Maiden flight PH-TEM Vans RV-7A

PH-TEM Vans RV-7A

Lelystad Airport, 7 juni 2022 – Op deze dag maakte de PH-TEM haar eerste vlucht. Na ruim tien jaar bouwen ontving Tim Weert zaterdag 4 juni 2022 het felbegeerde bewijs van luchtwaardigheid voor zijn Vans RV-7A (c/n 74005). Eerder plaatsten we al een bericht over de afbouw van dit toestel. Vandaag stond dan de eerste vlucht op het programma. Tim Weert had Harry van Altena gevraagd om hierbij zijn copiloot te zijn. Hij vlieg namelijk zelf ook op een Vans RV-7, de PH-PLP die op Hilversum gestationeerd staat en kent dus de gedragingen van dit type vliegtuig goed.

PH-TEM Vans RV-7A

Twee uur

Er werd een flink vliegprogramma opgesteld. Als eerste zou men na de start aan de oostkant van het veld op zo’n 2.000ft de eerst checks in de lucht doen. Vans heeft voor de bouwers een hele testprocedure op papier gezet voor op de grond en in de lucht. Als een bouwer dit allemaal volgt dan wordt er niets overgeslagen wat getest moet worden op goed functioneren.

Spanning op de gezichten in de cockpit voor aanvang
PH-TEM Vans RV-7A op weg naar baan 23

Even vergeten

Na het uittaxiën naar Sierra1 van baan 23 moest even gewacht worden op een Embraer bizjet die voorrang kreeg bij het vertrek. Daarna meldde ook de PH-TEM dat men klaar was om te starten, “ready for departure”. Na het aanhoren van deze boodschap bleef het een tijdje stil op de toren. Daarop vroeg de bemanning na een poosje voorzichtig of men nog wist dat de PH-TEM klaar stond voor vertrek. Dat was even ontschoten en snel volgde hierna de startklaring.

PH-TEM Vans RV-7A

De 180 paardenkrachten van de Lycoming IO-360-M1B kwamen tot leven en de PH-TEM accelereerde vlot over de baan. Bij de meeste Vans kun je na de start tot vier tellen en dan zie je de kist in de lucht hangen. Dat was bij de PH-TEM niet anders. Eerst één pootje van de grond, toen voorzichtig een tweede en tenslotte kwam ook het derde wiel los van het polderbeton. Rustig klom het kistje uit naar de gewenst hoogte om de eerste tests te ondergaan.

Eerst één wieltje…
…dan het tweede wieltje…
…en dan helemaal los, de PH-TEM vliegt!

Uitgeleide

De PH-TEM werd uitgeleide gedaan door een stoïcijns kijkende ooievaar en een reiger die een stukje meevloog. Het dierenrijk kon kennelijk de aanblik van deze snelle vogel wel waarderen.

PH-TEM Vans RV-7A met een ooievaar op de achtergrond
Een reiger vloog een stukje mee met de PH-TEM

Alles in het groen

Als eerste bleef de PH-TEM in de buurt van het vliegveld. Mocht er onverhoopt iets gebeuren, dan zou het veld makkelijk gehaald kunnen worden voor een voorzorgslanding. Na ongeveer een half uur heen en weer kachelen bleek alles nog “in het groen” te staan en werd de CTR van Lelystad Airport in het zuiden verlaten. Op de planning stond in totaal een vlucht van maar liefst twee uur. Er moest dus nog anderhalf uur gevlogen worden.

Alles “in het groen” en dus vliegt de PH-TEM verder op zijn testvlucht

Hilversum, Texel, Middenmeer

Eerst werd koers gezet richting Vliegveld Hilversum. De thuisbasis van de copiloot werd op 1.000 ft hoogte gepasseerd. Daarna vloog de PH-TEM aan de zuidkant van de Schiphol CTR naar de Noordzeekust. Vanaf daar werd naar het noorden gevlogen, met hier en daar een rondje boven het huis van bekenden. Via de CTR van De Kooy vloog men naar Texel. Daar werd een nadering gemaakt waarbij de enthousiaste havenmeester Mike de Bruijn de Vans langs de baan stond op te wachten om de passage op beeld vast te leggen.

