebladige propeller aan.

De PH-AFP Pottier P.170S beschikt over een Rotax motor

Experimental

Omdat de PH-AFP een zelfgebouwd toestel is moet er duidelijk op vermeld staan dat het een ‘experimental’ is. Die aanduiding is op een authentieke, analoge wijze (lees met de hand geschreven) op de neus aangebracht.

De aanduiding ‘Experimental’ staat handgeschreven op de motorkap van de PH-AFP Pottier P.170S

Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd deze Pottier P.170S weer in het luchtruim aantreffen. Dan is er weer een leuke klassieke en luchtwaardige homebuilt bij in ons land.

Met dank aan Henk Wadman en Johan Visschedijk (via 1000aircraftphotos.com) voor hun bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie