Een tijd van komen en gaan

F-HJCP Dassault Falcon 7X

Lelystad Airport, 30 september 2022 – Zoals een oud gezegde luidt: “Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan”. En voor het vliegtuig in de spuithal van Satys op Lelystad Airport was de tijd om te gaan gekomen. De 9H-YAA is de afgelopen weken voorzien van een nieuwe verflaag. Afgezien dat het toestel er showroom-shine uitziet, valt het niet erg op. Het is namelijk bijna hetzelfde kleurenschema gebleven. Alleen de strepen in de staart zijn komen te vervallen.

Zo zag de 9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000 er bij aankomst uit (23 augustus 2022)
De nieuwe kleuren van de 9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

De 9H-YAA werd op het Delta-apron geparkeerd en gereed gemaakt voor vertrek. Tegen het einde van de middag stond het vertrek gepland.

De koffers van de crew staan klaar voor vertrek bij de 9H-YAA

Nieuwe klant

Omdat er weer plek was inde spuithal werd meteen een nieuwe klant ingevlogen. Dit betrof de F-HJCP. Dit is een Dassault Falcon 7X met constructienummer 261. Dit toestel is in 2015 gebouwd en had als testregistratie F-WWZT. Daarna vertrok deze bizzer in november 2015 naar Mexico als XA-GOR op naam van Aerolineas Centrales. Op 18 maart 2022 werd het toestel op naam gezet van Dassault Falcon Jet in de Verenigde Staten met het kenmerk werd N261FJ.

F-HJCP Dassault Falcon 7X, de nieuwe klant voor Satys op final

Nog maar kortgeleden, op 10 juni 2022, kwam de Falcon in het Franse register terecht op naam van Dassault Aviation. De registratie werd het huidige kenmerk, F-HJCP.

F-HJCP Dassault Falcon 7X

De Franse 7X arriveerde vandaag vanuit Le Bourget. Dat duidt er doorgaans op dat het toestel groot onderhoud heeft genoten bij de locatie van Dassault op dit Parijse vliegveld. We gaan er dan ook vanuit dat dit toestel inmiddels verkocht is en klaar gemaakt wordt voor een nieuwe eigenaar, inclusief een nieuw uiterlijk.

Bezet

Omdat de 9H-YAA nog op het platform bij de toren stond, paste de Falcon 7X daar ook niet nog eens bij. De spanwijdte van de toestellen is te groot om naast elkaar te kunnen staan. Daarom werd ervoor gekozen om de F-HJCP op de exit Sierra5 stil te zetten. Vanaf daar werd de vliegtuigtrekker van Satys aangekoppeld en werd de bizjet naar de spuithal op het Foxtrot-platform gesleept om vervolgens de spuithal in de verdwijnen voor een paar weken.

de F-HJCP Dassault Falcon 7X wordt aangekoppeld op Sierra5

Later in de middag is de 9H-YAA vertrokken. De stuivertjes werden als het ware dubbel gewisseld. Nam de F-HJCP de plek in van de Global, deze vertrok op zijn beurt weer naar Le Bourget, de vertrek luchthaven van de Falcon 7X.

9H-YAA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

W.v.t.p.k.

Wat verder ter platform kwam (w.v.t.p.k.) was een Duitse Piper PA-46. De D-EKGK is een Piper PA-46-350P Malibu Mirage. Dat is de uitvoering zonder turbinegeweld maar met een conventionele Lycoming motor.

D-EKGK Piper PA-46-350P Malibu Mirage

Deze kist was al op 29 september 2022 aangekomen. Toen had het toestel aardig de sokken erin. Men was gestart vanaf Cannes Mandelieu in Zuid Frankijk om vervolgens naar Memmingen in Duitsland te vliegen. Daar werd een vluchtplan ingediend wat het toestel naar Egelsbach bij Frankfurt bracht. De koek was nog niet op want hierna werd doorgevlogen naar Lelystad Airport. Pas op zondag 2 oktober vertrok het toestel aan het einde van de middag weer, nu naar Essen-Mülheim.
Een andere leuke bezoeker was de OY-PEL. Deze Piper PA-28RT-201 Arrow IV arriveerde vanaf Roskilde in Denemarken. Net als de Piper Malibu vertrok ook dit toestel zondag in de tweede helft van de middag huiswaarts.

OY-PEL Piper PA-28RT-201 Arrow IV

De PH-PAD was een bezoekende Piper Archer II vanaf Rotterdam – The Hague. Natuurlijk mag deze iet in het rijtje ontbreken, net als de PH-VDH die ook van Rotterdam – The Hague kwam. Dit is een Diamond DA 62.

Locals

Van de lokaal gestationeerde toestellen vermelden we de N435CD. Deze Cirrus is alweer een tijdje geleden voorzien van nieuwe striping. In de staart nu een Amerikaans vlaggetje, maar ook de Nederlandse driekleur. We hadden deze Cirrus in zijn nieuwe uiterlijk nog niet eerder weten te fotograferen.

Geef een reactie