Genève, 24 mei 2022 – Tijdens EBACE (European Business Aviation Convention & Exhibition), gehouden van 23 tot 25 mei 2022 op de luchthaven van Genève, toonde Dassault voor het eerst hun Falcon 6X tijdens een publieksevenement. Op de staticshow was het vierde prototype F-WZOA met constructienummer 4 neergestreken. De 6X valt in de categorie large, long-range business jets.
De Falcon 6X heeft een vliegbereik van maar liefst 5.500nm (10.175km). Het ontwerp werd in 2018 gelanceerd als opvolger van de Falcon 5X, een project waar in 2017 de spreekwoordelijke stekker was uitgetrokken. Dit als gevolg van problemen onder andere met de toenmalige motorkeuze (Safran Snecma Silvercrest). Bij de Falcon 6X is gekozen voor een tweetal Pratt & Whitney Canada PW800 motoren. Deze krachtbron is ook terug te vinden op de Gulfstream G500/G600.
Van de Falcon 6X vliegen inmiddels vijf exemplaren; F-WSIX (c/n 1), F-WIDE (c/n 2), F-WAVE (c/n 3), F-WZOA (c/n 4) en F-WZOC (c/n 5). De eerste drie zijn testvliegtuigen vol met apparatuur. De F-WZOA op de staticshow is het vierde toestel en is tevens de eerste 6X ingericht met een passagiersinterieur.
Er is met de testtoestellen tot nu toe 850 uur gevlogen en het testprogramma van de Falcon 6X is nog in volle gang. Zo zal deze F-WZOA in juni beginnen aan een betrouwbaarheidstest door een veertigtal stops over de wereld te maken.
De eerste levering van een Falcon 6X stond gepland tegen eind 2022. Dassault heeft laten weten dat niet te gaan halen. De coronacrisis en de oorlog in Oekraïne zorgen ervoor dat, zoals het zich nu laat aanzien, de eerste Falcon 6X pas medio 2023 afgeleverd kan worden.
10X
Naast de ontwikkeling van de Falcon 6X werkt Dassault ook aan hun nieuwe vlaggenschip, de Falcon 10X. Dit moet de grootste privéjet worden die Dassault ooit gebouwd heeft. Het toestel krijgt, in tegenstelling tot de huidige topmodellen 7X en 8X, “slechts” twee in plaats van drie motoren.
De cabine van de Falcon 10X is breder en hoger dan de regelrechte concurrenten in de markt, de Gulfstream G700 en Global 7500/8000. De prijs van al deze high-end jets is ongeveer gelijk, rond de $ 75 miljoen. Het vliegbereik van de Falcon 10X gaat een slordige 7.500nm (13.890km) worden.
De Falcon 10X krijgt een paar, speciaal voor dit toestel ontworpen, Rolls-Royce Pearl 10X turbofans. Dassault gaat de 10X produceren in een nieuw gebouwde hal in Biarritz. Tegen het einde van 2022 hoopt men daar te beginnen met de bouw van het eerste prototype. Levering aan klanten zou vanaf eind 2025 plaats moeten gaan vinden.
Omdat de Falcon 10X nog niet bestaat bracht Dassault een full-scale cabine mockup naar Genève. Daar konden geïnteresseerden alvast kennismaken met de ruimte en de gevarieerde indeling van dit ontwerp.