Dataverbinding in je privévliegtuig? Plane Simple!

N621SD Gulfstream G550

Genève, 24 mei 2022 – Een minder opvallende deelnemer dit jaar aan EBACE (European Business Aviation Convention & Exhibition) was de N621SD Gulfstream G550 van Satcom Direct. Dit toestel stond niet op de staticshow van deze beurs die van 23 tot en met 25 mei 2022 plaatsvond op de luchthaven van Genève. Met de N621SD werden vanaf een ander deel van de luchthaven demonstratievluchten gemaakt voor belangstellenden om het door Satcom Direct geleverde satellietcommunicatiesysteem te ervaren.

Plane Simple

De Gulfstream van Satcom Direct is namelijk uitgerust met een aparte satellietterminal en een bijbehorend “Plane Simple” antennesysteem in het topje van de staart. Voor de antenne is inmiddels een STC (Supplemental Type Certificate) beschikbaar voor een aantal Gulfstream modellen. Daarnaast is er een EASA-goedkeuring voor een deel van de Bombardier Global modellen.

De Plane Simple antenne zit in het topje van de staart
Hier is goed de draaibare antenne te zien boven op de staart (Foto: Satcom Direct)

Dit satellietsysteem is bedoeld voor het comfort van de passagiers. Met deze apparatuur kan dataverkeer plaatsvinden op het wereldwijde Inntelsat FlexExec satcom netwerk dat via de Ku-band communiceert. Dit netwerk bestaat uit zestien satellieten en deze bestrijken vrijwel elk plekje op de aarde. Het dataverkeer kan met een snelheid van 15Mbps plaatsvinden.

Dekkingsgebied van het Inntelsat FlexExec satcom netwerk (Afbeelding: Satcom Direct)

In totaal verwacht Satcom Direct dat er een markt is voor zo’n 2.500 privéjets om met dit systeem uitgerust te worden. Niet goedkoop, het systeem kost een slordige $ 235.000,00. Dat is dan nog exclusief de inbouwkosten en het data-abonnement.

Snelle ontwikkeling

Probleem met dergelijke apparatuur is dat de ontwikkeling van deze techniek sneller gaat dan de levensduur van het vliegtuig. Grote kans dus dat na verloop van tijd deze apparatuur alweer voorbij gestreefd wordt door modernere communicatietechnieken. Daar heeft deze fabrikant rekening mee gehouden. Het hele systeem bestaat uit twee units die relatief eenvoudig gewisseld kunnen worden als een upgrade wenselijk is. Maar voor nu is dit het neusje van de zalm en zal dit de zakelijke gebruikers aanspreken. Zij kunnen met deze apparatuur in de lucht net zo makkelijk digitaal communiceren als op de grond. Appen, mailen, streamen, Zoomen, Netflixen, downloaden, noem het maar op. Alles verloopt vlotjes en er kan met vele apparaten tegelijk geconnecteerd worden.

N621SD Gulfstream G550 taxiet uit voor een proefvlucht met potentiële klanten

Demovlucht

Het demotoestel van Satcom Direct vertrok op 24 mei 2022 voor een lokale demovlucht. Daarbij werd in de buurt van Genève rondgevlogen. De dag erna is het toestel weer non-stop teruggevlogen naar Melbourne in de Amerikaanse staat Florida.

De N621SD Gulfstream G550 maakte een rondje om Genève

De Gulfstream G550 N621SD is in 2012 gebouwd met constructienummer 5420. De eerste registratie was N1210GA. Daarna ging het toestel naar Engeland als G-NOYA. Per januari 2016 verhuisde deze G550 naar Oostenrijk als OE-IPE. Sinds november 2021 staat de bizjet op naam van Satcom Direct als N621SD.

N621SD Gulfstream G550 rolt uit na zijn demovlucht

En zo blijkt er achter een ogenschijnlijk “gewone” Gulfstream G550 toch ook weer een bijzonder verhaaltje te zitten. 🙂

Geef een reactie