Tapas españolas en el pólder!

EC-XJG Vans RV-8

Lelystad Airport, 6 juni 2022 – Spaanse tapas in de polder! De kleine Spaanse gerechtjes genaamd tapas zijn in Nederland de laatste jaren erg populair geworden. De lekkere kleine hapjes vallen goed in de smaak en er zijn inmiddels vele tapas-restaurants in ons land.

EC-XBL Vans RV-7A

Wij troffen op Lelystad Airport op deze Tweede Pinksterdag ook drie kleine, zeer lekkere, Spaanse hapjes! Niet om te eten, maar in de vorm van een drietal kleine zelfbouwtoestellen, drie exemplaren uit de stal van Vans. Vliegende tapas, zullen we maar zeggen. Erg smakelijk!

EC-XFU Vans RV-8

RV-Fly-In

Op het Delta-platform had een Vans RV-7A (de versie met neuswiel) en een tweetal Vans RV-8’en overnacht. Op Eerste Pinksterdag waren ze gedrieën gearriveerd na een vlucht vanuit Hildesheim (EDVM). Daar werd van 3 tot en met 5 juni de Internationale RV-Fly-In 2022 gehouden. Voor dit evenement stonden zelfgebouwde Vans toestellen ingeschreven uit onder andere Engeland, Polen, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en… Spanje. Op vrijdag 3 juni was de formatie vanuit Matilla de los Caños (LETC), nabij Valladolid, naar Hildesheim gevlogen inclusief een tussenstop op Dole Tavaux (LFGJ) in Frankrijk.

EC-XBL Vans RV-7A

Het toestel dat zichtbaar was op de flightradar-sites was de EC-XBL. Dit is een Vans RV-7A, de versie met een neuswiel. Het toestel ontving op 29 juni 2009 zijn bewijs van luchtwaardigheid en het constructienummer van het toestel is 08060-2361.

EC-XBL Vans RV-7A

In de staart van de EC-XBL zijn logo’s te vinden van Enap Enegia en Termo Servicio.

EC-XBL Vans RV-7A met in de staart de nodige sponsoren

EC-XJG Vans RV-8

De tweede Vans is een RV-8. Dit is net als de RV-7 een tweezitter, alleen zit men hier niet naast-, maar achterelkaar. De EC-XJG heeft constructienummer 08002-2307 en is gebouwd door Javier del Cid. Het toestel is getooid in een kleurenschema dat is afgeleid van de Spaanse luchtmacht en heeft als bijnaam “La Coquito”. De kleuren van de Vans zijn begrijpelijk als je weet dat Javier del Cid een oud jachtvlieger is van de Spaanse luchtmacht. Tevens is hij momenteel de voorzitter van de Asociación Vans RV España, de Spaanse club waarin bouwers van Vans-toestellen verenigd zijn.

EC-XJG Vans RV-8

Verder is deze Vans voorzien van racenummer #34. Op de rand van de cockpitkap zijn een paar stickers terug te vinden van succesvolle deelname in de sportklasse bij de Air Race Championships met deze kist in Ponte del Sor in Portugal. De EC-XJG is bloedsnel. In 2016, 2018 en 2019 ging deze RV-8 er met de eerste prijs vandoor!

EC-XJG Vans RV-8 met racenummer #34
Op de rand van de cockpitkap zitten de stickers die herinneren aan gewonnen luchtraces
EC-XJG Vans RV-8

EC-XFU Vans RV-8

Als derde en laatste Vans noemen we de EC-XFU. De EC-XFU Vans RV-8 vloog voor het eerst op 23 september 2010. Op dat moment had Joan Comas er samen met zijn vriend Jesper Larsen vier jaar opzitten om de bouw van dit zelfbouwtoestel te realiseren. Dit toestel heeft constructienummer 06086-2198.

