Oshkosh, 31 juli 2022 – De Auster Arrow J/2 die we op Oshkosh tegenkwamen deze zomer is een zeldzaam type. En ook nog een toestel met een bijzonder verhaal. Deze tweezitter is al drie generaties eigendom van de familie Spence.
Taylorcraft / Auster
Auster Aircraft Ltd. is ontstaan uit Taylorcraft Aeroplanes Ltd. wat op zijn beurt weer de Engelse tak was van de Amerikaanse Taylorcraft Aircraft Corporation. In 1946 en 1947 werd het model J/2 Arrow bij Auster in Engeland geproduceerd. De J/2 is ontwikkeld uit de Auster J/1 Autocrat, maar dan met een kortere romp, kleinere ramen en geen flaps. Het toestel lijkt in veel opzichten sterk op een Tylorcraft BC-12 en was met name bestemd voor de buitenlandse markt. Er gold in die tijd in Engeland een importbeperking voor niet-Engelse motoren. Daardoor vertrok het merendeel van de J/2’s, uitgerust met een Amerikaanse Lycoming motor, naar het buitenland.
Tot voor kort hadden we nog maar twee keer eerder een Auster J/2 Arrow gezien. Een Belgisch exemplaar in 1989 op Schaffen Diest en een Britste J/2 Arrow op Koksijde.
Van de Auster J/2 zijn in totaal 44 exemplaren gebouwd. Een daarvan was een omgebouwde Auster J/1 Autocrat (c/n 1878/1) en 43 waren “echte” J/2’s (c/n 2351 t/m 2393). Het toestel op Oshkosh heeft constructienummer 2373.
Naar Rhodesië
In 1950 werd deze Auster overgevlogen van Engeland naar Rhodesië (tegenwoordig Zimbabwe). Ergens in de jaren vijftig is het toestel beschadigd geraakt en het wrak werd opgekocht door Vincent Aloysious “Mike” Spence, de grootvader van de huidige eigenaar Justin Spence. Samen met een goede vriend genaamd “Uncle Jerry” knapten de mannen het toestel op. Eind jaren vijftig was het kistje klaar om opnieuw te kunnen vliegen, maar de autoriteiten van Rhodesië lieten op zich wachten daar waar het om de keuring voor luchtwaardigheid ging. Daarop werd niet gewacht en nog voordat opnieuw een Bewijs van Luchtwaardigheid werd afgegeven koos grootvader Spence met de Auster het luchtruim. Uiteindelijk kwam alles goed en kon het kistje vervolgens legaal weer vliegen.
In 1964 verkocht de grootvader het toestel en de familie ging in Zuid-Afrika wonen. De Auster verliet daarmee de Spence-familie. Het toestel kwam in Zuid-Afrika terecht als ZS-BNO.
Inmiddels was ook de tweede generatie (vader Vincent Anthony Spence) behept met het luchtvaartvirus. Vader Spence richtte indertijd in Zuid-Afrika het eerste internationale chapter op van de Amerikaanse EAA (Experimental Aircraft Association). Dit werd chapter 322, onthoud die cijfers even…
For sale
Dan ziet vader Spence in 1978 in een blad met handelswaar voor boeren een kleine advertentie staan: “1947 Auster J/2 for sale damaged in accident”. Het bleek om de Auster J/2 te gaan die al eerder in het bezit van de familie was geweest!
Tweede restauratie
Snel werd via een telefonisch bod het wrak gekocht en samen met grootvader bouwde vader Spence de Auster J/2 Arrow voor de tweede keer op. De gerestaureerde Auster ging nu als ZS-VMV vliegen. Vanaf de jaren tachtig bezocht de ZS-VMV vele fly-ins in Zuid-Afrika en stond bekend als “Mike Auster”, naar de bijnaam van de grootvader Spence.
In 1989 (Matthew) en 1992 (Justin) werd voor dit verhaal de derde generatie Spence geboren. Beide zonen raakten ook betrokken in de luchtvaart. Beiden haalden hun vliegbrevet en brachten vele uurtjes door op het vliegveld, met de vertrouwde Auster in de hangaar.
In 2010 werd het vliegtuig opnieuw bespannen. Dat nam de nodige tijd in beslag en pas in 2012 zou de ZS-VMV weer kunnen vliegen. De jaren hierna emigreerden zowel de twee broers als hun vader naar de Verenigde Staten. Pa opereerde vervolgens in de VS een Cessna Citation X, Matthew runde een landbouwsproeibedrijf in Florida en Justin een vliegtuig-onderhoudsbedrijf.
Naar de VS
Er bleef iets missen in de familie nu men in de Verenigde Staten woonde, de Auster. En dus werd in 2016 de ZS-VMV in een zeecontainer geladen en overgebracht naar Amerika. Daar vliegt het toestel nu rond als N322MV. De cijfers “322” zijn een directe verwijzing naar het door – de in 2019 overleden – vader Spence opgerichte EAA chapter 322 en “MV” waren de laatste letter van de Zuid-Afrikaanse registratie.
Vierde generatie?
Tegenwoordig verblijft de N322MV in Memphis in de staat Tennessee. Inmiddels is er al een vierde generatie in de familie die ongetwijfeld ervoor gaat zorgen dat deze Auster nog jarenlang in de familie blijft.