Schiphol, 17 september 2022 – De Nederlandse Kustwacht krijgt tegen het eind van dit jaar de beschikking over twee “nieuwe” toestellen. Dit zijn twee De Havilland Canada DHC-8-102MPA Dash 8’en die de huidige twee Dornier 228-212 (PH-CGC en PH-CGN) gaan vervangen. De toevoeging “MPA” aan de typeaanduiding geeft aan dat een Maritime Patrol Aircraft betreft. Bij de nieuwe toestellen is de term ‘Kustwacht’ vervangen door de meer internationale naam ‘Coast Guard’.
Stakeholders
De Kustwachtvliegtuigen zijn omgeven met vele stakeholders (of belanghebbenden zoals de Fransen zeggen… 😉 ). De operatie is dan ook een complex geheel. We zetten het even op een rijtje;
De twee Dash 8’en zijn voor tien jaar gehuurd van ISR Support Europe. Dit bedrijf voert ook het onderhoud aan de toestellen uit en levert de piloten. Deze onderneming is een consortium van het Nederlandse bedrijf JetSupport en het Canadese Provincial Aerospace.
Als centrale opdrachtgever en contractant treed de Commandant der Luchtstrijdkrachten op via de Defensie Materieel Organisatie (DMO). Deze ziet erop toe dat de toestellen inzetbaar zijn voor de Kustwacht. De waarnemers aan boord, die de uitgebreide set aan apparatuur bedienen, zijn afkomstig van Rijkswaterstaat, Douane, Koninklijke Marechaussee en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De inzet van de toestellen loopt weer via het Kustwachtcentrum in Den Helder.
Caribisch gebied
De Kustwacht is al goed bekend met de twee bedrijven die samen ISR Support Europe vormen. De twee Dorniers werden ook al door JetSupport onderhouden en in de Cariben vliegt Provincial Aerospace met een tweetal DHC-8-106 toestellen (PH-CGA – c/n 275 en PH-CGB – c/n 314) om de kustwachttaken aldaar te vervullen.
Apparatuur
In Canada is bij Provincial Aerospace de afgelopen tijd nodige meet- en communicatieapparatuur ingebouwd en zijn de toestellen in de Coast Guard kleuren gespoten. Aan de buitenkant van het toestel zijn diverse sensoren en radarbulten te zien. Zo krijgt men met deze toestellen de beschikking over een oppervlakteradar om bijvoorbeeld het scheepvaartverkeer te monitoren. Ook kan, ten behoeve van reddingsoperaties, via een luik een reddingsvlot boven water gedropt worden of markers met rook en digitale signalen.
Aankomst
Op zaterdag 10 september 2022 arriveerde het eerste toestel op Schiphol. Dit was de C-GCFK, een Dash 8 met constructienummer 028 en gebouwd in 1985. Dus het toestel is dan wel voor de Kustwacht nieuw, het frame is al 37 jaar oud! Het toestel arriveerde een half jaar later dan gepland met corona als voornaamste oorzaak.
Bij vliegtuigen zegt dat niet zo veel. Het hangt er helemaal vanaf hoe een toestel in de loop de jaren is onderhouden, hoeveel vlieguren en met name hoeveel start en landingen (cycles) er met een toestel gemaakt zijn. De fabrikant heeft voor de DHC-8-100 de aanvankelijk vastgestelde levensduur van 80.000 cycles indertijd opgerekt naar 120.000 cycles. Dit omdat in de praktijk bleek dat het toestel minder te lijden had gedurende het gebruik.
In de loop der tijd krijgt een toestel diverse soorten checks. Daarbij wordt op gezette tijden het toestel op vastgestelde punten nagekeken. Bij de meest grondige check gaat bijna ieder boutje en moertje los. Als de motoren en propellers dan ook nog vernieuwd worden, dan ontstaat er een zo goed als nieuw vliegtuig. Met een upgrade van het instrumentarium in de cockpit, wat ongetwijfeld bij de Kustwachtexemplaren is gebeurd, zou je kunnen stellen dat het toestel zelfs beter is dan toen het uit de fabriek kwam. Age is just a number…
Nav Canada
De C-GCFK heeft altijd met deze registratie gevlogen en kreeg op 26 juni 1986 haar Bewijs van Luchtwaardigheid. Al de jaren vloog het toestel voor Nav Canada / Department Of Transport in Canada. Nav Canada is in Canada verantwoordelijk voor de luchtvaartnavigatiesystemen en de Dash 8 voerde dan ook inspectie- en kalibratievluchten uit. Sinds 7 oktober 2020 staat het toestel op naam van Provincial Aerospace Ltd. Vanaf toen kwam de Dash 8 in beeld voor de Nederlandse Kustwacht.
De C-GCFK zal later dit jaar als PH-CGD gaan vliegen. Het tweede toestel wordt de PH-CGE. Dat exemplaar vliegt nu nog als C-FCGE en wordt in oktober 2022 in Nederland verwacht. Deze De Havilland Canada DHC-8-102MPA Dash 8 heeft constructienummer 038 en kent als bouwjaar 1986.
Omdat de Dash 8 groter is dan de Dornier 228-212 toestellen kunnen ze op Schiphol-Oost niet gestald worden in Hangar 2 naast de General Aviation terminal. Vooralsnog worden de kisten daarom in Hangar 32 ondergebracht.
Testvluchten
De komende weken worden er diverse testvluchten met de C-GCFK gemaakt. Dit om de bemanning te trainen en de systemen te testen op hun inzetbaarheid. Tot die tijd blijft het toestel met een Canadese registratie vliegen.
Ook vandaag werd zo’n testvlucht gemaakt. Na het tanken werden de motoren opgestart met behulp van een generator van JetSupport. Daarna werd via baan 24 (de Kaagbaan) gestart voor een twee uur durende vlucht boven de Noordzee waarbij niet hoger dan 1.000ft werd gevlogen.
2 gedachten over “Eerste Dash 8 voor de Kustwacht in Nederland gearriveerd”
Ook waarnemers van de Nationale Politie, Landelijke Eenheid, gestationeerd op Schiphol-Oost worden ingezet bij het gebruik van deze (toekomstige) toestellen.
De politie heeft tot circa 2013 inderdaad waarnemers voor de Kustwachtvliegtuigen geleverd, maar doet dat sindsdien niet meer. Dus wat hierboven staat klopt precies in geval van de Dash 8’en. Op de huidige Dornier 228’en wordt geen waarnemer van de NVWA ingezet, wel van de andere genoemde partijen.