Twee patiënten

9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

Lelystad Airport, 23 augustus 2022 – Een tweetal interessante bizjets op Lelystad Airport deze dag. Als eerste landde vanaf de luchthaven Berlin Brandenburg (EDDB) de 9H-YAA. Dit is een Maltees geregistreerde Bombardier BD-700-1A11 Global 5000. Dit toestel vertoeft doorgaans in Afrika en lijkt Congo als thuisland te hebben. Het afgelopen jaar heeft het toestel maar mondjesmaat gevlogen en op 30 januari 2022 vloog deze Global 5000 vanuit Congo via Le Bourget bij Parijs naar Berlijn. Sindsdien stond de kist daar langdurig in onderhoud.

9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

Pas op 20 juli 2022 gaf de 9H-YAA pas weer een teken van leven, er werd een korte lokale vlucht gemaakt vanaf Berlin Brandenburg. Het zou tot vandaag duren voordat deze forse bizjet opnieuw het luchtruim zou kiezen.

9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

Dagje later

Aanvankelijk stond het toestel voor 22 augustus 2022 in de planning. Maar nadat het vluchtplan een keer naar achter werd geschoven verdween het vervolgens helemaal uit de planning. Kennelijk was er een belemmering om die dag naar Lelystad Airport te vliegen.

9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

De volgende dag (23 augustus 2022) lukte het wel. Na krap een uur werden de wielen op baan 23 van Lelystad Airport gezet. Achter de follow-me aan werd geparkeerd op het Delta-apron.

9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

Tijdens het passeren van de locatie van de vliegschool van Zelf Vliegen stroomden alle daar aanwezige aspirant Transavia-piloten naar buiten. De les werd even onderbroken om naar dit – voor Lelystadse begrippen – imposante toestel te kijken. Wie weet vliegt over een aantal jaren één van hen wel op een soortgelijk toestel!

De Transavia-piloten in spe verwelkomen de Global 5000

Het was duidelijk te zien dat er op een aantal plekken aan het toestel gewerkt was. Een aantal delen van het plaatwerk was slechts van groene primer voorzien.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de 9H-YAA zich kwam melden bij de vliegtuigspuiterij van Satys. Hier was de vakantie voorbij en de deuren stonden inmiddels wagenwijd open om de nieuwe “patiënt” te verwelkomen.

9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000 achter de vliegtuigtrekker van Satys

Met de vliegtuigtrekker van Satys werd even later de Global naar de spuithal gereden. Naar verluid zullen de werkzaamheden zo’n drie weken in beslag gaan nemen en zal het toestel hetzelfde kleurenschema blijven houden.

Blik op het interieur

Drie keer 9H-

De 9H-YAA stamt uit 2010. De Canadese testregistratie was C-GHXY en het constructienummer is 9430. De Canadese registratie werd toegekend van 29 november 2010 tot en met 9 december 2011. Per 14 december werd de kist 9H-VSM en per 3 februari 2012 P4-MMM. Voor de tweede maal werd deze Global in Malta ingeschreven op 31 januari 2014, toen werd het de 9H-MMM. Sinds december 2020 is een derde Maltese registratie uitgegeven, de huidige 9H-YAA. Het toestel vindt onderdak in de vloot van LuxAviation Malta. Het kleurenschema draagt het toestel al sinds aflevering.

9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

Ambulancevlucht

Was de eerste “patiënt” er niet één van vlees en bloed, de tweede patiënt op Lelystad Airport was dat wel. Voor deze patiënt was een ambulancevliegtuig besteld. Vanuit Bristol (EGGD) arriveerde de OE-GKW om de zieke passagier op te halen. Kort voor de aankomst van het toestel arriveerde al de ambulance zodat men gereed stond om de zieke persoon over te laden.

OE-GKW Gulfstream G100

De OE-GKW is een Gulfstream G100. Dit toestel met constructienummer 150 is in 2003 gebouwd in de fabriek van Israel Aerospace Industries (IAI) op Tel Aviv. Het eerste kenmerk van deze G100 werd 4X-CVK en kort daarna N750GA. Vervolgens vertrok het toestel per 26 maart 2004 naar Canada als C-FHRL. Dit werd op 27 januari 2014 gewijzigd in C-FIPP.

OE-GKW Gulfstream G100 “touch down”

Sinds 14 december 2015 maakt dit deze bizjet deel uit van de vloot van Tyrol Air Ambulance (TAA) uit Innsbruck. Zij lieten het kenmerk OE-GKW vastleggen.

OE-GKW Gulfstream G100

Zeldzaam

In Europa is de Gulfstream G100 zeldzaam. In 1994 is dit model op de markt gebracht als IAI 1125A Astra SPX. Nadat in 2001 Gulfstream Aerospace dit programma van IAI overnam werd de naam “G100” voor dit model toegepast. In totaal zijn er 81 Astra SPX / G100 toestellen geproduceerd. Slechts zestien daarvan zijn een G100. In Europa vliegen alleen deze OE-GKW als G100 en de OE-GBD (c/n 133) en OE-GBE (c/n 107) beide IAI 1125A Astra SPX en allen als ambulance in de vloot van Tyrol Air Ambulance.

De OE-GBD IAI-1125A Astra SPX is ook van TAA (Schiphol, 1 april 2020)

Naar Roemenië

Voor de ambulancevlucht van vandaag bestond de bemanning van de OE-GKW uit twee piloten en twee verzorgenden. Zij brachten de Oe-GKW in gereedheid voor de vlucht terwijl gelijktijdig de nodige liters kerosine aan boord werden gepompt. Samen met het driekoppige ambulancepersoneel werd de patiënt behoedzaam in het toestel gebracht.

OE-GKW Gulfstream G100 met de ambulance erbij

Hierna werd snel een startklaring aangevraagd. Niet veel later stond de Gulfstream op de baan en kwam van de toren de melding “cleared for take off”. De vlucht zou gaan naar Roemenië. Er werd na twee uur vliegen geland op Cluj-Napoca (Someseni) Airport (LRCL), in het midden van Roemenië.

OE-GKW Gulfstream G100
OE-GKW Gulfstream G100
OE-GKW Gulfstream G100
OE-GKW Gulfstream G100

Geef een reactie