65 jaar Cessna 182 gevierd met speciaal retro-kleurenschema

De N363CS Cessna 182T Skylane taxiet weg van de EAA AirVenture

Oshkosh, 31 juli 2022 – In 1956 kwam de eerste Cessna 182 op de markt. Dit was een afgeleide van de Cessna 180 met een staartwiel. Net zoals de Cessna 170 met een neuswiel als Cessna 172 werd ontwikkeld. Halverwege de jaren vijftig werden sportvliegtuigen met een neuswiel populairder. Onder andere omdat ze makkelijker te landen waren dan toestellen met een staartwiel. Beechcraft en Piper waren deze weg al ingeslagen en Cessna volgde met de Cessna 172 en 182 de markt.

‘Cessna 1956’ in de staart van deze Cessna 182T Skylane in retro-kleuren

Vanaf het model 182A werd de naam ‘Skylane’ toegevoegd. En met een onderbreking in de jaren negentig is dit toestel nog steeds in productie.
Vanwege het feit dat de Cessna 182 na 65 jaar nog steeds ‘stil going strong’ is, vond men het vorig jaar een goed idee om hier een speciale versie aan te weiden. Deze speciale Cessna 182T in retro-kleuren is in het jaar 2022 te bestellen bij Cessna.
Na een peiling onder belangstellenden is een keuze uit drie ontwerpen gemaakt. Het winnende uiterlijk heet “Astro”.

‘Astro’ (hier in geel/zwart) werd het winnende retro-kleurenschema voor de 65-jarige Cessna 182

Tijdens de EAA AirVentrue op Oshkosh van dit jaar stond een nagelnieuwe Cessna 182T Skylane in deze retrokleuren. Deze N363CS is pas op 26 juli 20222 voorzien van een Bewijs van Luchtwaardigheid. We denken alleen dat de kist wel al eerder gevlogen heeft, want op die datum stond de Cessna al op de stand van Textron (de moedermaatschappij van Cessna) op Oshkosh. Het constructienummer van dit exemplaar is 18283163.

Het oude Cessna-logo op de romp

Op het toestel is de naam ‘Cessna’ op ouderwetse wijze geschreven en ook de logo’s zijn uit vroeger tijden. De rest van het toestel is meer dan hedendaags. Zo zit er in deze kist een 230 pk (172 kW) sterke Lycoming IO-540 motor. In het dashboard is een Garmin G1000NXI paneel te vinden en voor het comfort in de cabine is er airconditioning aanwezig. Deze is elektrisch en beïnvloed niet de prestaties van de motor. De airco hoeft dus bijvoorbeeld tijdens de start niet uitgezet te worden. Aan de buitenkant zit een aansluiting om een GPU (Ground Power Unit) aan te sluiten. Als die aangesloten is, dan kan zelfs met een knopje aan de buitenkant van het toestel de airco aangezet worden, zonder dat de cabindedeurtjes geopend hoeven te worden. Hoe ‘cool’ is dat?!

De airco zit achterin de romp met aan deze zijde het uitblaasrooster

Aan het einde van de EAA AirVenture werd de Cessna 182T weggereden voor vertrek. We moeten zeggen, dit kleurenschema staat erg goed op deze stoere vierpersoons reiskist! Benieuwd of er ook een paar in deze kleurstelling naar Europa komen overwaaien!

De N363CS Cessna 182T Skylane op de stand van Textron/Cessna

Geef een reactie