Lelystad Airport, 9 juni 2022 – Het zakelijke verkeer kwam alweer vroeg op gang op Lelystad Airport deze dag. Vanuit Hannover (EDDV) kwam een leuke twin naar de polder. De D-IATE Reims/Cessna F406 Caravan II is van Air Taxi Europe. Deze club vliegt met een viertal van deze tweemotorige Caravans, de D-IATE, D-ICCC, D-IFFF en D-ITTT.
Deze Caravan moet niet verward worden met de Cessna 208 die ook als Caravan wordt aangeduid. De Cessna 208 heeft één motor, de F406 Caravan II is overduidelijk een tweemotorige kist en heeft een totaal ander uiterlijk. Er is, buiten de merknaam, weinig wat overeenstemt. De Caravan II is ontwikkeld uit de Cessna 404 Titan.
De 406 Caravan II is als model alleen in licentie bij Reims Aviation in het Franse Reims gebouwd. Dit model is nooit in de Verenigde Staten, de bakermat van Cessna, geproduceerd. Als gevolg daarvan is de aanduiding Reims/Cessna F406 Caravan II. Reims en de “F” duiden op de Franse productielocatie. Het serienummer van dit exemplaar is F406-0007 en het bouwjaar is 1986. Dat maakt dit tot één van de oudste Caravan II’s.
De Caravan II is uitgerust met een tweetal Pratt & Whitney PT6A turbines. Dat vliegt natuurlijk een stukje duurder dan de Cessna 208 Caravan, die maar over één PT6A beschikt. Vanwege Europese wetgeving indertijd was het niet toegestaan om op commerciële IFR-vluchten met een single engine vliegtuig te vliegen. Dat was dan ook de reden dat Cessna dit tweemotorige werkpaard destijds alleen in Europa ging produceren. In de Verenigde Staten mocht wel commercieel IFR gevlogen worden met de eenmotorige turboprops als de Cessna 208 Caravan.
Van de Reims/Cessna F406 Caravan II zijn in totaal 99 exemplaren gebouwd tussen 1983 en 2013. Eind jaren tachtig zijn er ook flink wat exemplaren in Nederland ingeschreven geweest op naam van Air Finance Holland en Duijvestein Aviation (PH-ALO/V/U/X/Y/Z, PH-CLE, PH-FWB/C/D/E/F/G/H/I/J, PH-GPX, PH-GUG, PH-LAS, PH-MJM, PH-MNS, PH-PEL, PH-PHO). We telden er in de snelheid 23. Maar ja, we zijn een Caravan-land of niet! 😉 De D-IATE hoorde ook bij de vroegere Nederlandse Caravan II’s en was de PH-FWC.
De D-IATE werd door slechts één piloot gevlogen. Het toestel kwam goederen ophalen en die werden vervolgens naar Toulouse in Frankrijk gebracht.
Nextant 400XT
De tweede interessante bezoeker was de Tsjechische OK-NTU. Dit is van oorsprong een in februari 2001 gebouwde Beech 400A Beechjet. Het serienummer van dit toestel is RK-317 en de kist wordt gevlogen momenteel door Time Air. Het toestel kwam (op de twee piloten na) leeg uit Stockholm en vertrok korte tijd later met passagiers en verse catering naar Cannes Mandelieu in Zuid-Frankrijk.
De historie van dit model privéjet is in drie stappen uit te leggen. Van origine is dit een Japans ontwerp en werd dit model geproduceerd als Mitsubishi MU-300 Diamond. Naderhand werd de productie door Beechcraft (later Raytheon) voortgezet als de Beech 400(A) Beechjet. Toen Beechcraft onderdeel werd van Raytheon werd dit model als Hawker 400XP verkocht.
In totaal zijn er 92 gebouwd in Japan en 859 bij Beechcraft in de Verenigde Staten. De totale productie liep van 1983 tot en met 2009.
De derde stap in de model-historie komt van Nextant. In 2007 werd het bedrijf Nextant Aerospace opgericht. Zij gingen zich richten op het moderniseren van oudere Beech 400 beechjets. Er kwam een geheel nieuw instrumentarium in, nieuwe motoren en ook het interieur en de buitenkant werden opgeknapt. Hierdoor ontstond een aantrekkelijk geprijsde moderne bizjet voor fors minder geld dan nieuwe modellen met vergelijkbare specificaties. Er ontstond een voor 88% nieuw vliegtuig, met nul uren op de teller. De wijzingen waren zo rigoureus dat er sprake is van een ander type, de Nextant 400XT.
Na de Beechjet ging Nextant ook de Beech C90 King Air onder handen nemen als Nextant G90XT en tenslotte is er ook een moderniseringsprogramma voor de Bombarier Challenger 604. Dat wordt dan een Nextant 604XT.
De OK-NTU die we vandaag op Lelystad Airport troffen is in 2018 omgebouwd tot Nextant 400XT. Toen vloog de kist in Engeland als G-FRXS. In de Verenigde Staten heeft dit toestel als Beech/Raytheon 400A Beechjet gevlogen met de registraties (van nieuw naar oud) N452FL, N452SG, N452LX en N691TA.
Embraer Praetor 600
Aan het begin van de middag arriveerde er nog een interessant toestel. De D-BOLT, een Embraer EMB-550 Praetor 600. Dit toestel is een zeer fraai ontwerp van het Braziliaanse Embraer. De kist kwam vanuit München. Afgelopen zaterdag was deze kist ook al op Lelystad Airport geland. Toen om passagiers op te halen, nu om weer terug te brengen.
De D-BOLT stamt uit 2021 en is dus nog vrij nieuw. De kist heeft constructienummer 55020144 en deze mid-size bizjet wordt gevlogen door Black Horse Aviation.
Belly skid
Onder de buik van de Embraer Praetor 600 is een opmerkelijke constructie terug te vinden. Dit is een belly skid. Deze voorziening moet de extra brandstoftanks, die onder de romp bevestigd zijn, beschermen in geval dat het toestel een buiklanding moet maken met de wielen ingetrokken.
In de staart is een imposante bult te vinden. Hier zit naar alle waarschijnlijkheid een antenne geschikt voor satellietcommunicatie in.