PH-ARV ARV.1 Super 2 even terug op “geboortegrond”

PH-ARV ARV.1 Super 2

Hilversum 10 juli 2022 – In het weekend van 9 op 10 juli 2022 logeerde een oude bekende op Vliegveld Hilversum. De gast op de Gooise matras was de PH-ARV. Dit is één van de 35 gebouwde (Air Recreational Vehicle) ARV.1 Super 2 toestellen. De PH-ARV is “geboren” op vliegveld Hilversum. Het toestelletje uit 1986 (c/n 015) werd op 15 juni 1987 ingeschreven als G-BMWH. Datzelfde jaar kwam het toestel naar Hilversum en werd op 23 mei 1989 bij het luchtvaartbedrijf Skylight op Hilversum omgeregistreerd van G-BMWH naar PH-ARV. In Nederland staat als bouwjaar 1987 geadministreerd. Vermoedelijk heeft ILT indertijd de datum van uitgifte van het bewijs van luchtwaardigheid in Engeland als richting gebruikt. De Britse CAA meldt toch echt 1986 als bouwjaar van het toestel.

De PH-ARV arriveerde in 1987 als G-BMWH bij Skylight op Vliegveld Hilversum

Lestoestel

Skylight wilde zich gaan toeleggen op het geven van lesvluchten. Als lestoestel had men het oog laten vallen op de in Engeland nieuw ontwikkelde ARV.1 Super 2. Men had het plan om van dit model drie exemplaren te kopen en met deze als PH-ARV, PH-BRV en PH-CRV te gaan vliegen. Het is uiteindelijk bij één toestel, de PH-ARV, gebleven.

De PH-ARV ARV.1 Super 2 met Skylight titels (Hilverusm, 1989)

Motorproblemen

De ARV.1 Super 2 kreeg al vroeg in zijn geschiedenis in Engeland een beroerde reputatie. Dat kwam doordat de toegepaste Hewland AE75 driecylinder motor van 77 pk (57 kW) voor de nodige problemen zorgde. Daarnaast moest deze motor na 800 draaiuren al gereviseerd worden. Tegenwoordig is dit motorblok niet meer leverbaar en de overgebleven ARV.1 Super 2’s hebben een ander type motor gemonteerd gekregen, meestal een Jabiru of een Rotax.

In mei 1993 nam Skylight alweer afscheid van de ARV. De lesvloot bestond daarna uit Cessna 150/152’s met weemoedige registraties als “ACH”, “GUT” en “WEE”.

PH-ARV ARV.1 Super 2

Rotax 912 ULS

De PH-ARV is in 2000 eveneens voorzien van een andere motor, in dit geval een Rotax 912 ULS. Dit blok levert meer pk’s en is vele malen betrouwbaarder dan de oorspronkelijke krachtbron. En hoewel dit een toestel is dat in een fabriek is gebouwd wordt het tegenwoordig gezien als homebuilt. De toepassing van een niet-standaard motor is hiervan mede de oorzaak.
Na de verkoop door Skylight is de PH-ARV nog diverse malen van eigenaar gewisseld. Een tijd lang stond de PH-ARV gestationeerd op Lelystad Airport. In die periode droeg het kistje ook een poos stickers met “Hotel Lelystad Airport”. In februari 2022 kreeg het kleine rode kistje een Duitse eigenaar en vertrok het naar Uetersen/Heist (EDHE), west van Hamburg.

Te koop

Kennelijk wil ook de huidige eigenaar alweer van de PH-ARV af. Op de vliegtuigverkoopsite Planecheck stond de PH-ARV te koop met een vraagprijs van €19.900,- excl. BTW, die inmiddels per 15 juli 2022 gezakt is naar €17.900,-.

PH-ARV ARV.1 Super 2 met “Hotel Lelystad Airport” (Lelystad, 22 mei 2011)
PH-ARV ARV.1 Super 2, nu zonder reclame (Lelystad, 9 oktober 2015)

Momenteel heeft de PH-ARV 1.050 vlieguren in het logboek staan. Het toestel is voorzien van een extra brandstoftank waardoor vluchten van vier uur mogelijk zijn. Verder zit er op de neus een driebladige houten propeller.

De PH-ARV ARV.1 Super 2 heeft een driebladige propeller van hout

Al is dit een klein vliegtuigje, toch is er een autopilot aan boord. Zo kan er kaarsrecht mee gevlogen worden. Makkelijk voor de lange vluchten.

PH-ARV ARV.1 Super 2

Rondje Schiphol

Op zaterdag 9 juli 2022 was de PH-ARV aangekomen na een vlucht vanaf Trier-Foehren (EDRT). Daar was het kistje al op 24 juni 2022 naar toe gevlogen vanaf Bremen (EDDW). Op zondag 10 juli 2022 maakte de PH-ARV een lokale vlucht rondom de Schiphol CTR. Tegen het eind van de middag werd huiswaarts gevlogen. Leuk om de PH-ARV na al die jaren weer eens even op Vliegveld Hilversum, zijn oude bakermat, tegen te komen!

PH-ARV ARV..1 Super 2 op weg voor zijn lokale vlucht
De lokale vlucht van de PH-ARV op 10 juli 2022 werd “een rondje Schiphol”

Een gedachte over “PH-ARV ARV.1 Super 2 even terug op “geboortegrond”

  1. Awel, de vliegende brommert 😉
    Hewland AE75 drie cilinders op z’n kop, tandwielenkast, vloeistof gekoeld, tweetakt 1:50.
    Leuk toestel. Veel (overland) vliegplezier aan beleefd.
    Met dank aan de familie Daams.

Laat een reactie achter bij Mr. PropwashReactie annuleren