
Hilversum, 8 januari 1987 – Een plaatje uit de oude doos deze keer, de OO-KFC. Dit is een Piper PA-18-135 Super Cub die als militaire Piper L-18C (Piper PA-18-95 Super Cub) in 1951 is gebouwd. Het constructienummer is 18-1633 en het bijbehorende Amerikaanse militaire serial is 51-15633.
Dit toestel is per 28 mei 1956 bij de l’Aviation Légère de l’Armée de Terre (ALAT) in Frankrijk terecht gekomen, de Franse landmacht. De jaren daarna heeft deze Piper bij verschillende ALAT-onderdelen gevlogen (GAOA n°6, Montauban, ES.ALAT – Versailles, PMAH 7e DLB, 7e GALAT). In Frankrijk kregen de militaire toestellen als registratie het constructienummer. Dat zou dus 18-1633 geweest moeten zijn. Als radio-callsign werd F-MBCC gebruikt. Dan zouden ook de letters “BCC” op de romp kunnen hebben gestaan.
Na zijn militaire diensttijd, die duurde tot 1 december 1967, kwam deze Super Cub in België terecht. Eerst per 3 oktober 1968 als OO-HNH en vanaf 30 maart 1972 als OO-KFC.

We troffen de OO-KFC op 8 januari van 1987 aan op Vliegveld Hilversum. Het was op dat moment ijzig koud. De OO-KFC droeg titels met “Styl Aviation Luchtreclame”. Styl Aviation is een luchtvaartbedrijf dat nog altijd gevestigd is op de luchthaven van Antwerpen.
Later in 1987 is de OO-KFC onherstelbaar beschadigd geraakt. Dat was op 16 oktober 1987 op Rotterdam. In de nacht van 15 op 16 oktober stond er een fikse storm. Daarbij werd de OO-KFC omvergeblazen. Het kistje werd daarna naar Antwerpen teruggebracht. Onderdelen zijn hierna gebruikt voor de restauratie van de OO-MBS en delen zijn verkocht naar een eigenaar in de Verenigde Staten. Zover we kunnen nagaan heeft het toestel nimmer meer gevlogen.

Met dank aan Bob Rongé, Henk Wadman, David Booster en Wim Zwakhals voor hun bijdrage aan dit artikel.