
Genève, 24 mei 2022 – Tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) in Genève stond afgelopen voorjaar de vierpersoons S5-PII03 Pipistrel Panthera. Dit toestel met een registratie uit Slovenië beschikt over twee motoren, een elektromotor en een verbrandingsmotor.

De verbrandingsmotor wordt bij dit experimentele model gebruikt om de batterijen van het vliegtuig op te laden. Deze drijven op hun beurt weer de elektromotor aan. Door ervaring op te doen met deze vorm van hybride vliegtuigen hoopt men kennis te vergaren voor de verdere doorontwikkeling van dit principe.

De elektromotor word geleverd door de Duitse fabrikant Compact Dynamics. De motor levert 409 pk (300 kW). Het motorblok weegt slechts 45 kg.

Halverwege oktober 2021 zijn de eerste vluchten gemaakt met de Pipistrel Panthera X153. Daarbij is het toestel elektrisch opgestegen. De vluchten vonden plaats vanaf het vliegveld van Cerklje (LJCE) in Slovenië.

X153
Het typeplaatje van de S5-PII03 was op de beursvloer helaas niet goed af te lezen. We zien dat het officieel gaat om een een Pipistrel Panthera X153. Het serienummer is PX1530004.

Over de typeaanduiding Panthera X153 komen we eigenlijk niet veel tegen. De uitvoering met een Lycoming IO-540 verbrandingsmotor wordt aangeduid als Panthera X152. De aanduiding X153 voor de hybride uitvoering is dan wel verklaarbaar.



MAHEPA
Voor de ontwikkeling van dit toestel is het MAHEPA-consortium opgericht. MAHEPA staat hierbij voor Modular Approach to Hybrid-Electric Propulsion Architecture. De Europese Unie financiert dit project. Deelnemende organisaties in MAHEPA zijn Pipistrel Vertical Solutions, elektromotorenfabrikant Compact Dynamics, DLR, H2Fly, de Technische Universiteit van Milaan, de TU Delft, de Universiteit van Maribor en de Universiteit van Ulm.







