Fokker D.XXI stralend middelpunt tijdens EVW Open Hangar Day 2022

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

Hoogeveen, 28 mei 2022 – Hij heeft gevlogen! De Fokker D.XXI gebouwd door Egmond Vintage Wings (EVW) maakte op maandagavond 23 mei 2022 zijn eerste vlucht. Dit was op de verjaardag van Tom Wilps. Hij en zijn opa Jack van Egmond zijn de grote kartrekkers van dit project geweest. Een mooi verjaarscadeau!

Tom Wilps (cockpit) en Jack van Egmond, de kartrekkers van dit D.XXI-project
Tom Wilps en Jack van Egmond, een – terecht – trots koppel!

Hei vlug!

Aan de controls van deze authentiek gebouwde Fokker zat voor de eerste vlucht Jac van Egmond, de zoon van Jack. Hij maakte een kort circuitje, waarmee bewezen werd dat het toestel écht kan vliegen! Na de landing, toen de imposante Curtiss-Wright GR-1820 F-52 Cyclone stermotor tot bedaren was gekomen, merkte Jac van Egmond droogjes op: “Hei vlug!” Voor het eerst sinds 82 jaar had weer een Nederlander met een Fokker D.XXI gevlogen!

Jac van Egmond, “Hei vlug!”

Acht jaar bouwen

Na ruim acht jaar bouwen volgens de oorspronkelijke tekeningen is een echte Fokker D.XXI gefabriceerd op het Drentse vliegveld van Hoogeveen. De discussie of het nu een replica is of een echte Fokker gaan we hier niet beginnen, da’s goede gespreksstof tijdens een potje bier aan de bar. Er is voor beide meningen wat te zeggen. Feit is dat dit toestel net zo is gebouwd als de oorspronkelijke D.XXI’s die in de meidagen van 1940 bij de Koninklijke Luchtmacht vlogen en ons land dapper verdedigden tegen de invallende bezetter.

Na ruim acht jaar bouwen is de PH-XXI/ 229 Fokker D.XXI klaar om te vliegen (Hoogeveen, 30 maart 2019)

Felicitaties

De dagen na de eerste vlucht van de PH-XXI, zoals het toestel toepasselijke geregistreerd is, ontving EVW talloze felicitaties uit binnen- en buitenland. Deze mijlpaal is internationaal niet onopgemerkt gebleven. Zo kwamen gelukwensen binnen van zowel de Finse als de Deense luchtmacht. Zij hebben beiden indertijd met de Fokker D.XXI gevlogen.

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

En ook de directeur van de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA), Commodore J.P. Apron bracht zijn felicitaties over. Mede door zijn toestemming mag de Fokker vliegen onder het speciaal toegekende militaire kenmerk “229”. Dat is uniek in ons land!

De D.XXI zal vliegen met call sign: “Two-Two-Nine”
PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

Open Hangar Day

Op zaterdag 28 mei 2022 organiseerde EVW voor de vierde maal een “Open Hangar Day”. Het mag niet verwonderlijk zijn dat op dit evenement de Fokker D.XXI “star of the show” was. Gevlogen werd er helaas niet met de “Two-Two-Nine”, maar een tweetal engine runs met taxiproeven stond wel op het programma.

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

Voordat gestart werd klonk eerst een oorverdovend luchtalarm. Daarop zou de “scramble” van de Fokker D.XXI plaatsvinden. Alleen wat schertste ieders verbazing, er kwam een piloot achter een rollator aansjokken… Het bleek Jac van Egmond te zijn. Niet dat hij slecht ter been was, nee, de rollator was gebombardeerd tot instaphulp bij de Fokker D.XXI. Hier is namelijk best wat behendigheid voor nodig en een opstapje is daarbij geen overbodige luxe.

Jac van Egmond met zijn rollator dat een handig opstapje bleek te zijn

Voor het starten werd eerst de propeller nog een aantal slagen doorgehaald. Een procedure die bij stermotoren nodig is om de olie op de juiste plek te krijgen voor dat de motor gedraaid wordt.

