
Lelystad Airport, 20 juni 2022 – Even dachten we dat de witte Bombardier 850 van vandaag op bezoek kwam voor de spuithal van Satys. Deze kist is namelijk egaal (saai) wit en zou wat ons betreft best wat meer kleur mogen krijgen. Aangezien de eigenaar het Duitse bedrijf FAI Aviation Group uit Nürnberg is, was dit geen gekke gedachte. Zij hebben namelijk in het verleden ook al eens toestellen laten overspuiten door Satys en daarbij, de spuithal was nog leeg na het vertrek van de D-CADA afgelopen week.

Maar we hadden het mis! De D-AFAN, want daar hebben we het over, kwam op een reguliere chartervlucht vanuit het Engelse Farnborough. Deze Bombardier CL-600-2B19 Challenger 850 stamt uit 2007 (c/n 8081) en is een van de grotere privéjets voor Lelystadse begrippen.

Als testregistratie droeg deze Challenger 850 tussen 29 november 2007 en 31 maart 2009 het Canadese kenmerk C-FQPY. Vervolgens werd dit op 2 april 2009 de D-ATRI van Unicredit Leasing en gevlogen door DC Aviation (voorheen DaimlerChrysler Aviation). Tussen 6 oktober 2011 en 1 oktober 2018 vloog deze kist als G-RADY voor TAG Aviation op Farnborough. Sindsdien is deze kist omgeregistreerd als D-AFAN. Schrik niet van de foto’s hieronder, toen had het toestel beduidend meer kleur op de wangen…!


De D-AFAN mocht landen op baan 23. Dit terwijl baan 05 in gebruik was. De wind stond vrijwel haaks op de baan, dus het was niet een groot probleem voor dit toestel vanuit het noorden te landen. Dat was wel zo efficiënt. Het IFR-verkeer voor Lelystad Airport dat vanuit het westen aankomt vliegen moet namelijk eerst richting Lemmer vliegen alvorens men “losgelaten” kan worden naar Lelystad Approach.


Terwijl de D-AFAN het Deltaplatform opreed stond al een serieuze delegatie van auto’s met kentekens van het Corps Diplomatique te wachten. Deze mochten het platform oprijden tot bij het toestel. Ditzelfde deed ook de Marechaussee, die eerst de paspoorten van de passagiers wilde bekijken. Even later reed de entourage met de hooggeplaatste passagiers weg en keerde tegen het einde van de middag weer terug. Tegen 17:00u werd de terugvlucht naar Farnborough aanvaard.




