
Lelystad Airport, 30 augustus 2022 – Een Sportavia-Pützer Fournier RF-4 zie je niet iedere dag. Des te leuker deze bezoekende D-KAQA die de dag hiervoor binnen was gekomen op Lelystad Airport. Deze Duitse touring-motorzwever, die zijn hand ook niet omdraait voor aerobatic-manoeuvres, stond voor de toren geparkeerd en had de nacht op het Delta-platform doorgebracht.
De D-KAQA is gebouwd in Duitsland door Sportavia-Pützer. Zij bouwden het uit de RF-3 ontwikkelde ontwerp van de RF-4 van de Fransman René Fournier. In totaal zijn er 158 exemplaren van dit type tussen 1965 en 1970 gebouwd. De eerste drie exemplaren (c/n 1, 2 en 3) zijn gebouwd bij Alpavia. De nummers 4004 tot en met 4158 bij Sportavia-Pützer.

In 1967 werd de D-KAQA verwaardigd als RF-4 met constructienummer 4038. De typeaanduiding voor de RF-4 werd in 1968 gewijzigd in RF-4D. De “D” stond hierbij voor Deutschland, het land waar het toestel geproduceerd was.
Per 6 december 1967 ging de D-KAQA vliegen bij Sportflug Niederberg. Helaas raakte het toestel zwaar beschadigd tijdens een noodlottig landingsongeval ongeval op 17 juni 1986 bij Meiersberg. De piloot heeft hierbij indertijd het leven verloren.

Restauratie
Het wrak werd in het najaar van 1986 opgekocht door de Duitser Christian Zok en hij herbouwde de RF-4D in de jaren daarna. Iedere fase van de herbouw werd hierbij door een inspecteur bekeken. Op 6 mei 1991 werd de D-KAQA weer ingeschreven. Uiteindelijk vijf jaar na het noodlottig ongeval vloog de D-KAQA in 1991 weer. En nog steeds! Aan de hoeveelheid stickers op de staart te zien heeft deze RF-4D inmiddels al veel bestemmingen aangedaan.
Eerder
We waren de D-KAQA al eens eerder tegengekomen. Dat was in 2017 bij een fly-in op het Duitse Dorsten am Kanal.


Ook PH-
In het verleden hebben er ook een paar Sportavia-Pützer Fournier RF-4D’s in Nederland gevlogen. Zij werden niet als motorzwever gezien maar hadden een reguliere PH-registratie; PH-DYK (c/n 4147), PH-DYL (c/n 4083) en PH-JFE (c/n 4151).

Een gedachte over “D-KAQA Sportavia-Pützer Fournier RF-4D”
Prachtig zo’n RF4, ik heb zelf in een RF5 op Valkenburg gevlogen, we hadden
toen 2 RF 5’s , waarvan er 1: de 662 is verongelukt.