British Diamond DA 50 RG for a Dutch cup of tea

G-SORG Diamond DA 50 RG

Lelystad Airport, 25 mei 2022 – Vanaf het Belgische Vliegveld Oostende (EBOS) arriveerde op Lelystad Airport de Britse Diamond DA 50 RG met de toepasselijke registratie G-SORG (lees G-50RG). Dit is één van de twee in Engeland ingeschreven toestellen van dit type. De ander Brit is de G-DOGA.

De registratie G-SORG is te lezen als “G-50RG”

Trainingsvlucht

Het toestel hoort thuis op Oxford (EGTK) en was op een trainingsvlucht in de Flevopolder terecht gekomen. De dag hiervoor was het toestel in Oxford opgestegen en naar Oostende gevlogen. Vandaag werd doorgevlogen naar Lelystad Airport. Even dachten we dat het toestel aan onze neus voorbij ging omdat langs de westkant van de polder door werd gevlogen richting het noordoosten. Op tijd kwam men tot inkeer en werd er omgedraaid om alsnog naar Lelystad Airport te vliegen. Of het daadwerkelijk inkeer was? We moeten wellicht het ook voor mogelijk houden dat het gewoon de wens was om vanaf die kant een RNAV-approach te maken op baan 23. 😉

De gevlogen route van de G-SORG van Oostende naar Lelystad

Dorst

Na de landing werden enige liters kostbare JetA1 brandstof getankt om de dorst van de forse Continental Centurion 3.0 dieselmotor te lessen. Daarna werd de G-SORG op het Delta-platform voor de toren geparkeerd.

G-SORG Diamond DA 50 RG op het Delta-apron

Naast elkaar

Op zijn parkeerplek zag het toestel op een gegeven moment iemand voorbijkomen die bekend voorkwam. Het was namelijk het toestel dat naast de G-SORG in de couveuse van de kraamkamer bij Diamond Aircraft in het Oostenrijkse Wiener Neustadt had gelegen. Het was de – op Lelystad Airport thuishorende – PH-TAX. De G-SORG heeft constructienummer 50.C.A.A.008, de PH TAX heft het opvolgende nummer 50.C.A.A.009.

G-SORG ziet zijn broer PH-TAX voorbij taxiën

Ingewikkeld

De Diamond DA 50 RG heeft een ingewikkelde opbouw van het constructienummer. Goed, “50” begrijpen we nog wel. En ook de “C” is verklaarbaar. Formeel (volgens het EASA-typecertificaat) wordt deze Diamond namelijk aangeduid als DA 50 C. De marketingaanduiding is DA 50 RG, waarbij RG aangeeft dat de kist een intrekbaar onderstel (Retractable Gear) heeft. Dan zijn ook de laatste, steeds oplopende, cijfers te begrijpen. Maar wat nu “A.A.” er tussen doet? Iemand een idee?

G-SORG Diamond DA 50 RG

Cup of tea

Op het moment dat we dachten dat de G-SORG weer zou vertrekken werden we verrast door het feit dat de bemanning met het toestel naar het Hotel-platform taxiede om een verrassingsbezoekje te brengen aan Wings over Holland, de Nederlandse Diamond dealer. Daar was men overigens ook verrast door de komst, maar de Britten waren niet minder welkom. De thee stond klaar. Of dit vergezeld ging van “a typically British drop of milk” vertelt het verhaal niet.

G-SORG Diamond DA 50 RG op het Hotel-platform bij Wings over Holland

Departure

Niet veel later was het dan toch tijd om de trainingsvlucht voort te zetten. Er was een vluchtplan ingediend om naar Rotterdam – The Hague Airport (EHRD) te vliegen en vervolgens door te reizen naar Oostende, waar men de dag ook begonnen was.

G-SORG Diamond DA 50 RG
G-SORG Diamond DA 50 RG

Met een pittig windje met uitschieters naar 33 knopen, bijna pal op de baan 23, ging het gas erop. Rustig klom de DA 50 RG uit en trok al snel de wielen in. Eenmaal bij Rotterdam werden twee naderingen gemaakt alvorens de full stop in te zetten. Drie kwartier later stond de G-SORG alweer aan de kop van de baan in Rotterdam te trappelen om het laatste stuk naar Oostende te vliegen.

