
Oshkosh, 31 juli 2022 – Ferrari’s horen rood te zijn, op de appelmoes bij Van der Valk hoort een kersje en een Piper Super Cub heeft een staartwiel. Zo hoort het! Toch? Als vanzelfsprekend!
OK, je ziet wel eens een Ferrari in een andere kleur en de appelmoes bij Van der Valk wordt de laatste jaren niet meer in een schaaltje met een kersje geserveerd. Daar valt mee te leven…

Maar de Piper Super Cub met staartwiel, die blijft zoals die is. Of is ook die vanzelfsprekendheid ook wankelbaar?

Vanzelfsprekend is tegenwoordig niet meer vanzelfsprkend! Bij CubCrafters hebben ze ook deze vaste waarde omver gegooid. Dit Amerikaanse bedrijf levert sinds 1980 onderdelen en modificaties voor Piper PA-18 Super Cubs. Sinds 2004 leveren zij ook geheel nieuwe toestellen, die gebouwd zijn naar het model van de Piper Super Cub, maar dan voorzien van diverse moderne materialen en technologieën.
Tussen 2010 en 2016 werd gewerkt aan een geheel herzien model, de XCub. Dit toestel is uitgerust met een forse 180 pk (134 kW) sterke Lycoming O-360 motor.

En alsof dat nog niet genoeg was kwam de XCub in 2019 uit met een nog sterkere Lycoming IO-390 (CC-393i) motor (215 pk / 160kW). Tegelijk werd met die motor een versie met een neuswiel gepresenteerd, de NXCub (Nosewheel XCub). Formeel wordt dit model aangeduid als een CCX-2300. Het toestel vliegt onder een experimental status.

De NXCub werd ontwikkeld naar de wens van piloten die in de outback willen vliegen. Door de configuratie met een neuswiel zijn landingen in ruw terrein makkelijker. De NXCub heeft een korte aanloop nodig dan zijn staartwiel-broer en vliegt ook iets sneller.
Goedkoop zijn deze moderne Cubs zeker niet. Voor een nieuw exemplaar moet tussen de $400.000,00 en $450.000,00 worden neergeteld. Da’s een hoop geld!

De N20XC die we op de AirVenture op Oshkosh zagen in juli 2022 is gebouwd in 2021. Het toestel staat te boek als een CCX-2300 met constructienummer CCX-2300-0022. Sinds 6 november 2021 heeft deze NXCub een bewijs van Luchtwaardigheid.

In het verleden zijn er wel een een paar oorspronkelijke Cubs en Super Cubs voorzien van een neuswiel. Commercieel is deze uitvoering nooit door Piper zelf aan de man gebracht. Of het een kassucces voor CubCrafters gaat worden moet bezien worden. Er is vermoedelijk maar een beperkte markt voor. En je moet ervan houden. Wij houden meer van rode Ferrari’s en appelmoes met een kersje als u begrijpt wat we bedoelen… This is not our Cub of tea.

6 gedachten over “Not our Cub of tea”
Vliegt sneller en eerder los van de grond? Merkwaardig.
Hallo Robert,
Dit komt uit een van mijn bronnen: ”The tricycle gear option for the flagship Part 23 certified CC-19 XCub is a very easy airplane to fly that takes off shorter, lands shorter, and cruises faster than the tailwheel version,”
Groet,
Berend Jan Floor
Custom (re)build CubCrafters Carbon Cub (EX2) N780MM (Scrappy) op OSH gemist 😉
Nee! Die hebben we gezien!
Robert Jans,
Startlengte verschil tussen de XCub en NXCub (215bhp versie) is volgens de fabrikant 15 voet.
De 15 voet meerlengte (XCub) is te verklaren omdat je (Jip en Janneke uitleg) de invalshoek (vleugels) eerst moet verlagen (staart omhoog) om een hechtende laminar flow te generen. Bij de ugly NXCub hoeft dit niet!
Landingslengte verschil daarentegen is maar liefst 90 voet!
Bij nosedraggers kun je volop in de ho-ijzers 😉
Bij conventional gear (staartwiel) kan je niet volop in de ho-ijzers, anders sta je op je neus (nosedigger).
Dit verklaart het grote verschil in landingsafstand.
https://cubcrafters.com/compare