Lelystad Airport, 18 juni 2022 – Ook deze zaterdag wisten de bizjets Lelystad Airport goed te vinden. In de ochtend arriveerde vanuit Glasgow de G-NOCM. Dit is een toestel uit de tweede generatie van de Cessna CitationJet familie. De kist is gebouwd in 2005 en kent een redelijke historie als het gaat om registraties. Van nieuw naar oud is dit de ex G-SOVZ, OM-FTS, OM-OPE en OE-FIN. Het constructienummer is 525A-0239.
Deze G-NOCM vliegt voor Air Charter Schotland. Na aankomst verbleef deze Cessna korte tijd op het Delta-platform. Daarna werd een klein hopje gemaakt aar Schiphol voor herpositionering van het vliegtuig.
Leuk detail bij van deze CitationJet zijn de winglets. Deze zijn niet standaard en zijn achteraf gemonteerd. Het zijn Tamarack Active winglets. Zonder deze winglets is de spanwijdte van dit model 15,19 meter. Met de active winglets is dat 17,02 meter.
Met deze winglets klimt het toestel sneller, vliegt het zuiniger en stabieler. Voor deze wingelts hoeven geen structurele wijzigingen aan de vleugel gemaakt worden die mogelijk weer extra gewicht meebrengen.
OK-PPP
De tweede bizjet die op Lelystad Airport haar gezicht liet zien was de Tsjechische OK-PPP. Dit is een tot Nextant 400XTi geupgrade Beech 400A Beechjet. De ombouw van Beech 400A Beechjet naar Nextant 400XTi vond in januari 2015 plaats. Deze kist draagt constructienummer RK-385 en heeft de ex-registraties N117XP en N116QS. Het bouwjaar is 2004. Sinds 5 juni 2015 vliegt dit toestel als OK-PPP.
Op de motorgondel van de OK-PPP staat te lezen “Fosfa – We live to give”. Fosfa is een Tsjechisch bedrijf dat gespecialiseerd is in de verwerking van gele fosfor. Ze zijn de grootste producent van Europa met toepassingen in de techniek en voedingsmiddelenindustrie.
Op 9 juni 2022 was er ook al zo’n Tsjechische Nextant 400XT te zien, toen de OK-NTU. Zowel de OK-PPP als de OK-NTU worden gevlogen door Time Air s.r.o. De vlucht met de OK-PPP was dan ook vermoedelijk de retourvlucht van de OK-NTU. De OK-NTU ging indertijd naar Cannes Mandelieu in Zuid-Frankrijk en daar kwam de OK-PPP ook vandaan. Na iets meer dan een uur vertrok de Nextant weer. Cannes beviel kennelijk goed, want daar werd later op de dag de landing weer ingezet.