De twee PAL-V Liberty Test Vehicles op een rij

“PH-PIO” en “PH-PAV” PAL-V Liberty Test Vehicle 1 en 2 naast elkaar op de beursvloer van EBACE

Genève, 24 mei 2022 – Op de beursvloer van de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) op Genève stonden dit jaar de twee oranje PAL-V Liberty Test Vehicles (TV1 en TV2). De autogyro’s waren niet te missen, ze stonden namelijk direct bij de ingang van de beurs.

“PH-PAV” PAL-V Liberty Test Vehicle 2

De PAL-V Liberty is een vliegende auto die in ontwikkeling is bij het in Raamsdonksveer gevestigde bedrijf PAL-V. De twee ten toon gestelde Test Vehicles kunnen helaas niet vliegen. Ze worden alleen gebruikt voor rijproeven. TV2 heeft als enige van de twee een typegoedkeuring van de RDW en heeft een kentekenplaat waarmee het de openbare weg op mag.

Het kenteken van de “PH-PIO” PAL-V Liberty Test Vehicle 1 is fictief

In mei 2022 hebben we al uitgebreid aandacht besteed aan de ontwikkeling van de PAL-V modellen. Op dat moment hadden we TV2 nog niet eerder voor de lens gekregen, nu wel. Indertijd stond TV2 in de testhal tijdens ons bezoek in Raamsdonksveer. Daar mocht op dat moment niet gefotografeerd worden.

“PH-PIO” PAL-V Liberty Test Vehicle 1

Test Vehicle 1 hadden we uitgebreid in het weekend van 7 en 8 mei 2022 op Airport kunnen fotograferen. Toen bezocht dat exemplaar het 50-jarig jubileum van Vliegclub Flevo en de dag daarop was TV1 voor één dag in het luchtvaartmuseum Aviodrome te zien.

“PH-PAV” PAL-V Liberty Test Vehicle 2 met uitgeklapte propeller

PH-registratie

In ons eerdere artikel van mei hebben we al de verschillende gedaantes van de testtoestellen besproken. Voor EBACE waren beide exemplaren weer iets aangepast. Ze waren namelijk voorzien van een PH-registratie. TV1 was “PH-PIO”, TV2 was als “PH-PAV” omgetoverd.

Het kenmerk “PH-PIO” is afgeleid van de “Pioneer-edition”
De registratie “PH-PAV” komt van “PAL-V” en was al in gebruik bij het vliegende Prototype 2

PH-PIO slaat op de Pioneer Edition, de uitgebreide en gelimiteerde eerste editie van de PAL-V Liberty. De PH-PAV is uiteraard een afgeleide van PAL-V. Beide kenmerken zijn niet echt. In de eerste plaats omdat beide voertuigen nimmer zullen vliegen. Daarnaast is PH-PAV niet mogelijk de komende jaren, omdat het tweede prototype van de PAL-V One al met dit kenmerk gevlogen heeft in 2012.

Dit is de echte PH-PAV, een PAL-V One (Prototype 2)

Op de beursstand van PAL-V stond TV2 met de rotormast uitgeklapt. Bij TV1 was deze ingeklapt. We hebben overigens sterk het idee dat dit bij TV1 niet (of niet makkelijk) kan. We zien dit voertuig alleen op foto’s met ingeklapte rotorbladen en rotormast. En ook tijdens het bezoek aan Lelystad Airport bleef de rotormast strak op het dak liggen.

“PH-PIO” PAL-V Liberty Test Vehicle 1

Muggen

PAL-V is momenteel druk met het testprogramma. TV2 kwam dan ook rechtstreeks uit een serie rijproeven. Dat was te zien. Het toestel zat namelijk nog onder de muggen die tijdens de testritten hun tere hoofdje hadden gestoten aan het voertuig. De tijd had ontbroken om TV2 te poetsen, al stond het ook wel stoer. Zo kon je zien dat er echt met dit exemplaar gewerkt wordt.

Muggen op de voorbumper van TV2 (“PH-PAV”)
Er was vooraf geen tijd meer om de “PH-PAV” PAL-V Liberty Test Vehicle 2 te poetsen

Nummerplaat

Leuk detail troffen we nog aan de achterzijde van TV2. Daar zit het nummerbord benodigd voor de ritten op de weg. Als de rotormast is uitgeklapt, wat nu het geval was, dan klapt het nummerbord automatisch in zodat het geen extra weerstand tijdens het vliegen oplevert. Bij het inklappen van de rotormast komt de gele nummerplaat automatisch weer tevoorschijn.

De ingeklapte nummerplaat van de “PH-PAV” PAL-V Liberty Test Vehicle 2
Met een simpel mechaniek klapt het nummerbord uit als de rotormast wordt neergeklapt
“PH-PAV” PAL-V Liberty Test Vehicle 2 heeft ook een “groen” Duits milieu-certificaat

Tegen het einde van dit jaar hoopt PAL-V te starten met de samenbouw van het eerste vliegende productietoestel. Die PAL-V Liberty zal dan ook opgaan voor EASA-certificering. Bij succes zal het voor het eerst zijn dat een autogyro een EASA-typecertificaat behaald. Daarna is de weg vrij voor aflevering van deze vliegende auto aan klanten. Naar zeggen van PAL-V zijn er alleen in Nederland al meer dan zestig exemplaren verkocht. De PAL-V Liberty in de tot 390 exemplaren gelimiteerde Pioneer Edition moet een slordige € 500.000,- gaan kosten.

“PH-PIO” en “PH-PAV” PAL-V Liberty Test Vehicle 1 en 2

Lees ook:

 

Geef een reactie