
Lelystad Airport, 31 augustus 2022 – Op 31 augustus 1982 werd de Stichting Fokker Four opgericht. Het veertigjarig jubileum van deze bijzondere stichting werd dan ook op 31 augustus 2022 feestelijk gevierd met een bijzondere jubileum fly-in bij het luchtvaartmuseum Aviodrome. De huidige vier Fokker S.11-jes van Fokker Four vinden namelijk al sinds jaar en dag onderdak in de T2-hangaar bij Aviodrome. Een dertigtal bezoekende historische vliegtuigen kwam de jarige stichting feliciteren.

Aanleiding
Luchtvaartpionier Anthony Fokker gaf op 31 augustus 1911 boven Haarlem een demonstratie met zijn eerste vliegtuig, de Fokker Spin. Hij vloog een rondje om de Sint Bavokerk. Zeventig jaar later, in 1981, herhaalde een groep Fokker S.11-eigenaren dit met een formatie van hun S.11.1 Instructors. Hieruit zijn plannen gemaakt om vaker in formaties met de Fokkers te gaan vliegen. Zodoende werd een jaar later, op 31 augustus 1982, de Stichting Fokker Four opgericht.

De afgelopen vier decennia heeft Fokker Four op vele luchtvaartevenementen in binnen- en buitenland voorgevlogen. In juni van dit jaar vlogen de vier Fokkers bijvoorbeeld nog naar Engeland gevlogen om daar te participeren in de Duxford Summer Air Show.

Aankomst
Tussen tien en elf uur arriveerden de vliegende verjaardagsgasten. Deze kwamen uit alle windstreken van ons land aangevlogen. Vanaf Hilversum arriveerde een drietal F.8L Falco’s in formatie.










Vanuit Seppe kwam een Chipmunk met een Piper Super Cub. Bij die formatie had zich ook de Boeing Stearman van Texel gevoegd.
De Dutch Thunder Yaks waren met vier toestellen present en zelfs de Koninklijke Luchtmacht was met een verre opvolger van het betrouwbare Fokker lestoestel naar Lelystad gekomen, een Pilatus PC-7 vanaf Woensdrecht.
Een aantal van de bezoekende toestellen waren op Lelystad gestationeerde exemplaren. Zo bracht Wings over Holland hun Texan naar Aviodrome, was er nog een Super Cub, een Bölkow Bo.207 en een SAAB Safir. Van datzelfde merk arriveerde vanaf Groningen Airport Eelde de SE-XUI SAAB MFI Safari.
Voor het stationsgebouw
Een groot deel van de toestellen werd binnen de hekken van Aviodrome geplaatst. Door het slim manoeuvreren met de draaibare hekken kon het airside gedeelte van het museum tijdelijk uitgebreid worden. De jarige jobjes stonden keurig in het gelid voor het nagebouwde stationsgebouw van Schiphol uit 1928. Een aantal van de bezoekers werd langs de taxibaan in het gras geparkeerd. Voor de bezoekers van het museum was het mogelijk om het grootste deel van de bezoekende historische vliegtuigen van dichtbij te bekijken.



Fly by’s
In de tweede helft van de middag was er de mogelijkheid voor een groot deel van de bezoekende toestellen om één of meerdere fly-by’s te maken. Hiervoor was in goede samenwerking met de verkeersleiding van LVNL ruimte voor geboden. Gedurende ruime anderhalf uur passeerden op deze manier diverse (gelegenheids)formaties. Daarbij enkele unieke combinaties zoals de Cessna O-2 van Teuge met een Piaggio FWP-149D van Hoogeveen en de Texan van Lelystad Airport.








Twee kersen
Onder de bezoekers zouden we twee kersen op de taart willen noemen. Uiteraard het bezoek van de immer imposante PH-PBA Douglas DC-3 Dakota van DDA Classic airlines. Maar misschien nog wel meer bijzonder was het samenkomen van de enige twee Nederlands geregistreerde P-51D Mustangs; PH-JAT en PH-PSI. Wij hadden ‘Damn Yankee’ en ‘Trusty Rusty’ nog nimmer naast elkaar zien staan, laat staan gezamenlijk zien vliegen.





