
Midden Zeeland, 11 juni 2022 – De oudste Cessna 172 met een PH-registratie bevindt zich op Midden Zeeland. Het is de PH-ABM van Rudy Jacobse uit Arnemuiden en het toestel heeft als bouwjaar 1957. Deze Cessna is de oerversie van alle Cessna 172’s die daarna (en tot nu toe) gebouwd zijn. Het is dan ook simpelweg een Cessna 172, zonder toevoeging van een versie-letter. Cessna heeft het alfabet inmiddels al afgewerkt van 172A tot en met 172S, de huidige versie. Ook geen toevoeging als Skyhawk, de benaming voor een optioneel luxepakket op de toestellen. Dat bestond in 1957 nog niet.

De oerversie van de Cessna 172 is gemakkelijk te onderscheiden, het is het enige model met een rechte staart. Vanaf de Cessna 172A is de meer schuin oplopende staart toegepast. Een makkie voor de beginnende vliegtuigherkenner.

Het constructienummer van de PH-ABM is 36540. Het is niet de oudste Cessna 172 in ons land, die eer valt de N5708A (c/n 23008) op Hoogeveen ten deel. De “ABM” is wel de oudste Cessna 172 met een PH-registratie. En zelfs momenteel de enige die ingeschreven staat.

De Cessna 172 is voortgekomen uit de Cessna 170 taildragger. Dit toestel werd voorzien van een neuswiel en een rechte staart. Nadat in november het eerste exemplaar het licht zag, verliep de verkoop gelijk geweldig. Alleen al in het eerste productiejaar 1956 werden er al meer dan 1.400 Cessna 172’s gebouwd. De eerste versie bleef tot begin 1960 in productie en de teller bleef steken op het respectabele aantal van 4.195 exemplaren. De Cessna 172 is uitgerust met een lekker klinkende zescilinder Rolls-Royce O-300-C motor die 145 pk (106 kW) levert.
VS en Noorwegen
Deze Cessna op Midden Zeeland kreeg in de Verenigde Staten bij Cessna de registratie N8804B toegewezen. Op 26 februari 1958 werd dit kenmerk doorgehaald en verscheen het toestel in Noorwegen in het register als LN-TSL. Dit zou tot 2006 zo blijven. Als laatste Noorse eigenaar staat Jonas Hamarsnes in de boeken.

Op 30 oktober 2006 werd de Nederlander Ab Emmerzaal eigenaar van de LN-TSL en hij liet het toestel in Nederland als PH-ABM registreren, een verwijzing naar zijn naam. De kist was de eerste jaren gestationeerd op Stadtlohn, niet ver over de grens bij Winterswijk, tevens woonplaats van de toenmalige eigenaar.

Op 12 augustus 2020 werd de PH-ABM overgeschreven op naam van Rudy Jacobse, de huidige eigenaar. Hij vloog voorheen in de N2024 Cessna 150L uit 1973 (c/n 15074157 en ex OO-GAP). Dit toestel heeft hij verkocht en inmiddels is de vervangende groen/witte Cessna 172 de afgelopen tijd door de eigenaar grondig onder handen genomen.

Passion Rosso
Het meest in het oog springend is het nieuwe kleurenschema van de PH-ABM. Dit is nu voornamelijk donker rood, “Passion Rosso” gespoten door Vliegwerk Holland op Midden Zeeland. Deze kleur komt voor in het assortiment Italiaanse designkeukens van het merk Snaidero. Rudy Jacobse verkoopt deze keukens en daarmee is de keuze voor de rode kleur te verklaren. Dat maakt de PH-ABM una signora rossa appassionata! In zijn hangaar bevindt zich overigens een keukenblok in de bijpassende kleur van dit vliegtuig. Wie kan dat nou zeggen!?!

