OK-VOS Gulfstream G500, ook een beetje Nederlands

OK-VOS Gulfstream G500

Schiphol, 1 juni 2022 – Op Schiphol-Oost stond op deze dag de OK-VOS op het platform. Dit is een nieuwe Gulfstream G500 (GVII) die op 9 april 2022 de oversteek maakte van Savannah (KSAV), waar de Gulfstream-fabriek staat, naar Praag (LKPR), de nieuwe thuisbasis van dit toestel. De OK-VOS was op 31 mei 2022 op Schiphol aangekomen na een vlucht van uit het Bulgaarse Sofia (LBSF). De kist werd geparkeerd op stand “K35” op Schiphol-Oost.

Met constructienummer 72090 is de OK-VOS de negentigste Gulfstream G500 die gebouwd is. Op zich staan er in Europa nog niet veel van deze modellen ingeschreven. Dat houdt momenteel bij ongeveer tien exemplaren op. De eerste G500 vloog op 18 mei 2015 en de eerste aflevering van dit model was in september 2018.

De G500 is, oneerbiedig gezegd, een kleine Gulfstream G650 en vervangt de oudere Gulfstream G450. Zijn iets grotere broer is de G600 die op zijn beurt de G550 opvolgt. En er is nog een klein broertje of zusje op komst, genaamd de G400. De G400/G500/G600’s zijn voorzien van een tweetal Pratt & Whitney Canada PW800 turbofans. Dit in tegenstelling tot de andere modellen in deze – in de loop der jaren flink uitgegroeide – familie die met Rolls-Royce motoren zijn uitgerust.

De OK-VOS Gulfstream G500 is uitgerust met Pratt & Whitney Canada PW800 turbofans

N590GA

Deze G500 had tijdelijk in de Verenigde Staten de registratie N590GA. De “5” stond daarbij voor het type Gulfstream 500, “90” voor de laatste twee cijfers van het constructienummer en “GA” voor Gulfstream Aerospace.

De maiden flight van deze G500 was op 27 oktober 2021. Gedurende vier dagen werden afgelopen najaar proefvluchten met het nieuwe toestel uitgevoerd. Dit was, naast 27 oktober, op 28 en 31 oktober en nog een keer op 9 november. Daarna ging het toestel weer de hangaar in, vermoedelijk voor het inbouwen van het interieur. De N590GA mocht vanaf 4 maart 2022 opnieuw de lucht in voor een aantal proefvluchten. Die werden uitgevoerd op 4, 7, 9, 18 en 28 maart. Toen was de kist klaar voor aflevering.

Acht uur twintig

Op 5 april 2022 werd de OK-VOS ingeschreven in het Tsjechische luchtvaartregister. De drie dagen daarna (6, 7 en 8 april) maakte deze fonkelnieuwe bizjet voor het eerst als OK-VOS een aantal vluchten in de Verenigde Staten. Naar alle waarschijnlijkheid om de crew vertrouwd te maken met hun nieuwe speeltje. Op 9 april 2022 stond de grote sprong over de Atlantische Oceaan op het programma. De afstand Savannah – Praag werd in één ruk afgelegd. Een vlucht van slechts acht uur en twintig minuten.

De non-stop afleveringsvlucht van de OK-VOS op 9 april 2022

Vaak in Nederland

Sinds de aflevering is de OK-VOS regelmatig op pad. In de afgelopen twee maanden is het toestel maar liefst al tien keer op een Nederlands vliegveld te zien geweest. Voor het eerst op 18 april 2022 op Groningen Airport Eelde (EHGG). Die bestemming werd in totaal al vier keer aangedaan. Rotterdam – The Hage Airport (EHRD) was één keer de gelukkige (25 april) en Schiphol (EHAM) ook al vier keer. Na de aankomst gisteren (31 mei) op Schiphol, vertrok de OK-VOS vandaag (1 juni) aan het begin van de avond naar Maastricht – Aachen Airport (EHBK).

OK-VOS Gulfstream G500 op het platform op Schiphol-Oost

Er is een goede verklaring waarom de OK-VOS zo vaak zijn fraai gevormde neusje laat zien in Nederland. De eigenaar is namelijk een Nederlander. Dit is de uiterst succesvolle zakenman Remon Vos. Hij heeft zijn roots in Stadskanaal en Winschoten liggen en dat verklaart waarom Groningen Eelde Airport regelmatig in het vluchtplan wordt opgetekend.

Remon Vos geeft sinds 1998 zeer succesvol leiding aan het Tsjechische bedrijf Central Trade Park (CTP). CTP is één van de grootste industriële vastgoedontwikkelaars in Europa en de allergrootste in Centraal- en Oost-Europa. De onderneming bezit meer dan 6,6 miljoen m² aan logistieke ruimte en activiteiten in negen landen. CTP wil zelfs groeien naar 10 miljoen m² tegen eind 2023. Door deze eigenaar kunnen we de OK-VOS ook een beetje als Nederlands bestempelen.

Amsterdam Logistic Cityhub

In Nederland baarde CTP opzien door in augustus 2021 de aan te leggen Amsterdam Logistic Cityhub (ALC) te kopen voor € 307 miljoen. De ALC aan de Ankerweg in het Westelijk Havengebied wordt de eerste XXL logistieke stadshub bestaande uit meerdere verdiepingen in Nederland. Deze transactie werd in de pers genoemd als de grootste single asset transactie in Nederlands logistiek vastgoed ooit.

Artist impression van de Amsterdam Logistic Cityhub (Afbeelding: © Amsterdam Logistic Cityhub)

De verkopers van het ALC-project waren de ondernemers Wim Beelen en Paul Vermaat (Larendael Development en Bridges Real Estate). En laten zij nou nét het “oude” vliegtuig (2018) van Remon Vos hebben gekocht! De OK-RLV Gulfstream G280, waar Remon Vos tot voor kort mee vloog, staat sinds 11 mei 2022 als PH-WPA ingeschreven in Nederland. Of de verkoop van de Gulfstream onderdeel was van de grote vastgoeddeal is ons niet bekend.

De OK-RLV Gulfstream G280 werd ingeruild voor de OK-VOS en is verkocht aan twee zakenpartners
De voormalige OK-RLV is nu PH-WPA geworden

Taupe

De OK-VOS ziet er fancy uit en is gehuld in een overall matte kleur die zich het beste als taupe laat omschrijven. Voor op de neus staat een rond embleem met een hand die het “victory-teken” maakt.

De hand maakt een “V” van victory of Vos?

Formeel staat de OK-VOS op naam van CTP Invest, spol. s r.o. en het toestel wordt gevlogen door Avcon Jet AG uit Wenen. Zij verzorgen de operatie van het toestel.

CTP Invest heeft overigens nog een toestel op haar naam staan. Dat is de OK-CTP, een Pilatus PC-12/47E uit 2017 met c/n 1679. Dat toestel wordt ook geregeld in Nederland gesignaleerd.

 

Een gedachte over “OK-VOS Gulfstream G500, ook een beetje Nederlands

Geef een reactie