EC-XFU Vans RV-8

Vanuit de ervaringen die Joan Comas hiermee opdeed heeft hij zijn bedrijf Aviecom opgericht met als doel om mede bouwers te ondersteunen bij het realiseren van hun zelfbouwtoestel. Hiernaast is Joan Comas ook de secretaris van de eerdergenoemde Asociación Vans RV España.

EC-XFU Vans RV-8

Op de neus van de Vans is de website van Aviecom terug te vinden. Aan de rechterkant is daarnaast een grappige afbeelding te zien van een vermoeid ogende Daffy Duck.

EC-XFU Vans RV-8 met een mooie eend op de neus

Keuren

De reden dat de drie Spaanse Vans op bezoek kwamen op Lelystad Airport had te maken met een Vans RV-3B die op Lelystad Airport te koop staat. Simon Paul van Plane Time bemiddelt in de verkoop van de PH-PWS voor de eigenaar/bouwer Arnold de Brie.

De PH-PWS Vans RV-3B staat te koop op Lelystad Airport

Dit toestel uit 2021 heeft een enkele testvlucht uitgevoerd en staat te koop voor € 37.500,- (excl. BTW). De Spanjaarden waren geïnteresseerd in het toestel en besloten langs te komen om een kijkje bij deze eenpersoons Vans te nemen. De tijd zal leren of de PH-PWS daadwerkelijk zal vertrekken naar Spanje.

Pyjama party

De verzameling Vans op het platform leverde wel een soort “pyjama-party” op. Alle drie de toestellen waren namelijk na aankomst afgedekt met doeken over de cockpitkappen. Begrijpelijk, want er viel gisteren in de middag nogal wat regen. Het KNMI meldde zelfs dat het de één na natste Pinksterdag ooit was…

De drie Spaanse Vans ingepakt op het Delta-platform

Voor de foto was dit natuurlijk geen mooi gezicht. Daarom hoopten we op een mogelijkheid om de kistjes bij vertrek, zonder hun pyjama’s, te kunnen fotograferen. Het zat mee! Tegen het einde van de ochtend arriveerde de groep Spaanse vliegende toreadors bij hun, toen nog slapende, “vliegende stieren”.

Javier del Cid breng zijn EC-XJG Vans RV-8 in gereedheid

Rustig werden de kisten in gereedheid gebracht voor het vertrek. De cockpitcovers werden opgevouwen, de “remove before flights” werden verwijderd en er werd een walk around rond de kisten uitgevoerd.

Daarna was het tijd om in te stappen voor een vlucht naar Reims (FLQA). Alleen juist op het moment dat iedereen in zijn kist zat begon het even pittig te regenen. De start van de motoren werd daarom even uitgesteld tot de bui was overgedreven. Met de straffe zuidwestelijke wind duurde dat maar een kort moment, daarna diende zich weer blauwe lucht aan met een beetje zon.

Run-up met drie Spaanse Vans RV’s

Gezamenlijk werd als formatie de klaring om te starten gekregen en ook het verzoek om te taxiën ging als formatie. Het callsign was de “EC-XBL-formation”. Na de gebruikelijke run-up waren de drie toestellen klaar voor vertrek. Achterelkaar, in een streaming take-off, kozen de Vans even voor het middaguur het luchtruim. De bestemming Reims werd na 1:50 uur bereikt. Daar verbleven de kistjes een aantal uur om rond 17:00u lokale tijd verder door te vliegen naar het zuiden. Aan de voet van de Pyreneeën werd een landingsplek voor de nacht gezocht, naar het zich laat aanzien op Carcassonne Airport (LFMK) in Frankrijk.

Daarmee eindigde een mooi en bijzonder bezoek van een drietal Spaanse zelfbouwtoestellen. We hopen dat u dit artikel met “Spaanse tapas” met evenveel genoegen tot zich heeft genomen als wij het bereid hebben. Moge het u welbekomen! ¡Adiós! Hasta pronto!

EC-XJG Vans RV-8

Een gedachte over “Tapas españolas en el pólder!

Laat een reactie achter bij Herman Reactie annuleren