Restauratie N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing vordert gestaag

N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing

Midden Zeeland, 12 juni 2022 – In de hangaar van Transal Aero Service op het vliegveld Midden Zeeland gebeuren mooie dingen. Één zo’n pareltje lichten we er graag even tussen uit, de N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing (Traveler). De eerste Staggerwing vloog al op 4 november 1932 en jarenlang was dit ontwerp het privévliegtuig voor directieleden van bedrijven en werd het toestel ingezet als luchttaxi. Deze klassieke tweedekker mag tot één van de meest iconische vliegtuigen gerekend worden die er bestaan. Bij menig luchtvaartliefhebber staat dit model in de top-10 van mooiste vliegtuigontwerpen, geen twijfel over mogelijk!

N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing

De N192H op Midden Zeeland wordt door Dick de Ruiter en zijn zoon Lukas prachtig gerestaureerd. En de werkzaamheden, die al in 2018 gestart zijn, vorderen gestaag. Op 5 februari 2022 werd zelfs weer proefgedraaid met de imposante Pratt & Whitney R-985 AN-1 Wasp Junior stermotor die 450 pk (340 kW) levert. Deze kist komt dus langzaam weer tot leven na jarenlange stilstand.

N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing met zijn imposante stermotor

GB-2 Traveler

Dit toestel heeft constructienummer 6723 en is in 1944 gebouwd om als UC-43 te gaan vliegen bij de United States Army Air Force (USAAF) met het beoogde serial 44-76041. Alleen direct werd de Staggerwing overgedragen naar de US Navy en werd de benaming een GB-2. Per 15 mei 1944 werd het militaire registratienummer (BuNo) 23706. Op het typeplaatje staat als productiedatum 4-8-44. Aangezien de Amerikanen eerst de maand en dan de datum schrijven en gezien het feit dat het toestel op 15 mei 1944 bij de US Navy in gebruik werd genomen, concluderen wij dat het toestel op 8 april 1944 van de productielijn is gekomen.

Het typeplaatje van de N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing

De US Navy heeft met de GB-1 en GB-2 gevlogen. De letter “G” stond daarbij voor General (purpose) en de “B” voor Beechcraft. Een vliegtuig geschikt voor allerlei doeleinden dus. De Beechcrafts werden met name door de Naval Air Transport Service gebruikt om piloten te vervoeren die gevechtsvliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog van de fabriek in de Verenigde Staten naar de plek voor aflevering moesten brengen. Ook werd hooggeplaatst stafpersoneel en belangrijke post met de GB’s rondgevlogen. De benaming van de UC-43 en GB-1/2 is Traveler. Niet te verwarren met Traveller (met dubbel “l”), zoals de Britten het toestel noemden).
Het voornaamste verschil tussen een GB-1 en GB-2 was de motor. Deze was bij de GB-2 50 pk (37 kW) sterker. Verder waren de Navy-toestellen vrijwel gelijk aan de UC-43’s van de USAAF. Alleen beschikten zij over reddingsmiddelen mocht er onverhoopt op het water geland moeten worden. Het blijft wel de marine hè!

N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing

Er zijn 363 Travelers bij de US Navy in dienst geweest. De meeste daarvan waren nieuw gebouwd door Beechcraft; 10 GB-1’s en 345 GB-2’s. Daarnaast waren er nog acht GB-1’s die gevorderd werden van civiele eigenaren ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De Beechcraft Model 17 werd namelijk al voor de Tweede Wereldoorlog gebouwd en toestellen van civiele eigenaren werden opgeëist door de overheid. Later zijn er nog weer 132 GB-2’s overgedragen naar de USAAF als UC-43. Ook vertrokken een aantal exemplaren op uitleenbasis naar de Royal Air Force in Engeland.

Lange weg naar restauratie

Op 3 juli 1956 werd de Beech, die nu op Midden Zeeland staat, civiel ingeschreven als NC68113. Ook werd de typeaanduiding toen gewijzigd in de civiele benaming van de Staggerwing, een D17S. De huidige registratie N192H werd in 1971 toegekend en via een aantal eigenaren kwam het toestel uiteindelijk in 2009 in Nederland aan. Jarenlang lag deze Staggerwing in opslag op Eindhoven. In december 2017 kocht De Ruiter het toestel en werd de Staggerwing naar Midden Zeeland overgebracht. Daar is de restauratie bij Transal in februari 2018 begonnen.

De N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing tijdens de restauratie in september 2020
Het bespannen van de vleugels van de N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing in september 2020

US Navy c/s

Het gerestaureerde toestel is zilvergrijs gespoten. Dit was ook de kleur waarmee de GB-2’s bij de US Navy vlogen. In de staart is klein de aanduiding GB-2 aangebracht en de civiele registratie N192H staat onder bij de staartvleugel op de romp. Bij de US Navy vlogen de Staggerwings met de Amerikaanse roundels op de romp en vleugels. Voor een authentiek uiterlijk zouden die nog aangebracht moeten worden, het is ons niet bekend of dat ook in de planning staat.

De N192H heeft “GB-2” in de staart staan

Het interieur is erg mooi opgeknapt. De bekleding van stoelen en cabine ziet eruit als nieuw. Het instrumentenpaneel is opgebouwd uit analoge klokken, geen (of in elk geval zo min mogelijk) modernisering wat dat aangaat. En zo hoort het ook bij zo’n beauty!

Het interieur van de N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing in september 2020
Het interieur van de N192H Beech D17S (GB-2) Staggerwing na restauratie
De stoelen en het interieur zijn met mooi bruin leer afgewerkt

Zonnig Zeeland

We kijken uit naar de eerste vlucht van de N192H na restauratie. Zeeland kent al jaarlijks de meeste uren zon van ons land.

Meeste zonuren
Zeeland heeft de meeste zonuren van Nederland: hier schijnt de zon gemiddeld tien tot vijftien procent vaker dan elders in het land. In 2020 was Vlissingen de zonnigste gemeente: in totaal scheen de zon zo’n 2.135 uur. Dat is bijna honderd uur meer dan de nummer twee van de lijst, Den Helder.

Met een vliegende Beech D17S (GB-2) Staggerwing erbij wordt het alleen maar nóg zonniger!

Met dank aan dé Beech Staggerwing website van Dré Peijmen: beech17.net

Geef een reactie