Fokker S.11 OO-LMC keert terug naar Nederland als PH-SII

De romp van de OO-LMC Fokker S.11.1 Instructor

Lelystad Airport, 9 juni 2022 – Op 22 februari 2022 werd de registratie OO-LMC doorgehaald in het Belgische luchtvaartregister. Het betreft hier de Fokker S.11.1 Instructor met constructienummer 6216. Als bouwjaar van dit toestel wordt 1951 aangehouden al is dit exemplaar al op 31 oktober 1950 op Schiphol waargenomen. Dit kistje heeft bij onze Koninklijke Luchtmacht indertijd gevlogen als E-25. Op 12 september 1973 nam de KLu afscheid van de E-25 met toen 2.893 vlieguren in de logboeken.

Na de uitfasering door de Koninklijke Luchtmacht werd op 19 februari 1974 door de Nederlander vliegtuighandelaar C. Honcoop de registratie PH-HOB voor dit toestel gereserveerd. Nog voordat dit werd aangebracht werd de Fokker op 17 juli 1974 naar België verkocht aan de heer Vital Melotte als OO-LMC. Hij kocht er maar liefst in één keer vijf van Honcoop.

De OO-LMC Fokker S.11.1 Instructor op Schaffen-Diest in 1979 (Foto: Henk Wadman)

Het toestel vloog de eerste jaren in België vanaf Hasselt tot in mei 1977 het bewijs van luchtwaardigheid van het toestel verliep. Gelukkig ging de S.11 in 1978 weer vliegen, toen in eigendom van J. D’heere. Antwerpen werd vanaf dan de thuisbasis van de OO-LMC.

OO-LMC Fokker S.11.1 Instructor in restauratie

De laatste jaren vloog de OO-LMC niet meer. Het toestel lag sinds 2018 ter restauratie in de hangaar bij Raymond Cuypers op Antwerpen. Begin dit jaar deed Cuypers afstand van het nog niet voltooide restauratieproject. Door gebrek aan tijd werd de OO-LMC naar Nederland verkocht.

De romp is al voorzien van nieuw vliegtuiglinnen

Naar Lelystad

De Nederlandse eigenaar bracht de S.11 op 25 februari 2022 op een aanhanger naar Lelystad Airport. Daar wordt het toestel nu verder opgeknapt. De inschatting is dat dit zeker nog een jaar in beslag zal nemen. Als het toestel klaar is moet het in zijn welbekende gele Fokker-S.11-kleuren gaan vliegen met de toepasselijke registratie PH-SII. Ook is er al toestemming van de Koninklijke Luchtmacht gekregen om de oorspronkelijke luchtmacht kleuren, inclusief roundels en de oude registratie E-25, te voeren.

Work in progress tijdens de restauratie van de voormalige E-25 Fokker S.11.1 Instructor

We zijn even wezen kijken bij het restauratieproject. De romp ziet er al goed uit. Deze was al van nieuw linnen voorzien in België. Op het brandschot troffen we het identificatieplaatje aan met daarop het constructienummer 6216 en het juiste type; S.11.1. Grappig is ook de waarschuwing die zich nog op het schot bevindt.

Het identificatieplaatje van de OO-LMC Fokker S.11.1 Instructor met nummer 6216
Oorspronkelijke waarschuwing op het brandschot van de Fokker S.11.1

De Lycoming O-435-A boxermotor (190 pk / 139 kW) is op dit moment bij Patrick’s Motor Maintenance (PMM) in het Belgische Herentals voor een revisie. Zodra deze klaar is komt deze ook naar Lelystad om weer samengevoegd te worden met het toestel.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de vleugels van de OO-LMC Fokker S.11.1 Instructor
De oranje day-glow vlakken van de vleugels worden kaal gemaakt

Toen wij er waren werd de vleugel kaal gemaakt om opnieuw gespoten te kunnen worden. Deze lag op zijn kop waardoor de oude registratie OO-LMC onder de vleugel nog zichtbaar was.

Hier is de oude registratie OO-LMC nog goed zichtbaar

De motorkap en de onderkant van de neus zijn al schoon gemaakt en zien en spic & span uit. Deze worden uiteraard straks opnieuw gespoten.

De motorkap van de OO-LMC Fokker S.11.1 Instructor
De onderkant van de neus van de OO-LMC Fokker S.11.1 Instructor

Nederlandse Fokker S.11-vloot

Er staan momenteel zeven Fokker S.11-jes in Nederland ingeschreven (PH-ACG, PH-AFS, PH-GRY, PH-HOG, PH-HOK, PH-HOL en PH-SLO). Geweldig dat daar binnenkort een achtste exemplaar bijkomt!

Met dank aan Henk Wadman voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie