Twee “nieuwe” Nederlandse homebuilts in België

PH-PMW Pottier P 80 S

Leopoldsburg, 2 juli 2022 – Tijdens de Experimental Days die van 1 tot en met 3 juli 2022 gehouden werden op het Belgische vliegveld Leopoldsburg waren twee recent ingeschreven Nederlandse homebuilts te zien. En wat opmerkelijk hieraan is, ze zijn beiden door dezelfde bouwer gebouwd. Dat lezen we af van de typelaatjes van beide kisten. De bouwer is Guillaume Marchal. Samen met Patrick van Doren richtte Marchal het bedrijf PMM (Patrick’s Motor Maintenance) op. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de revisie van Lycoming en Continental zuigermotoren. Van de diensten van dit bedrijf maken ook veel Nederlandse klanten gebruik.

Het typeplaatje van de PH-PMW Pottier P 80 S
Het typeplaatje van de PH-PMM Stoddard-Hamilton Glasair Super II FT

Het komt natuurlijk wel vaker voor dat een bouwer aan een tweede project begint, maar meestal zitten daar een aantal jaren tussen, simpelweg omdat de bouw van een homebuilt doorgaans een paar jaar in beslag neemt. De twee toestellen waar we het hier over hebben zijn echter van het bouwjaar 2021 en 2022. Dat is opmerkelijk!

PH-PMW

De oudste van het stel is de PH-PMW. Dit is een Pottier P 80 S met constructienummer 50.2. Dit eenpersoons toestel werd op 10 november 2021 ingeschreven en het bouwjaar is dan ook als 2021 geadministreerd.

PH-PMW Pottier P 80 S

Alleen is dit kistje een herbouwd exemplaar. Voorheen vloog deze Pottier P 80 S als F-PYSJ. Dat toestel had constructienummer 50. De F-PYSJ had als bouwjaar 1985 en werd gebouwd door Marcel Crepin. Tussen 20 februari 1986 en 10 juni 2020 stond de F-PYSJ ingeschreven in Frankrijk. Als standplaats stond Leopoldsburg geadministreerd.

De PH-PMW Pottier P 80 S heeft als bijnaam “Flurcky”

Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werd in 2019 het verzoek gedaan om dit toestel in een herbouwde staat als PH-PMM in te schrijven. Dit is uiteindelijk PH-PMW geworden.
In 2019 was het nog toegestaan om een zelfbouwtoestel, dat in een ander land geregistreerd is geweest, over te zetten naar het Nederlandse register. Nu zou dit niet meer zomaar kunnen, dan moet het bijvoorbeeld gezien worden als nieuw project waarbij het overgrote deel van het toestel herbouwd wordt. Dit was overigens ook het geval bij de PH-PMW. Meest ingrijpende wijziging is dat het toestel nu een staartwiel in plaats van een neuswiel heeft. ILT heeft dan ook niet het oorspronkelijke constructienummer “50” gebruikt, maar een nieuw nummer, namelijk “50.2”.
De PH-PMW is voorzien van een Revmaster R-2300 motor. Dit is een motorblok dat gebaseerd is op een luchtgekoelde Volkswagenmotor.
Hoewel de PH-PMW nog maar pas ingeschreven staat, wordt het toestel wel al te koop aangeboden.

De PH-PMW Pottier P 80 S stond te koop

Het model van de Pottier P 80 stamt uit het eind van de jaren zeventig. Deze eenzitter is voortgekomen uit de P 70 die een mid-wing heeft. De vleugel van de P 80 is aan de onderkant van de romp gesitueerd.
Op dit moment is de PH-PMW de enige Pottier P 80 S in ons land. Er hebben in het verleden wel een twee andere exemplaren ingeschreven gestaan: PH-JML, PH-SOM (nu OO-54).

PH-PMM

Het tweede toestel dat door Guillaume Marchal is gebouwd is de PH-PMM. Dit is een Stoddard-Hamilton Glasair Super II-S FT met constructienummer 2170.

PH-PMM Stoddard-Hamilton Glasair Super II FT

Als bouwjaar van dit toestel wordt 2022 opgegeven. De PH-PMM staat nog maar sinds 15 juni 2022 ingeschreven en als we op de urenteller in de cockpit kijken zien we dat deze Glasair nog maar vijf uur gevlogen heeft.

PH-PMM. Stoddard-Hamilton Glasair Super II FT
De cockpit van de PH-PMM Stoddard-Hamilton Glasair Super II FT

In het vooronder ligt een Lycoming IO-360-B1E, goed voor 180 pk (134 kW). Daarmee is deze tweezitter goed bedeeld.

De Lycoming motor van de PH-PMM
De PH-PMM is een echte “Speedy Gonzales”

Net als de PH-PMW is ook dit toestel niet van scratch af aan gebouwd. De oorsprong van dit toestel ligt in de verenigde staten en dateert uit 1992. Toen zijn al de eerste delen van deze kit gebouwd. Het heeft alleen nooit tot een luchtwaardig toestel geleidt en de onderdelen werden destijds te koop aangeboden. Naar verluid zijn in het toestel ook delen verwerkt van de (C-GERF) met c/n 2655 en de (VH-ROB) met c/n 2146. In België is dit alles nu, dertig jaar na dato, tot een luchtwaardig toestel gekomen.

Zo werd kit nr. 2170 indertijd te koop aangeboden op internet (Foto: website www.Aircraft.com)

Helaas werd tijdens de Experimental Days op Leopoldsburg een partytent over de PH-PMM geplaatst. Hierdoor konden we niet optimaal foto’s van het nieuwe toestel maken. Hopelijk komen we deze Glasair binnenkort nog eens “in het wild” tegen zodat we er betere foto’s van kunnen maken.

PH-PMM Stoddard-Hamilton Glasair Super II FT
PH-PMM Stoddard-Hamilton Glasair Super II FT

Geef een reactie