Charles Lindberghs N727Y Brunner-Winkle Bird BK

N727Y Brunner-Winkle Bird BK

Oshkosh, 26 juli 2022 – We moeten toegeven, we hadden nog nooit van een Brunner-Winkle Bird gehoord. Tot we er deze zomer eentje tegenkwamen in de Vintage-area van de EAA AirVenture op Oshkosh. Dit toestel is al een oudje, het bouwjaar is 1930.
In 1928 werd door Joseph E. Brunner en William E. Winkle de Brunner-Winkle Aircraft Corp. Opgericht in Glendale, New York. Als ontwerper werd de Rus Mikheil Grigorashvili (Michael Gregor) aangetrokken, een tijdgenoot van Igor Sikorsky.

N727Y Brunner-Winkle Bird BK

De Brunner-Winkle Bird BK is van oorsprong een driepersoons toestel. Het werd indertijd gebruikt voor les- en rondvluchten.
In totaal zijn er tussen 1928 en 1931 rond de 240 exemplaren van de Bird door Brunner-Winkle gebouwd. Het eerste A-model was uitgerust met de Curtiss OX-5 motor. Dit is een watergekoelde V8 motor. Deze krachtbron was de eerste, speciaal voor de luchtvaart ontworpen, motor die in de Verenigde Staten in productie genomen werd. Ook de bekende Curtiss JN-4 Jenny tweedekkers waren hiermee uitgerust.

N727Y Brunner-Winkle Bird BK met een Kinner K-5 stermotor

Hierna werd het B-model geproduceerd. Deze werd uitgerust met een Kinner K-5 stermotor. De aanduiding werd vervolgens “Bird BK” met de “K” van Kinner.
Er zouden nog een paar meer subtypes volgen, onder andere één vijfpersoons exemplaar (Bird E) met een dichte kap. In 1931 werd ten tijde van de grote recessie het bedrijf gestaakt en werd vervolgens voortgezet door de The Bird Aircraft Corp. Zij gooiden in 1932 echter ook het bijltje erbij neer.
Hierna probeerde Perth Amboy Co. nog de productie te herstarten. Maar zover we kunnen nagaan is dat niets geworden. Opmerkelijk is dan ook dat de N727Y (c/n 2037-16) in het Amerikaanse luchtvaartregister als Perth Amboy Bird te boek staat. Met het bouwjaar 1930 zou dit exemplaar nog bij Brunner-Winkle gebouwd moeten zijn.

Lindbergh

De eerste eigenaar van deze N727Y was het echtpaar Charles Lindbergh en Ann Lindbergh-Morrow. Charles Lindbergh was wereldberoemd geworden nadat hij als op 20 en 21 mei 1927 als eerste non-stop over de Atlantische Oceaan van New York naar Parijs vloog met zijn Ryan NYP (“New York-Paris”) genaamd “Spirit of St. Louis”. Hij won daarmee de Orteig-prijs van 25.000 dollar.

N211 Ryan NYP Spirrit of St. Louis replica

Na zijn recordvlucht leerde hij Ann Morrow kennen en in 1929 trouwden zij. Ann Lindbergh-Morrow was in 1930 de eerste vrouw die in de Verenigde Staten een zweefvliegbrevet behaalde. De N727Y was aangeschaft om Ann Lindbergh-Morrow in staat te stellen haar vliegbrevet te behalen. Die lesvluchten vonden plaats in mei 1931 bij de Long Island Aviation Country Club. Dit was destijds een elitaire vliegclub gevestigd bij Hicksville in de staat New York. Na het behalen van haar vliegbrevet vloog ze regelmatig met Charles Lindbergh mee als radio operator of als co-pilote.
In 1932 kwam er rampspoed over het gezin. Een van hun kinderen werd op twee jarige leeftijd ontvoerd en er werd losgeld voor geëist. Helaas bleek de kidnapper al direct het kind vermoord te hebben.

Still going strong

De N727Y zou tot 1946 op naam van de Lindberghs blijven staan. Daarna is het toestel diverse malen van eigenaar gewisseld. Van 2000 tot 2012 werd de Bird gedurende twaalf jaar gerestaureerd. Op 10 augustus 2013 raakte deze antieke dame beschadigd na een landing op Parr Airport (42I) bij Zanesville in Ohio. De piloot reed na de landing van de baan af het gras in om zijn banden te sparen op de ruwe ondergrond van de baan. Een greppel van het drainagesysteem werd over het hoofd gezien en het toestel raakte beschadigd aan de romp, het onderstel en de vleugelstijlen. Gelukkig was het toestel te repareren en vliegt het nog altijd. Daarmee is het een zeldzaamheid te noemen.
Tijdens de EAA AirVentrue op Oshkosh van 2022 viel de N727Y in de prijzen. In de categorie Vintage werd het toestel beloond met de Silver Age Outstanding Open-Cockpit Biplane award.

N727Y Brunner-Winkle Bird BK

Geef een reactie