Tecnam debuteerde met P2012 Traveller op EBACE 2022

I-PDVM Tecnam P2012 Traveller

Genève, 24 mei 2022 – De Italiaanse vliegtuigfabrikant Tecnam debuteerde dit jaar als deelnemer aan de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE). We kennen deze Italiaanse fabrikant voornamelijk uit het segment (ultra) lichte sportvliegtuigen. De laatste jaren zijn de modellen echter gegroeid, eerst met de P2006T en sinds 2016 met de P2012 Traveller. Dit is het grootste toestel dat Tecnam tot nu toe heeft ontwikkeld en gebouwd.

I-PDVM Tecnam P2012 Traveller

Tecnam was met een fabrieksnieuwe P2012 Traveller naar Genève gekomen. Dit toestel had productienummer 047 en was voorzien van de tijdelijke (en vaak hergebruikte) registratie I-PDVM.

I-PDVM was korte tijd de testregistratie voor deze Tecnam P2012 Traveller

Op het typeplaatje was te zien dat dit toestel “down under” gaat. De toekomstige Australische registratie was namelijk al op een vuurvast plaatje op de romp vastgeklonken. Dit toestel was voorbestemd om de VH-VNV geworden.

I-PDVM Tecnam P2012 Traveller is inmiddels VH-VNV geworden

Hallmarc Aviation

In maart 2022 kondigde Tecnam aan dat Hallmarc Aviation uit Melbourne de exclusieve dealer zal worden in het oostelijk deel van Australië. Op korte termijn hoopt men een demonstrator te ontvangen en dat gaat deze VH-VNV worden. De VH-VNV werd op 27 mei 2022, twee dagen na de EBACE-show, in Australië ingeschreven. Dus de ferry vlucht zal niet lang op zich laten wachten.

7 of 9 pax

De P2012 Traveller op de staticshow van EBACE had negen passagiersstoelen, naast de twee chauffeursplekken voor op de bok. Tecnam denkt hiermee in het zakelijke segment goed te kunnen scoren. En voor wie het luxer wil hebben, er is ook een versie met zeven passagiersstoelen aan boord. Die executive-uitvoering wordt de Club genoemd.

Digitale Garmin G1000 NXi cockpit aan boord van de P2012 Traveller

Voor het in- en uitstappen beschikt de P2012 over een grote driedelige deur aan de linkerzijde. Deze is zo groot dat ook makkelijk bagage en/of lichte vracht aan boord genomen kan worden. De Traveller beschikt over twee Lycoming zescilinder-motoren die ieder 375 pk (275 kW) leveren. Deze lopen op AvGas.

De Tecnam P2012 Traveller heeft een grote toegangsdeur

Sinds 1948

Op de staart van de P2012 Travaller stond “Quality aircraft since 1948”. Dit lijkt wat enthousiast geformuleerd als je bedenkt dat Tecnam pas in 1986 werd opgericht. Het jaartal verwijst echter naar de Partenavia P.48 Astore, het eerste ontwerp uit 1948 van Luigi en Giovanni Pascale. De broers hadden ervaring met het bouwen van modelvliegtuigen en besloten na de Tweede Wereldoorlog om een echt vliegtuig te gaan bouwen.

De broers Pascale bouwden in 1948 hun eerste vliegtuig

Luigi en Giovanni Pascale formeerden in 1986 het huidige bedrijf Costruzioni Aeronautiche Tecnam. De “P” in de typeaanduiding van de Tecnams is een verwijzing naar de ontwerpers/grondleggers Pascale.

I-PDVM Tecnam P2012 Traveller

Tussen al het bizjet-geweld was de Tecman P2012 Traveller een opvallende verschijning. Mede door de fraaie Italiaanse “looks” misstond dit toestel evenwel geenszins op de Geneefse luchtvaartbeurs.

De Tecnam P2012 Traveller heeft fraaie “Italian looks”

Voor ons was dit de eerste kennismaking met dit type. In Nederland zijn wel al een paar P2012’s te zien geweest. Dat waren toestellen die op hun afleveringsvlucht naar de Verenigde Staten voor een tussenstop Groningen Airport Eelde aandeden. Die toestellen waren voor Cape Air, een bedrijf dat maar liefst honderd P2012 Travellers heeft besteld.

Geef een reactie