Lelystad Airport, 25 mei 2022 – Vanaf het Belgische Vliegveld Oostende (EBOS) arriveerde op Lelystad Airport de Britse Diamond DA 50 RG met de toepasselijke registratie G-SORG (lees G-50RG). Dit is één van de twee in Engeland ingeschreven toestellen van dit type. De ander Brit is de G-DOGA.
Trainingsvlucht
Het toestel hoort thuis op Oxford (EGTK) en was op een trainingsvlucht in de Flevopolder terecht gekomen. De dag hiervoor was het toestel in Oxford opgestegen en naar Oostende gevlogen. Vandaag werd doorgevlogen naar Lelystad Airport. Even dachten we dat het toestel aan onze neus voorbij ging omdat langs de westkant van de polder door werd gevlogen richting het noordoosten. Op tijd kwam men tot inkeer en werd er omgedraaid om alsnog naar Lelystad Airport te vliegen. Of het daadwerkelijk inkeer was? We moeten wellicht het ook voor mogelijk houden dat het gewoon de wens was om vanaf die kant een RNAV-approach te maken op baan 23. 😉
Dorst
Na de landing werden enige liters kostbare JetA1 brandstof getankt om de dorst van de forse Continental Centurion 3.0 dieselmotor te lessen. Daarna werd de G-SORG op het Delta-platform voor de toren geparkeerd.
Naast elkaar
Op zijn parkeerplek zag het toestel op een gegeven moment iemand voorbijkomen die bekend voorkwam. Het was namelijk het toestel dat naast de G-SORG in de couveuse van de kraamkamer bij Diamond Aircraft in het Oostenrijkse Wiener Neustadt had gelegen. Het was de – op Lelystad Airport thuishorende – PH-TAX. De G-SORG heeft constructienummer 50.C.A.A.008, de PH TAX heft het opvolgende nummer 50.C.A.A.009.
Ingewikkeld
De Diamond DA 50 RG heeft een ingewikkelde opbouw van het constructienummer. Goed, “50” begrijpen we nog wel. En ook de “C” is verklaarbaar. Formeel (volgens het EASA-typecertificaat) wordt deze Diamond namelijk aangeduid als DA 50 C. De marketingaanduiding is DA 50 RG, waarbij RG aangeeft dat de kist een intrekbaar onderstel (Retractable Gear) heeft. Dan zijn ook de laatste, steeds oplopende, cijfers te begrijpen. Maar wat nu “A.A.” er tussen doet? Iemand een idee?
Cup of tea
Op het moment dat we dachten dat de G-SORG weer zou vertrekken werden we verrast door het feit dat de bemanning met het toestel naar het Hotel-platform taxiede om een verrassingsbezoekje te brengen aan Wings over Holland, de Nederlandse Diamond dealer. Daar was men overigens ook verrast door de komst, maar de Britten waren niet minder welkom. De thee stond klaar. Of dit vergezeld ging van “a typically British drop of milk” vertelt het verhaal niet.
Departure
Niet veel later was het dan toch tijd om de trainingsvlucht voort te zetten. Er was een vluchtplan ingediend om naar Rotterdam – The Hague Airport (EHRD) te vliegen en vervolgens door te reizen naar Oostende, waar men de dag ook begonnen was.
Met een pittig windje met uitschieters naar 33 knopen, bijna pal op de baan 23, ging het gas erop. Rustig klom de DA 50 RG uit en trok al snel de wielen in. Eenmaal bij Rotterdam werden twee naderingen gemaakt alvorens de full stop in te zetten. Drie kwartier later stond de G-SORG alweer aan de kop van de baan in Rotterdam te trappelen om het laatste stuk naar Oostende te vliegen.
Tweede eigenaar
Nog wat gegevens over de G-SORG. Het toestel stamt uit 2021 en werd op 29 juli 2021 ingeschreven in Groot-Brittannië. De kist kwam op naam te staan van Gemstone Aviation Ltd. op Retford-Gamston Airfield (EGNE). Zover we hebben kunnen nagaan heeft het tot 19 november 2021 geduurd voordat deze Diamond daadwerkelijk als G-SORG is gaan vliegen. Voor die tijd was de kist wel al in Engeland, maar toen nog met de tijdelijke Oostenrijkse registratie OE-UDY.
Sinds 14 maart 2022 staat het toestel op naam van de tweede eigenaar; Diamond Flight Training Co Ltd uit Londen. Een week daarvoor (7 maart 2022) was het toestel verhuisd van Retford-Gamston naar Oxford. Vanaf daar maakt de G-SORG sindsdien haar instructievluchten.
De derde
Voor de statistici onder ons, de G-SORG was de derde Diamond DA 50 RG die zijn wielen op het polderbeton van Lelystad Airport zette. Eerder was al de demonstrator OE-VTW (c/n 50.004) rond 2 september 2021 een paar dagen bij Wings over Holland. En de tweede was de PH-TAX die sinds 29 oktober 2021 op Lelystad Airport gestationeerd is.
