Red Bull geeft Defqon.1 opnieuw vleugels

De Edge 540 en de Bo.105 bij HeliCentre

Lelystad Airport, 23 juni 2022 – Het muziekevenement Defqon.1 wordt van 23 tot en met 26 juni 2022 gehouden in Biddinghuizen, op het terrein van Walibi. De muziekkeuze kan ons hierbij niet geheel bekoren. De geplande luchtvaartactiviteiten echter wel! Net als in 2019 zorgt Red Bull ook deze editie voor de nodige actie in de lucht boven het festivalterrein. Donderdag 23 juni 2022 arriveerden vanuit de thuisbasis Salzburg (LOWS) twee toestellen van Red Bull om het komend weekend vliegshows voor Defqon.1 te verzorgen.

D-HTDM MBB Bo105CBS-4
N544AR Zivko Edge 540

Bo.105 en Edge 540

Vanuit Oostenrijk, met een tankstop in Siegerland (EDGS), arriveerden de D-HTDM MBB Bo.105CBS-4 gevlogen door Mirko Flaim en de N544AR Zivko Edge 540. Met beide toestellen zullen aerobatic demonstraties gegeven worden boven het festivalterrein van Defqon.1. De toestellen vinden tijdelijk onderdak in de hangaars van HeliCentre op Lelystad Airport.

Dario Costa

De Zivko Edge 540 wordt gevlogen door de Italiaanse aerobatic piloot Dario Costa. Velen zullen hem in een YouTube filmpje (zie hieronder) in september 2021 hebben gezien. Toen startte hij in Istanboel in een tunnel met zijn vlucht, vloog met een gangetje van zo’n 135 kts (250 km/u) naar buiten en dook vervolgens door een volgende tunnel heen.

Deze bizarre stunt is inmiddels meer dan een miljoen keer online bekeken en werd destijds in veel media getoond. Het leverde hem tevens een plek op in het Guinness World Record boek met het feit dat hij door de langste tunnel (1.610m) met een vliegtuig was gevlogen ooit. En dat toestel waarmee hij in deze tunnels vloog is… de N544AR waarmee Dario Costa naar Nederland is gekomen!

N544AR Zivko Edge 540

Dario Costa vliegt sinds 2013 bij Red Bull in Salzburg. Hij is daar flight operations manager, development en ferry pilot. Ook vliegt hij sinds 2018 mee in de Red Bull Air Race World Series, zeg maar de Formule1 wedstijden in de luchtvaart. In 2019 wist hij hierbij zijn eerste wedstrijdzege te behalen. Verder werd Dario in 2015 Italiaans kampioen in de unlimited aerobatic-klasse.

N544AR Zivko Edge 540

Da Vinci

Als Italiaan is Dario Costa al van jongs af aan gefascineerd door zijn landgenoot Leonardo da Vinci (1452 – 1519). De schetsen die hij maakte over vliegtuigen in die tijd spreken nog altijd tot de verbeelding. Dario Costa heeft zich hierbij laten inspireren voor zijn logo. Deze is op de neus van het toestel en op zijn helm te vinden. Het is een combinatie van een vliegtuig getekend door Leonardo da Vinci welke overloopt in de moderne vormen van een Zivko Edge 540.

Het ontwerp van Leonardo da Vinci loopt over in de Edge 540
De helm van Dario Costa

Toonaangevend

De Zivko Edge 540 is in 1993 ontworpen door Zivko Aeronautics Inc. in de verenigde staten. Al snel werd dit toestel dé toonaangevende machine als het gaat om aerobatic vliegen. Een toppositie die dit toestel nog altijd vervuld. En niet vreemd want de prestaties van dit toestel liegen er niet om. Zo kan dit toestel in één seconde een roll van 420 graden maken. Het toestel kan krachten van +12 / -12 g weerstaan en gaat daarmee verder dan wat een piloot zelf aan kan.

N544AR Zivko Edge 540

Snel is het toestel ook, met een maximum snelheid van 170 kts (310 km/u). Als motor is gekozen voor een Lycoming AEIO-540-EXP zescilinder luchtgekoelde motor van 310 pl (230 kW). Voor op de neus zit een imposante Hartzell propeller.

Op de neus van de N544AR Zivko Edge 540 zit een dikke driebladige Hartzell proppeller

De N544AR is gebouwd op 18 februari 1999 en heeft als constructienummer 0025. Het identificatieplaatje van de Edge 540 zit links op de romp, onder de vleugel. De N544AR staat op naam van Aircraft Registration Inc. in Kematen in Oostenrijk.

Het typeplaatje van de N544AR Zivko Edge 540

Leegtappen

Na aankomst werd de Edge 540 netjes gepoetst en ontdaan van de muggen op de spinner en vleugelvoorranden. Verder moesten de brandstoftanks in de vleugels leeg gemaakt worden. Voor de ferryvlucht kunnen deze met AvGas 100LL gevuld worden, maar als er aerobatic gevlogen worden moeten deze leeg zijn. De vleugels zijn niet bestand tegen de extra g-krachten door het gewicht in de vleugeltanks. Dario vindt dit één van de meest wrange dingen van de ferry-flight, goede brandstof uit het toestel laten lopen in een jerrycan.

Dario Costa poetst zijn toestel na aankomt
De overtollige brandstof wordt uit de vleugeltanks getapt

Een ander minpuntje van de ferry vlucht voor Dario Costa was de lange afstand. De Zivko Edge is niet gebouwd voor aangenaam comfort voor de inzittende. Om de piloot daar aan te herinneren is in de cockpit te lezen: “This will not be a panorama flight” Het liefst was Dario Costa dan ook in één ruk van Salzburg naar Lelystad gevlogen, maar hij was solidair met de MBB Bo.105 die een tankstop moest maken halverwege in Duitsland op Siegerland.

“This will not be a panorama flight”
De cockpit van de N544AR Zivko Edge 540

Verkenning

Halverwege de middag ging de bemanning van de MBB Bo.105 samen met Dario Costa aan boord op pad naar Biddinghuizen voor een oriëntatievlucht. Zo is iedereen goed op de hoogte van de festivallocatie en de plek waar de komende dagen de vliegdemonstraties worden gegeven.

D-HTDM MBB Bo105CBS-4 vertrekt naar Biddinghuizen
D-HTDM MBB Bo105CBS-4

Geef een reactie