De PH-JAT van de Stichting Vroege Vogels werd gevlogen door Arie Bogaerds jr. en vanuit Oostwold bracht Tom van der Meulen zijn Mustang PH-PSI naar Lelystad. Toeval of niet, beide jockeys hebben hun roots liggen in het landbouwsproeien. Beiden zijn dan ook zeer vertrouwd om te vliegen met staartwielkisten met motoren die veel pk’s leveren.
Fokker “Five”
Als slotstuk van alle fly by’s was het natuurlijk de jarige die zijn kunnen mocht tonen. Met maar liefst vijf Fokker S.11.1 Instructors werd een formatievlucht gemaakt. Doorgaans vliegt Fokker Four met de PH-AFS, PH-HOG, PH-HOK en PH-HOL. Voor vandaag was daar de PH-ACG in Marinekleuren bijgevoegd.















Na het vliegend gedeelte was het tijd voor een barbecue voor genodigden. Hier zal menig memorabel vliegmoment van Fokker Four de revue zijn gepasseerd. Al met al was dit een zeer geslaagde verjaardags-fly-in met mooie vliegtuigen en mooi weer. En geweldig dat er een vliegend programma mogelijk was ondanks het feit dat dit een gecontroleerd vliegveld is waar de nodige restricties gelden. Proficiat Fokker Four/Forty, op naar Fokker Fifty!


Bezoekers
Hieronder de lijst met alle aanwezige toestellen tijdens de Fokker Four fly-in.
Registratie | Type | Herkomst |
D-EEGD | Piaggio FWP.149D | EHHO |
D-EHKY | Bölkow Bo.207 | EHLE |
D-EHSP | Aeromere F.8L Falco III | EHHV |
D-ERJW | D-ERJW Laverda F.8L Falco IV | EHHV |
G-APLO | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22A | EHSE |
L-01 | Pilatus PC-7 Turbo Trainer | EHWO |
N1944S | Boeing Stearman PT-13D Kaydet | EHTX |
N255DB | Stinson L-5 Sentinel | EHHO |
N590D | Cessna O-2A Skymaster | EHTE |
PH-ACG | Fokker S.11.1 Instructor | EHLE |
PH-AFS | Fokker S.11.1 Instructor | EHLE |
PH-APA | Piper PA-18-135 Super Cub | EHSE |
PH-BLW | Bölkow Bo.207 | EHTE |
PH-DHC | De Havilland Canada DHC-2 Beaver Mk1 | EHGR |
PH-DTM | Yakovlev Yak-52 | EHTE |
PH-DTW | Yakovlev Yak-52 | EHTE |
PH-DTY | Yakovlev Yak-52 | EHLE |
PH-FCO | PH-FCO Sequioa F.8L Falco | EHHV |
PH-FLG | Piper PA-18-95 Super Cub | EHHV |
PH-HOG | Fokker S.11.1 Instructor | EHLE |
PH-HOK | Fokker S.11.1 Instructor | EHLE |
PH-HOL | Fokker S.11.1 Instructor | EHLE |
PH-JAT | North American P-51D Mustang | EHLE |
PH-KNF | Piper PA-18-135 Super Cub | EHLE |
PH-KWI | Yakovlev Yak-52 | EHTE |
PH-LVA | Fokker D.VII Replica | EHLE |
PH-PBA | Douglas DC-3 Dakota | EHAM |
PH-PSI | North American P-51D Mustang | EHOW |
PH-RLA | SAAB 91D Safir | EHLE |
PH-TXN | North American AT-6A Texan | EHLE |
SE-XUI | SAAB MFI-15 Safari | EHGG |
Fotogalerij





























3 gedachten over “Fokker Forty – Veertig jaar Fokker Four”
Prachtig verslag en nog mooiere foto’s !!
Ferry van der Geest en Ruud Heijnen
N1944S Boeing PT13D
Heel leuk artikel en mooie fotos! Dank. Thunder 8, Dutch Thunder Yaks.
Helaas kon ik er niet bij zijn. Maar wat een geweldig jubileumfeest met al die mooie bezoekers. Ik zag het al in het jubileumboekje, maar op deze site komt het nog indrukwekkender over. Proficiat.
Ria van Oeveren