Motortest PH-NPR Tipsy Nipper T.66 Mk.III

PH-NPR Tipsy Nipper T.66 Mk.III met draaiende motor

Lelystad Airport, 16 juli 2022 – Na zo’n zeven jaar stilstand liet de Tipsy Nipper, die voorheen als OO-MLD door het leven ging, weer van zich horen. Het kleine toestelletje is tegenwoordig ingeschreven als PH-NPR. Over de geschiedenis van dit kistje hebben we op AirOnline.nl al eens eerder een artikel gepubliceerd.

De PH-NPR Tipsy Nipper T.66 Mk.III staat klaar om weer lawaai te gaan maken
De laatste checks aan de PH-NPR Tipsy Nipper T.66 Mk.III voor de motortest

Nadat de laatste zaken gecheckt waren vloeiden een aantal kostbare litertjes AvGas (€4,03/ltr!) in de centertank die zich achter de motor bevindt. Hierna werd de PH-NPR behoedzaam naar buiten gereden.

Het dobbertje van de centrale brandstoftank geeft aan dat er weer vloeistof inzit
De PH-NPR Tipsy Nipper T.66 Mk.III wordt naar buiten gebracht voor de motortest

De piloot/eigenaar Ronald van Steijn nam plaats in de kleine cockpit. Anderen zullen wellicht zeggen: “hij trok het toestel aan”… 🙂

Een Tipsy Nipper is zó klein, daar stap je niet in, die trek je aan…

Luuk van Hooijdonk, die technische ondersteuning levert bij het luchtwaardig maken, had de schone taak om de propeller aan te slingeren. Dit kistje beschikt niet over een eigen startmotor.

De Tipsy Nipper wordt met de hand aangeslingerd

Na een flink aantal slagen en een lichtelijk verzurende arm van het rondslingeren van de propeller begon de Rollason Ardem Mk X motor aarzelend een paar keer te sputteren. Nog een paar laatste slagen en de motor pikte op.

De motor pikt op en draait er lustig op los!

Na zeven jaar stilstand was alles flink stram geworden aan de binnenkant van het motorblok. Kennelijk moest het kistje even nadenken wat te doen met al die brandstof in de cilinders. Het geheugen bleek in order, de vonk sloeg over en al snel snorde het motortje er lustig op los. Om met Herman Finkers te spreken: “Het motortje liep als een naaimachientje, verder mankeerde er niets aan…!” Luister zelf maar even:

Nadat het kistje zo’n 2/10 uur (12 minuten) had gedraaid – zie de Hobbs-meter voor en na het draaien – werd de motor afgezet. De kap ging open en een brede glimlach stak Ronald van Steijn zijn duim op.

Brede glimlach en de duim omhoog, alles verliep prima!

Na afloop van het proefdraaien werd de motor aan een visuele inspectie onderworpen. Alles leek in orde te zijn. Hierna mocht “de kleinste van de familie” weer naar binnen.

Na de geslaagde motortest ging het kleine kistje weer naar binnen

Inmiddels is de PH-NPR voorzien van zijn benodigde typeplaatje. Dit zit rechts in de cockpit. Het instrumentarium is beperkt tot de hoognodige klokken en meters.

Het typeplaatje van de PH-NPR Tipsy Nipper T.66 Mk.III
De beperkt uitgeruste cockpit van de PH-NPR Tipsy Nipper T.66 Mk.III

Er komt nog een radio en een transponder in, dan voldoet de uitrusting aan de hedendaagse eisen. Het kistje is dan klaar om zijn Bewijs van Luchtwaardigheid aan te vragen. Nog een paar weken en dan kan voor het eerst in vijftig jaar weer een Nederlands geregistreerde Tipsy Nipper het luchtruim kiezen.

De kleinste van de familie gaat zeer binnenkort weer vliegen

Contrast

Het contrast op Lelystad Airport was overigens groot vandaag. Naast dit kleine dreumesje met zijn rood-wit-blauwe strepen over de romp was er nóg een toestel te zien in gelijksoortige kleuren. Alleen dat toestel was ietsje groter van formaat dan de Nipper… Het was de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota van DDA Classic Airlines. Met deze oude dame werden een tweetal rondvluchten uitgevoerd.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota van DDA Classic Airlines heeft ook rood-wit-blauwe kleuren, net als de PH-NPR

Lees ook:

2 gedachten over “Motortest PH-NPR Tipsy Nipper T.66 Mk.III

Laat een reactie achter bij Henk LouwReactie annuleren