De route van de eerst vlucht van de PH-TEM Vans RV-7A

Aansluitend werd Middenmeer nog gepasseerd. Hier staat het andere zelfbouwtoestel van Tim Weert, de Europa PH-JAI. Via Noord-Holland ging het toen verder naar de Marker Wadden. Ook daar nog een extra rondje om zo de twee uur van de vlucht vol te kunnen maken.

Full stop

Eenmaal bij Lelystad Airport aangekomen maakte de PH-TEM nog een tweetal touch and go’s. Daarna was het welletjes voor de eerste keer en maakte de RV-7A een full stop.

PH-TEM Vans RV-7A tijdens een touch and go
PH-TEM Vans RV-7A op de weg terug naar de hangaar

Vans grin

Bij aankomst bij de hangaar twee blije gezichten van de inzittenden. Uiteraard een iets bredere glimlach bij Tim de Weert. En dat mag ook wel na al die jaren werken aan dit toestel. Zijn eerste reactie: “Hij vliegt kaarsrecht! Er is niets wat niet goed functioneerde!”. Hierbij was overduidelijk de wereldberoemde “Vans Grin” op het gezicht van Tim Weert waar te nemen!

Onmiskenbare “Vans grin”!

Geen lekkages

Als eerste ging de motorkap eraf om te zien of er olielekkages waren of losgeschoten onderdelen. Niets van dit alles. Onder de kap was alles brandschoon en kurkdroog. Ook hier had het kistje optimaal gepresteerd.

Als eerste gaat de kap eraf
In het motorcompartiment was alles netjes gebleven

Dopen

Nu was het tijd om het toestel te dopen. Er was een fles ingekocht alsof er een Boeing 737 (Tim’s kantoor) gedoopt moest worden. De eerste druppels werden over de motorkap gegoten en de rest ging in de champagneglazen. Tim en zijn vrouw Monique brachten vervolgens een toost uit op het behaalde succes; een prachtig ogend én vliegend vliegtuig. Helemaal zelf gebouwd.

Champagne over de neus van de Vans
De champagnedruppels drogen in de zon
Tim en Monique proosten op hun succes!
PH-TEM Vans RV-7A shining na zijn eerste succesvolle vlucht

Na de eerste testvlucht kunnen de wielkappen erop gemonteerd worden. Het toestel zal daardoor niet alleen fraaier ogen, maar ook zo’n 20 kts sneller vliegen. En niets staat het eerstvolgend weekend de deelname in de weg aan de KNVvL Fly-In op het vliegveld van Midden Zeeland. Daar zal de bouwer van de PH-TEM ongetwijfeld de nodige complimenten in ontvangst mogen nemen. Terecht!

PH-TEM Vans RV-7A is klaar voor een mooie vlieg-carrière

6 gedachten over “Maiden flight PH-TEM Vans RV-7A

  1. Geweldig Tim! Fantastisch om te zien. En wat een leuk verhaal om al de prachtige foto’s heen! En aan het einde een brede ‘Vans-grin’ 😄.

  2. Geweldig, van harte gefeliciteerd, een prestatie van wereld formaat en nu maar hopen dat je nu niet aan een derde vliegtuig gaat beginnen haha!
    Groeten Cor en Ria Bos

  3. Tim wat GÁÁÁF!! En SPÁNNEND!!
    Ik als non techneut bewonder je enorm , wat n eindeloos geduld, zowel van jou als Monique en nu ontzettend veel vliegplezier samen. Binnenkort richting Fayence?

Laat een reactie achter bij Gerard & Esther van HarskampReactie annuleren