G-SORG Diamond DA 50 RG
G-SORG Diamond DA 50 RG met de wielen in op weg naar Rotterdam – The Hague

Tweede eigenaar

Nog wat gegevens over de G-SORG. Het toestel stamt uit 2021 en werd op 29 juli 2021 ingeschreven in Groot-Brittannië. De kist kwam op naam te staan van Gemstone Aviation Ltd. op Retford-Gamston Airfield (EGNE). Zover we hebben kunnen nagaan heeft het tot 19 november 2021 geduurd voordat deze Diamond daadwerkelijk als G-SORG is gaan vliegen. Voor die tijd was de kist wel al in Engeland, maar toen nog met de tijdelijke Oostenrijkse registratie OE-UDY.

De digitale cockpit van de G-SORG Diamond DA 50 RG

Sinds 14 maart 2022 staat het toestel op naam van de tweede eigenaar; Diamond Flight Training Co Ltd uit Londen. Een week daarvoor (7 maart 2022) was het toestel verhuisd van Retford-Gamston naar Oxford. Vanaf daar maakt de G-SORG sindsdien haar instructievluchten.

G-SORG Diamond DA 50 RG
G-SORG Diamond DA 50 RG

De derde

Voor de statistici onder ons, de G-SORG was de derde Diamond DA 50 RG die zijn wielen op het polderbeton van Lelystad Airport zette. Eerder was al de demonstrator OE-VTW (c/n 50.004) rond 2 september 2021 een paar dagen bij Wings over Holland. En de tweede was de PH-TAX die sinds 29 oktober 2021 op Lelystad Airport gestationeerd is.

G-SORG Diamond DA 50 RG
G-SORG Diamond DA 50 RG

Trage levering

Het aantal afgeleverde Diamond DA 50 RG’s nog erg beperkt. We denken dat er momenteel wereldwijd tussen de tien en vijftien toestellen operationeel zijn. Net als zoveel industrieën heeft ook de luchtvaartsector te kampen met problemen bij de toelevering van onderdelen. Daardoor vinden afleveringen van nieuwe toestellen later dan gepland/gewenst plaats.

G-SORG Diamond DA 50 RG

Laten we hopen dat deze problemen eerdaags het hoofd geboden kunnen worden. Dan kunnen de afleveringen van de DA 50 RG op stoom komen. En in dat geval zien we ook zomaar nog wel enkele exemplaren van dit type met een PH-registratie naar Nederland waaien…