Trage levering
Het aantal afgeleverde Diamond DA 50 RG’s nog erg beperkt. We denken dat er momenteel wereldwijd tussen de tien en vijftien toestellen operationeel zijn. Net als zoveel industrieën heeft ook de luchtvaartsector te kampen met problemen bij de toelevering van onderdelen. Daardoor vinden afleveringen van nieuwe toestellen later dan gepland/gewenst plaats.
Laten we hopen dat deze problemen eerdaags het hoofd geboden kunnen worden. Dan kunnen de afleveringen van de DA 50 RG op stoom komen. En in dat geval zien we ook zomaar nog wel enkele exemplaren van dit type met een PH-registratie naar Nederland waaien…
Productielijst Diamond DA 50 RG
Registratie | Type | C/N | Remarks |
---|---|---|---|
OE-VSO | Diamond DA 50 Superstar | 50.001 | No retractable gear, FF 04/04/07 |
OE-VLS | Diamond DA 50L.1 Magnum | 5L.001 | No retractable gear, FF 14/05/08, cvtd to DA50-JP7 Turbine |
OE-VSO | Diamond DA 50 RG | 50.002 | |
OE-VVV | Diamond DA 50 RG | 50.003 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.004 | Produced? Some internetpages say OE-VTW, seems wrong |
? | Diamond DA 50 RG | 50.005 | Produced? |
OE-VTW | Diamond DA 50 RG | 50.006 | c/n checked Geneva 29/05/2024 |
N150RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.007 | ex OE-UDX, OE-VPU, Demonstator Diamond Canada |
G-SORG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.008 | ex OE-UDY |
PH-TAX | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.009 | dd 29/10/21, based EHLE |
HB-RTT | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.010 | ex OE-VPT, dd 31/08/21 based LSZB |
HB-DTT | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.011 | ex OE-DXX, was demo aircraft in China |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.012 | |
OO-RDR | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.013 | dd 29/10/21, based EHSE/EBAW |
G-DOGA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.014 | |
HB-DMS | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.015 | |
YR-STG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.016 | |
OE-DSD | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.017 | based Cyprus? |
D-EOTF | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.018 | |
D-EMVH | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.019 | all white |
LN-ABZ | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.020 | ex G-YNWA |
PH-HJB | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.021 | dd 20/07/22, based EHKD |
PH-ASN | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.022 | dd 21+22/07/22, based EHLE |
HB-DTC | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.023 | |
3A-MYP | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.024 | |
T7-BKK | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.025 | |
N4169Z | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.026 | ex S5-DUB |
G-CMJZ | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.027 | |
OO-HAN | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.028 | dd 13/11/22, based EHBD, w/o 02/09/23 EHBD |
D-EEJS | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.029 | dd 13/01/23, based EDSB |
N66RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.030 | |
D-EWFF | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.031 | |
N732LA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.032 | ex OE-UDY |
D-ERJL | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.033 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.034 | |
OH-TAM | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.035 | |
G-OUTY | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.036 | based EGGP |
D-EFYY | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.037 | |
N338LA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.038 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.039 | |
N523SA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.040 | |
N41ZR | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.041 | ex OE-DSO, Demo EAA AirVenture Oshkosh 2023 |
N542SA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.042 | |
N543RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.043 | ex OE-UDI |
N27KY | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.044 | ex OE-VPU |
N445LA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.045 | |
LN-FRI | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.046 | ex OE-VPT Blue/silver/orange at factory 19/06/23 |
A7-DPG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.047 | ex OE-UDU, Demo Dubai Air Show 2023 |
G-CMOE | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.048 | |
N324LA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.049 | |
PH-WOI | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.050 | dd 15/11/23, based EHLE |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.051 | |
N53RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.052 | |
N553RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.053 | ex OE-VPT |
D-EBHX | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.054 | |
N23DA | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.055 | |
? | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.056 | |
N557RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.057 | |
OE-DLL | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.058 | ex OE-VPU |
N559RG | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.059 | ex OE-UDU |
G-CMTB | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.060 | |
G-STUM | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.062 | ex OE-VPU, Silver c/s |
PH-ZYS | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.063 | dd 27/04/24, based EHLE |
N992RR | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.064 | |
OE-UDW | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.065 | Ferryflight to USA 13/10/2024 |
HB-DAS | Diamond DA 50 RG | 50.C.A.A.070 | ex OE-VPU |
B-12U9 | Diamond DA 50 RG | ? |
Een gedachte over “British Diamond DA 50 RG for a Dutch cup of tea”
toestel was die dag ook te Antwerpen en vertrok vandaar als IFR vlucht naar Oxford