Zwaar klusje, het doorhalen van de propeller

Vlam in de pijp

Daarna kwam de stermotor met de nodige rook en met de vlam in de pijp tot leven. Gedurende enige minuten werd de motor warmgedraaid. Daarbij was goed te zien hoeveel lucht de imposante drie bladige Hamilton Standard propeller verplaatst! Vervolgens konden de blokken voor de wielen weg en taxiede Jac met de Fokker voor het belangstellende publiek langs.

Met de vlam in de pijp!
Met rook en onder het toeziend oog van vele belangstellenden komt de D.XXI tot leven
De PH-XXI / 229 Fokker D.XXI staat warm te draaien

Na een paar rondjes langs het publiek ging het gas er nog een beetje op. Er werd een korte high-speed run gemaakt op de baan. Daarna keerde de PH-XXI weer terug naar zijn parkeerplek. Deze hele procedure werd in totaal twee keer tijdens de “Open Hangar Day” uitgevoerd.

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI
De PH-XXI / 229 Fokker D.XXI taxiet voor de bezoekers langs
PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

De komende tijd zal Jac van Egmond nog een paar vluchten met de D.XXI uitvoeren. Daarna wordt het toestel overgedragen aan de zeer ervaren Britse testpiloot Dan Griffith.

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI tijdens de high-speed run
PH-XXI / 229 Fokker D.XXI
De D.XXI draait even uit na de taxi-run
Dan Griffith
De Britse testvlieger Dan Griffith is zeer ervaren. Hij behaalde op zijn 18e al zijn vliegbrevet en heeft bij de Royal Air Force gevlogen op de Bulldog, Jet Provost, Hawk en Harrier. Griffith is in 1992 in de Verenigde Staten op de luchtmachtbasis Edwards opgeleid tot testpiloot en heeft hij een EASA Category One Flight Test Rating. Met zijn bedrijf Flight Test Management LLP verzorgt Griffith op commerciële basis testvluchten voor een grote klantenkring. Inmiddels heeft Dan Griffith meer dan 7.000 vlieguren op meer dan 445 vliegtuigtypes. Deze varieerden van gevechtsvliegtuigen, passagierstoestellen (waaronder de Airbus A380), bizjets, historische toestellen, helikopters, zweefvliegtuigen, luchtschepen, watervliegtuigen en veel experimentele zelfbouwtoestellen. Een Fokker D.XXI staat nog niet op zijn palmares. Daar komt snel veranderingen in!

Dit is niet de testpiloot (dachten we… 😉 )

Geen sloffen

Op dit moment ontbreken de “sloffen” nog op de Fokker D.XXI. Deze zullen later gemonteerd worden. Met de Fokker D.XXI wordt nauwgezet het oorspronkelijke testprogramma van Fokker gevolgd. Daarbij ontbraken indertijd ook de wielkappen. Deze zijn wel al klaar en moeten alleen nog gespoten worden.

De wielkappen komen na de testvluchten (Hoogeveen, 29 augustus 2020)

Speciaal-BVL

Na het uitgebreide testprogramma hoopt EVW voor de Fokker een zogeheten Speciaal-BVL te ontvangen. Dit Bewijs van Luchtwaardigheid is uiteraard nodig om te kunnen vliegen. Voor de goede orde, met dit BVL valt het toestel niet onder de experimental-klasse. De Fokker wordt dan ook niet gezien als amateurbouwtoestel en dat is een mooi compliment voor de bouwers.

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

De afgelopen week is een stukje Nederlandse Luchtvaart geschiedenis geschreven. Felicitaties voor het team dat dit heeft gerealiseerd!

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

Lees ook:

3 gedachten over “Fokker D.XXI stralend middelpunt tijdens EVW Open Hangar Day 2022

  1. Geweldig dit! Namens Project Spitfire waren we graag langs gekomen met onze blauwe trots, echter mijn werkgever had anders voor mij besloten. Volgende keer vraag ik vrij en hoop ik dit fraaie stuk eerbetoon aan Fokker van nabij te mogen aanschouwen.

Laat een reactie achter bij ton brouwersReactie annuleren