G-SORG Diamond DA 50 RG

Productielijst Diamond DA 50 RG

RegistratieTypeC/NRemarks
OE-VSODiamond DA 50 Superstar50.001No retractable gear, FF 04/04/07
OE-VLSDiamond DA 50L.1 Magnum5L.001No retractable gear, FF 14/05/08, cvtd to DA50-JP7 Turbine
OE-VSODiamond DA 50 RG50.002
OE-VVVDiamond DA 50 RG50.003
?Diamond DA 50 RG50.004Produced? Some internetpages say OE-VTW, seems wrong
?Diamond DA 50 RG50.005Produced?
OE-VTWDiamond DA 50 RG50.006c/n checked Geneva 29/05/2024
N150RGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.007ex OE-UDX, OE-VPU, Demonstator Diamond Canada
G-SORGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.008ex OE-UDY
PH-TAXDiamond DA 50 RG50.C.A.A.009dd 29/10/21, based EHLE
HB-RTTDiamond DA 50 RG50.C.A.A.010ex OE-VPT, dd 31/08/21 based LSZB
HB-DTTDiamond DA 50 RG50.C.A.A.011ex OE-DXX, was demo aircraft in China
?Diamond DA 50 RG50.C.A.A.012
OO-RDRDiamond DA 50 RG50.C.A.A.013dd 29/10/21, based EHSE/EBAW
G-DOGADiamond DA 50 RG50.C.A.A.014
HB-DMSDiamond DA 50 RG50.C.A.A.015
YR-STGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.016
OE-DSDDiamond DA 50 RG50.C.A.A.017based Cyprus?
D-EOTFDiamond DA 50 RG50.C.A.A.018
D-EMVHDiamond DA 50 RG50.C.A.A.019all white
LN-ABZDiamond DA 50 RG50.C.A.A.020ex G-YNWA
PH-HJBDiamond DA 50 RG50.C.A.A.021dd 20/07/22, based EHKD
PH-ASNDiamond DA 50 RG50.C.A.A.022dd 21+22/07/22, based EHLE
HB-DTCDiamond DA 50 RG50.C.A.A.023
3A-MYPDiamond DA 50 RG50.C.A.A.024
T7-BKKDiamond DA 50 RG50.C.A.A.025
N4169ZDiamond DA 50 RG50.C.A.A.026ex S5-DUB
G-CMJZDiamond DA 50 RG50.C.A.A.027
OO-HANDiamond DA 50 RG50.C.A.A.028dd 13/11/22, based EHBD, w/o 02/09/23 EHBD
D-EEJSDiamond DA 50 RG50.C.A.A.029dd 13/01/23, based EDSB
N66RGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.030
D-EWFFDiamond DA 50 RG50.C.A.A.031
N732LADiamond DA 50 RG50.C.A.A.032ex OE-UDY
D-ERJLDiamond DA 50 RG50.C.A.A.033
?Diamond DA 50 RG50.C.A.A.034
OH-TAMDiamond DA 50 RG50.C.A.A.035
G-OUTYDiamond DA 50 RG50.C.A.A.036based EGGP
D-EFYYDiamond DA 50 RG50.C.A.A.037
N338LADiamond DA 50 RG50.C.A.A.038
?Diamond DA 50 RG50.C.A.A.039
N523SADiamond DA 50 RG50.C.A.A.040
N41ZRDiamond DA 50 RG50.C.A.A.041ex OE-DSO, Demo EAA AirVenture Oshkosh 2023
N542SADiamond DA 50 RG50.C.A.A.042
N543RGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.043ex OE-UDI
N27KY Diamond DA 50 RG50.C.A.A.044ex OE-VPU
N445LADiamond DA 50 RG50.C.A.A.045
LN-FRIDiamond DA 50 RG50.C.A.A.046ex OE-VPT Blue/silver/orange at factory 19/06/23
A7-DPGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.047ex OE-UDU, Demo Dubai Air Show 2023
G-CMOEDiamond DA 50 RG50.C.A.A.048
N324LADiamond DA 50 RG50.C.A.A.049
PH-WOIDiamond DA 50 RG50.C.A.A.050dd 15/11/23, based EHLE
?Diamond DA 50 RG50.C.A.A.051
N53RGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.052
N553RGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.053ex OE-VPT
D-EBHXDiamond DA 50 RG50.C.A.A.054
N23DADiamond DA 50 RG50.C.A.A.055
?Diamond DA 50 RG50.C.A.A.056
N557RGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.057
OE-DLLDiamond DA 50 RG50.C.A.A.058ex OE-VPU
N559RGDiamond DA 50 RG50.C.A.A.059ex OE-UDU
G-CMTBDiamond DA 50 RG50.C.A.A.060
G-STUMDiamond DA 50 RG50.C.A.A.062ex OE-VPU, Silver c/s
PH-ZYSDiamond DA 50 RG50.C.A.A.063dd 27/04/24, based EHLE
N992RRDiamond DA 50 RG50.C.A.A.064
OE-UDWDiamond DA 50 RG50.C.A.A.065Ferryflight to USA 13/10/2024
HB-DASDiamond DA 50 RG50.C.A.A.070ex OE-VPU
B-12U9Diamond DA 50 RG?

Bekijk ook:

Een gedachte over “British Diamond DA 50 RG for a Dutch cup of tea

Geef een reactie