
Hoogeveen, 28 mei 2022 – Op de foto hierboven zien we de PH-1525 DG Flugzeugbau DG-1000T van Vliegclub Hoogeveen in de start op het vliegveld van Hoogeveen. De PH-1525 is een motorzwever die zelfstandig kan starten met behulp van een SOLO 2350 C tweetaktmotor. Deze lichte motor van 30 pk (22 kW) kan voor de start omhoog geklapt worden en als het zweefvliegtuig op de gewenste hoogte is wordt deze uitgezet en in de romp achter de cabine ingeklapt. De motor is licht in gewicht en weegt slechts 25 kg.

Alleen niet alles op de foto is wat het lijkt! Het lijkt wel of de PH-1525 op eigen kracht start, toch is dat niet zo! We zagen dat de motorzwever, waarvan de motor normaal vermogen leverde, werd voortgetrokken door… een andere motorzwever! Dat hadden we alle jaren dat we op vliegvelden rond hobbelen nog niet eerder gezien! Maar dat kan natuurlijk aan ons liggen… 😉

Was het een ultiem geval van naastenliefde? Een soort ANWB-sleephulp in de lucht? Of had het met het geringe vermogen van de hulpmotor van de PH-1525 te maken? Deze zaterdag was het namelijk best wel “hobbelig weer”. Er stond een straf noordwestelijk windje. Het was goed te zien dat de vliegtuigen – en dus ook deze twee motorzwevers – daar mee te dealen hadden. Een, in dit geval, spreekwoordelijk duwtje in de rug was kennelijk welkom.

Als sleepkist werd de PH-1654 Diamond HK 36 TTC Super Dimona geruikt. Dit is één van de vaste sleepkisten van de Vliegclub Hoogeveen. Hoewel de Super Dimona in de categorie van motorzwevers valt, wordt dit model ook wel als “touring motorglider” aangeduid. Er kunnen prima lesvluchten of tripjes mee gemaakt worden. En de Super Dimona is ook krachtig genoeg om zweefvliegtuigen te slepen.

Grappig detail aan de Super Dimona is de achteruitkijkspiegel op een steeltje. Deze is op de vleugel gemonteerd zodat de piloot van de sleepkist kan zien hoe het er achter aan toegaat.

Erg thermisch was het overigens niet met het zwaar bewolkte en koude weer. Al na tweeëntwintig minuten raakte de DG-1000T namelijk alweer het Drentse gras op baan 27 van Hoogeveen. Met ingeklapte motor uiteraard.

Een gedachte over “Motorzever sleept… motorzwever!”
Een DG-1000T is geen zelfstarter enkel een turbo, de DG-1000M is een zelfstarter.
Voor het slepen zie ook eens
https://www.dg-aviation.de/en/library/turbo-power-dg