De PH-ABM is voor het spuiten helemaal kaal gemaakt. Ook is gelijk de SID-inspectie uitgevoerd. SID staat voor Special Inspection Document. Hierbij wordt het vliegtuig volgens voorschrift minutieus nagekeken.
Na 65 jaar zag de vleugelvoorrand er niet helemaal strak meer uit. Deze is daarop aangepast door er een STOL-kit op te monteren, inclusief STOL-vleugeltips. De STOL-kit wordt geleverd door het Amerikaanse bedrijf Stene Aviation. Een kostbare modificatie, maar de vleugel presteert er significant beter door en het toestel heeft hierdoor een lagere overtreksnelheid.

Niet onbelangrijk, de ramen van de cabine zijn vervangen. Hierdoor is er weer helder zicht naar buiten. In de loop van de tijd worden de kunststof ramen slechter en dit was een mooi moment om ze te vervangen.
In de cockpit is het een en ander aan apparatuur bijgekomen. Er is een Garmin GNS530 aanwezig, met daaraan gekoppeld een Garmin G5 zodat hier een ILS-localizer mee gevolgd kan worden. Voor de veiligheid beschikt de PH-ABM over een Monroy ATD-300 . Dit apparaat informeert de piloot via het ADSB-signaal van andere vliegtuigen over hun positie. Zo krijg je al vroegtijdig een signaal met daarbij de afstand en richting als er een ander vliegtuig in de buurt is.

Er staan nog wel meer modificaties op het programma, maar die volgen later. Zo is de wens er om het interieur van nieuw leder te voorzien en staat een unit op het verlanglijstje die de motor volledig in de gaten houdt. De pitotbuis is niet verwarmd en dat zou op termijn ook wel wenselijk zijn. En als kers op de taart zou er nog een autopilot in kunnen, maar dat is zeker geen topprioriteit.

Meevliegen
We werden door Rudy Jacobse uitgenodigd om al het moois in- en om de PH-ABM tijdens een vlucht te bekijken. Daar hebben we uiteraard graag gebruik van gemaakt. Na de werkdag was er tijd voor ontspanning en dus trok Rudy zijn glimmende kist uit de hangaar. Er moest nog even wat brandstof getankt worden en toen kon koers gezet worden naar de run-up area van baan 27 op Midden Zeeland.



Zeehonden
De vlucht voerde langs het zweefvliegveld Haamstede naar de “Bollen van de Ooster”. Dit zijn zandplaten tussen de monding van de Gevelingen tussen Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duivenland die bij eb droogvallen. En omdat het eb aan het worden was lagen hier honderden zeehonden te zonnebaden in de avondzon. Een mooi gezicht.


Tijdens de vlucht kon het klapraampje aan de linkerkant gewoon open blijven staan. Er zit een beugeltje aan vast zodat het niet kan gaan klapperen. Vroeger hadden we thuis ook zoiets aan ons WC-raampje. Werd dus 65 jaar geleden ook al toegepast in een Cessna. 🙂

Gedurende de vlucht gaf de Monroy ATD-300 een paar keer een waarschuwing. En inderdaad, we konden op die manier snel het overige verkeer in de omgeving visueel traceren.

Op de terugweg werd naar zo’n 2.500ft geklommen. Daarbij liep de snelheid terug tot 50 kts. Menig Cessna 172 zou hier al zijn STOL-warning hebben laten horen, maar dankzij de nieuw aangebrachte STOL-kit gaf de PH-ABM geen krimp. Het kistje vloog netjes door, ondanks de lage snelheid.
Na een half uurtje werd downwind van het circuit van Midden Zeeland weer opgezocht. Gevolgd door een comfortabele landing op de mooie grasmat van vliegveld Midden Zeeland waarmee dit vluchtje er weer op zat.

Deze oude en gepassioneerde dame komt nog lekker mee, ondanks haar 65-jarige leeftijd. Door de goede verzorging van haar eigenaar wordt de PH-ABM in een goede conditie luchtwaardig gehouden. En da’s mooi want deze eerste versie van de legendarische Cessna 172 is in Europa nog maar dun gezaaid.
Met dank aan Rudy Jacobse voor zijn bijdrage aan dit artikel.