Monegaskische heli in de polder

3A-MFM Airbus Helicopters H130

Lelystad Airport, 6 juli 2022 – Een leuke verrassing aan het einde van de werkdag op Lelystad Airport. Even voor vijven meldde zich bij Bravo de 3A-MFM. Dit is een Airbus Helicopters H130 uit Monaco. Vliegtuigen met een 3A-kenmerk zijn maar weinig in Nederland te zien, met als voornaamste reden dat er niet veel luchtvaartuigen in het luchtvaartregister van Monaco staan geadministreerd.

3A-MFM Airbus Helicopters H130

De 3A-MFM arriveerde na een vlucht vanuit het Franse Archamps. Dit is een klein plaatsje even ten zuidoosten van Genève, pal aan de Frans-Zwitserse grens. In dit plaatste is een heliport gevestigd aan de Avenue Marie Curie.

De vlucht vanuit Archamps naar Lelystad met twee tussenstops

De vlucht naar Nederland werd gemaakt met twee tussenstops. De eerste was op Metz Nancy Lorraine (LFJL). Die vlucht duurde 1:30u. Binnen het uur werd weer gestart voor de tweede vlucht. Die voerde in 1:15u naar Niederrhein (EDLV). Ook nu hing het toestel binnen een uur na aankomst bijgetankt en wel weer in de lucht. Hierna was het nog maar een relatief kort stukje van 35 minuten vliegen naar Lelystad Airport.

3A-MFM Airbus Helicopters H130

Op Lelystad Airport werd de heli geparkeerd voor de deur bij HeliHolland. Hier vindt het toestel voor een paar dagen onderdak.
Na aankomst werd de H130 eerst ontdaan van muggen en andere insecten. Met de tuinslag werd het toestel even lekker gedoucht na de lange reis.

De 3A-MFM Airbus Helicopters H130 werd netjes schoongemaakt na de vlucht

Hierna gingen de losse transportwieltjes onder de ski’s. Hiervoor moesten wel de opblaasbare drijvers op één punt losgemaakt worden. Met vereende kracht werd de luxe heli naar binnen gereden, net voor een aankomend buienfrontje.

De drijvers moesten los om de transportwieltjes te kunnen gebruiken
De 3A-MFM Airbus Helicopters H130 wordt de hangaar van HeliHolland ingeduwd
3A-MFM Airbus Helicopters H130

De 3A-MFM is in 2021 gebouwd. Het toestel wordt een Airbus Helicopters H130 genoemd, maar officieel is dit een EC130 T2. Het constructienummer is 8935. Dit is vrij gemakkelijk af te lezen omdat het onderop de staart staat.

Het constructienummer 8935 staat onder op de staart

Tijdens de testvluchten bij de fabriek in Marseille vloog deze kist als F-WWPK. Per 14 april 2021 ging de heli over naar het Zwitserse register als HB-ZPY en kwam op naam te staan van Héli-Alpes SA / Helispirit SA. Op 30 december 2021 werd de HB-ZPY al weer uitgeschreven en hierna is het toestel de 3A-MFM geworden.

Het Zwitserse vlaggetje staat nog altijd in de staart van de 3A-MFM Airbus Helicopters H130

Het Zwitserse vlaggetje staat nog altijd in de staart van deze H130. Wie de eigenaar van deze fraaie heli is weten we niet. Wel is ons bekend dat het toestel thuishoort op een luxe jacht genaamd ‘Flying Manta’. En wat mooi is, de kleuren van de helikopter zijn afgestemd op die van het schip.

Flying Manta
De ‘Flying Manta’ is in 2004 in Australië gebouwd en vaart onder de vlag van de Marshall Islands. Het schip heette eerst ‘Ophelia’ en was oorspronkelijk gebouwd met een lengte van 36,6 meter. Dit is in 2013 verlengd tot 42 meter. Aan de achterzijde is een grote kuip gemaakt voor diepzeevissen.
Dit schip is natuurlijk imposant en groot, maar ook weer niet overweldigend. Dit is één van de kleinste schepen die voorzien is van een volwaardig helikopterdek. Het schip heeft drie dekken en biedt plaats aan achttien gasten verdeeld over acht cabines. Voor de verzorging is op vijf bemanningsleden gerekend.
Aan boord zijn twee V12 dieselmotoren goed voor ieder 2.734 pk (2.039 kW). De kruissnelheid is 12 knopen en met het gas er vol op kan 24 knopen gehaald worden. Om deze dikke diesels aan de praat te houden kan 42.000 liter diesel meegenomen worden. Met een volle tank ga je dan tegenwoordig al aardig richting €100.000,-. Wel lekker voor de Airmiles! Naast de brandstof kan er ook nog 6.000 liter water mee aan boord.

De ‘Flying Manta’ op het droge in de haven van Urk (beeld webcam haven van Urk)

Via de website Shipfinder valt te zien dat de ‘Flying Manta’ sinds 11 juni 2022 in de haven van Urk aanwezig is. Via de webcam in de haven zien we dat het schip zelfs op het droge ligt. Een landing op het helidek zit er dan ook even niet in. Laten we hopen dat de 3A-MFM de komende dagen wel nog een lokaal vluchtje maakt alvorens Nederland weer te verlaten.

3A-MFM Airbus Helicopters H130

Geef een reactie