Taxiproeven met elektrische Dragonfly op Teuge

PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II

Teuge, 10 september 2022 – De eerste van de twee Viking Dragonfly Mk.II’s van Hogeschool Inholland (ofwel Inholland University of Applied Sciences) is verplaatst van Delft naar het vliegveld van Teuge. Het elektrisch aangedreven toestel is inmiddels zo ver gereed dat er taxiproeven mee gedaan kunnen worden.

PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II

Tijdens de Air Fair die op zaterdag 10 september 2022 op Teuge gehouden werd kon de Dragonlfy rekenen op de nodige aandacht van de bezoekers. We troffen het toestel, dat als PH-HBR zal gaan vliegen, in de ochtend nog in een hangaar. Deze keer met de vleugels eraan gemonteerd. Dat hadden we nog niet eerder gezien.

Belangstelling voor de PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II in de hangaar
Projectleden van Inholland waren aanwezig om alles over het toestel te vertellen

HBR

Opvallend genoeg zijn de letters “PH-“ van de registratie PH-HBR verwijderd. Dat heeft men gedaan om geen verwarring te veroorzaken als zou het gaan om een vliegtuig dat al ingeschreven staat in het Nederlandse luchtvaartuigregister. Overigens heeft de PH-HBR daar wel al ingestaan. Dat was ten tijde dat dit futuristisch ogende zelfbouwtoestel nog met een verbrandingsmotor rondvloog.

In juli 2022 in Delft stond er nog volledig “PH-HBR” op de Viking Dragonfly Mk.II
Nu staat alleen “HBR” op de romp

50 kW / 100 kW

Tijdens de Air Fair werd ook met de Dragonfly getaxied. Momenteel is het toestel voorzien van een 50 kW sterke Saluqi P50 elektromotor van Nederlands fabricaat. Dit exemplaar hebben de projectleden van Inholland al uitvoerig getest op hun testbank in Delft.

De PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II heeft op dit moment een kortere en lichtere P50 elektromotor
De Saluqi P50 elektromotor van de testbank in Delft zit tijdelijk op de PH-HBR gemonteerd

Begin juli 2022, tijdens ons bezoek aan de locatie van Inholland in Delft, had de PH-HBR nog zijn uiteindelijk beoogde Saluqi P100T4 elektromotor op de neus zitten. Straks gaat de PH-HBR ook met deze sterkere (en zes centimeter langere) motor vliegen. Van de beschikbare 100 kW gaat straks overigens maar 60 kW gebruikt worden voor het vliegen.

In juli 2022 in Delft zat de langere en zwaardere Saluqi P100T4 motor op de PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II

We konden vandaag ook het zeer bescheiden instrumentarium “onder spanning” zien staan. Er is een display welke gegevens over de motor en batterijen aangeeft en er is centraal een Electronic Flight Instrument System (EFIS) gemonteerd. Op dit scherm zijn relevante vluchtgegevens af te lezen.

Het minimalistische instrumentenpaneel van de PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II
Beeldscherm met informatie over de motor en batterijen
Het Electronic Flight Instrument System (EFIS)

Om te kunnen taxiën werd de PH-HBR behoedzaam tussen het publiek van de Air Fair door naar de taxibaan geduwd. Vervolgens was er even tijd voor de trotse Mark Ommert om voor het toestel te poseren. Hij en Arnold Koetje zijn de kartrekkers die samen met inmiddels al meer dan 150 studenten dit bijzondere Nederlandse luchtvaartproject realiseren.

De PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II wordt tussen het publiek uit gereden
Mark Ommert voor de Dragonfly

Rondjes

Alvorens te taxiën met de Dragonfly werd het toestel rondom geïnspecteerd. Hierna klom de test-engineer aan boord, samen met één van de studenten. Te zien was dat hiervoor enige lenigheid betracht moet worden. 🙂

De PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II wordt geïnspecteerd voordat ermee getaxiet wordt
Lenigheid bij het intappen is nodig! 🙂

Vervolgens kwam bijna geruisloos de propeller op toeren. Rustig reed de PHHBR een paar rondjes zodat de toeschouwers de Dragonfly van alle kanten konden zien. En dan pas is ook goed te zien hoe apart van ontwerp dit vliegtuig is.

De propeller van de PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II komt op toeren

Meer batterijen

In Delft wordt nog gewerkt aan een bak onder de romp van het toestel. Daar komen nog eens twee baterijpakketten in te zitten. Een derde batterijpakket zit achter de motor op het brandschot gemonteerd. Met deze configuratie hopen de projectleden in 2023 voor het eerst het luchtruim te kunnen kiezen. Die eerste vlucht staat ook gepland om vanaf vliegveld Teuge plaats te vinden.

In de zwarte kunststof bak tegen het brandschot zitten de batterijen

Lees ook:

Lees voor meer achtergrondinformatie over de vliegtuigen en het project van Inholland ook onze eerder gepubliceerde artikelen:

PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II

Geef een reactie