De PH-PCV doet weer mee

PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru

Lelystad Airport, 2 september 2022 – De PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru is weer volledig operationeel. Dit toestel heeft bijna tien jaar aan de grond gestaan. Na een restauratie die een flinke tijd in beslag nam is het kistje nu weer luchtwaardig. Maandag 28 augustus 2022 vloog het toestel voor het eerst weer sinds lange tijd.

PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru is weer luchtwaardig

De PH-PCV is op 21 februari 1975 gebouwd bij Fuji Heavy Industries in Utsunomya even ten noorden van Tokio in Japan. Het constructienummer is FA-200-271. Deze uitvoering heeft een Lycoming O-360-A5AD (180 pk / 134 kW) met een niet-verstelbare propeller.

Het typeplaatje van de PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru

Medio jaren zeventig zijn een flink aantal Fuji vliegtuigen naar Nederland gekomen en op Teuge bij de Gelderse Luchtvaart Maatschappij luchtwaardig gemaakt na transport. De PH-PCV is er daar ook één van. Het toestel werd op 10 juni 1975 ingeschreven op naam van de Vliegclub Teuge.
Twee jaar later, op 8 september 1977, werd de Fuji op naam van Martinair Holland gezet. Gedurende 21 jaar heeft de PH-PCV dienstgedaan als lesvliegtuig bij de Martinair Vliegschool op Lelystad Airport. De PH-PCV verblijft deze week dan ook al 45 jaar op Lelystad Airport.

De PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru nog vóór de restauratie (Lelystad, 2 april 2011)

Vanaf 12 mei 1998 kwam het toestel op naam van zijn huidige eigenaar, A. Ruska, te staan. Alleen verliep op 22 november 2012 het Bewijs van Luchtwaardigheid van de PH-PCV. Het zou nog tot 14 januari 2014 duren alvorens ILT definitief de registratie uit de boeken streepte. Tussen 13 augustus 2014 en 29 augustus 2019 stond de PH-PCV wel ingeschreven, maar we hebben sterk de indruk dat het toestel in die periode niet gevlogen heeft.

De PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru (hier zonder kap en interieur) tijdens de restauratie (Lelystad, 12 juni 2017)

Gelukkig werd de PH-PCV gestald bij Bogaerds Cord. Dit bedrijf was in staat om de afgelopen tijd (gedurende meer dan vijf jaar) beetje bij beetje de PH-PCV terug te brengen naar luchtwaardigheid. Per 15 februari 2021 werd dan ook de PH-PCV opnieuw ingeschreven. Het zou nog tot 23 maart 2022 duren alvorens het Bewijs van Luchtwaardigheid opnieuw werd uitgegeven.

PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru

Op 29 en 30 augustus 2022 heeft de PH-PCV zijn eerste testvluchten gemaakt. Deze waren vroeg inde ochtend omdat het dan nog lekker rustig is in de CTR van Lelystad Airport. Op zo’n 2.000ft werden ten oosten van het veld de nodige “baantjes getrokken”. Mocht er onverhoopt aanleiding voor zijn, dan was het veld dichtbij. Het toestel volbracht zijn eerste vluchten na al die jaren prima.

PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru

We troffen de PH-PCV in een mooi zonnetje en konden vaststellen dat de Fuji er weer netjes uitziet. Ook het instrumentarium is weer op orde met moderne radio’s en een transponder, maar zonder verdere digitale cockpitinstrumenten. En zo hoort het ook eigenlijk bij een dergelijk kistje!

Bijna alles analoog in de PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru

Geef een reactie