N112AZ Rockwell Commander 112TC-A op Hilversum

N112AZ Rockwell Commander 112TC-A

Hilversum, 10 juli 2022 – Op 19 en 20 december 2021 werd de N112AZ Rockwell Commander 112TC-A in twee dagen vanuit Noorwegen naar Vliegveld Hilversum overgevlogen. De reis startte 19 december op Eggemoen (ENEG) en voerde naar Roskilde (EKRK). Daar werd overnacht om de volgende dag door te vliegen naar Ameland (EHAL) en naar Hilversum. In de buurt van Hilversum werd het toestel onthaald door twee F.8L Falco’s die op Hilversum gestationeerd zijn.

N112AZ Rockwell Commander 112TC-A

De N112AZ is een Rockwell Commander 112TC-A en is gebouwd in 1977. Het constructienummer is 13251 en het toestel staat op naam van een Engelse trustee genaamd Southern Aircraft Consultancy Inc. Het vliegtuig was van een Noorman en is nu eigendom van een Nederlander.

N112AZ Rockwell Commander 112TC-A

Hoewel deze Rockwell uit het hoge noorden kwam heeft het ook in Zwitserland rondgevlogen. Op internet zijn foto’s van het toestel te vinden waarbij een Zwitsers vlaggetje is aangebracht naast de Amerikaanse registratie.
Dat Zwitserse vlaggetje was nog een verwijzing naar de vorige registratie van deze Rockwell, de was namelijk de HB-NCR. Het toestel stond indertijd op naam van Tony Birer van de Flugschule Birer. De HB-NCR stond tussen 24 juli 1978 en 14 december 2009 in Zwitserland ingeschreven. Vanaf 1 februari 2010 staat dit exemplaar als N112AZ in de Verenigde Staten geregistreerd. Of het toestel voorafgaand aan zijn Zwitserse identiteit nog een tijdelijk Amerikaanse registratie had is ons niet bekend.

N112AZ Rockwell Commander 112TC-A

De N112AZ is egaal zilverkleurig gespoten. Toch wel wat saaier dan het oorspronkelijke witte uiterlijke met rode en oranje lijnen. Het toestel heeft als toepasselijke bijnaam “Silverbird” op de neus staan.

N112AZ Rockwell Commander 112TC-A heeft de naam “Silverbird”

Onder bij de staart zijn een paar plaatjes vastgeklonken. Een met de registratie erop, eentje met daarop een aantal gewichten vermeld, het gebruikelijke plaatje met het type en het constructienummer en als laatste is er een klein plaatje aanwezig van Air-Espace uit Neuchatel. Zij traden destijds op als dealer voor dit toestel.

Het plaatje met de registratie
Het typeplaatje staat dwars geplaatst op de romp
Air-Espace heeft het toestel destijds in Zwitserland geleverd

Het ontwerp van de Rockwell Commander 112 stamt uit 1972. In 1976 werd de turbo charged versie uitgebracht die als 112TC door het leven gaat. Een versie met een zwaardere motor werd de Rockwell Commander 114. Aanvankelijk was er ook nog een versie met een vast onderstel voorzien, de Commander 111, maar die is nooit in productie genomen. De N112AZ is een 112TC-A. Dat is een verbeterde versie van de turbo charged uitvoering. Er zijn ooit 160 toestellen in deze uitvoering gebouwd.

N112AZ Rockwell Commander 112TC-A

In Nederland zien we maar weinig van deze mooi gelijnde toestellen vliegen. Op Lelystad Airport is de 2-BOYS aanwezig. In het verleden stond op Vliegveld Hilversum de PH-REL. Dat toestel is in 1998 uitgeschreven en is via de Verenigde Staten en Canada in Australië terecht gekomen. Des te leuker dat er met de N112AZ weer een Rockwell Commander 112TC-A in ons land is bijgekomen.

De 2-BOYS Commander 114B Super Commander hoort thuis op Lelystad (Lelystad, 30 april 2022)
De PH-REL Rockwell Commander 114 heeft, net als de N112AZ, op Hilversum gestaan (Hilversum, 1987)

Een gedachte over “N112AZ Rockwell Commander 112TC-A op Hilversum

  1. Cruciform tail, jet style flying at a fraction of the cost.

    Gekscherend worden AC11’s, ook wel poor man’s Bonanza’s genoemd.

    Zeer ruim van binnen (wide body), twee deuren, trailing link onderstel, goede vliegeigenschappen, niet de snelste, aangenaam (stabiel) reistoestel.

    Voor de 114, 114A, 114B en 114TC series, is er ‘n Aerodyme hot rod STC (Lycoming IO-580, 320 bhp) beschikbaar.

    BTW op RD staat nog ‘n fraaie FiKi certificed 114TC (N623TC).

Geef een reactie