N476E Command-Aire 3C3 doet een jasje uit

De “huid” van de N476E Command-Aire 3C3 hangt aan de muur van de hangaar

Hoogeveen, 28 mei 2022 – De uiterst zeldzame N476E Command-Aire 3C3 heeft een jasje uitgedaan. Ontdaan van haar strakbespannen vliegtuiglinnen staat deze oldtimer uit 1929 momenteel in een hangaar op het vliegveld van Hoogeveen (EHHO).

Het kale frame van de zeldzame N476E Command-Aire 3C3

Kort nadat het toestel in het voorjaar van 2021 per zeecontainer naar Hoogeveen was gekomen konden we deze beauty al bewonderen in de hangaar van ATN Aircraft Division (nu EVW Maintenance). Zie hiervoor ons eerste artikel over de Command-Aire. Daarin de uitgebreide historie van dit model en dit betreffende exemplaar. Echt even teruglezen, het is de moeite waard!

De N476E Command-Aire 3C3 nog voor het “kaal maken” (Hoogeveen, 7 juni 2021)

In de tussentijd is er het nodige gedaan aan de Command-AIre. Want hoewel de romp er ogenschijnlijk onberispelijk uitzag, toch heeft men gemeend het vliegtuiglinnen te moeten verwijderen. Zo kan namelijk het buizenframe in zijn geheel geïnspecteerd worden.

Het kale frame van de N476E Command-Aire 3C3

De N476E stond er dan ook kaal bij in de hangaar op Hoogeveen. De delen die van de om zijn afgehaald hingen nog als een geschoten berenvel aan de wand van de hangaar. Dat kan mogelijk nog weer van pas komen als er nieuw vliegtuiglinnen opkomt. De afmetingen zijn dan hiervan te herleiden.
In juni 2021 zagen we dat de vleugels in de Verenigde Staten al opnieuw bespannen waren. Deze zijn nog niet gespoten.

De vleugels van de N476E Command-Aire 3C3 (Hoogeveen, 7 juni 2021)

Ook zagen we toen dat er op zolder bij Van Egmond nog diverse (reserve)onderdelen van dit toestel lagen. Er zijn zelfs delen van een reservemotor meegekomen in de container uit de Verenigde Staten.

Delen van een reserve Curtiss OX-5 motor (Hoogeveen, 7 juni 2021)

De Curtiss OX-5 motor 5 (90 pk / 67 kW) stond naast de romp. Dit is een watergekoelde V8 motor. Deze krachtbron was de eerste, speciaal voor de luchtvaart ontworpen motor die in de Verenigde Staten in productie genomen werd. Ook de bekende Curtiss JN-4 Jenny tweedekkers werden hiermee uitgerust.

De Curtiss OX-5 motor 5 motor van de N476E Command-Aire 3C3

Deze motor stamt al uit 1915 en werd eigenlijk al in 1917 als verouderd bestempeld. Toch was dit type motorblok ruim voorhanden en is daarom toegepast op de 3C3. Ondanks de niet altijd betrouwbare reputatie van de motor.

De forse radiator van de Curtiss OX-5 motor 5

De plaatdelen van de cockpit stonden naast de romp Het toestel is momenteel geworden tot een grote 3D-puzzel. Het zal nog wel even duren voordat deze tweedekker weer in elkaar gezet kan worden. Het goede nieuws is da er aan de kist gewerkt wordt. En met dergelijke historische luchtvaartprojecten moet je nu een maal geen haast hebben, laat staan op een jaartje extra kijken.

Plaatdelen van de cockpit van de N476E Command-Aire 3C3

Lees ook:

Uiterst zeldzame Command-Aire 3C3 uit 1929 toegevoegd aan vloot Egmond Vintage Wings op Hoogeveen

 

Geef een reactie