Sling HW bezoekt voor het eerst Nederland

ZU-SHW Sling HW

Hilversum, 1 oktober 2022 en Oshkosh, juli 2022 – Voor het eerst is er in Nederland een Sling HW (High Wing) geland, op Vliegveld Hilversum om precies te zijn. Dit is de eerste “hoogdekker” die ontwikkeld is door de Zuid-Afrikaanse fabrikant Sling Aircraft uit Johannesburg. Het betreffende toestel was het tweede gebouwde exemplaar van dit type (c/n 002) met de Zuid-Afrikaanse registratie ZU-SHW. Die letters staan uiteraard voor Sling High Wing. En zeg nou zelf, zo vaak zien we in Nederland niet een vliegtuig met een Zuid-Afrikaanse registratie en al helemaal niet uit de categorie sportvliegtuigen, dus dit is best een bijzondere bezoeker!

Een ZU-registratie kom je in Nederland niet vaak tegen!
Het typeplaatje van de ZU-SHW Sling HW

De ZU-SHW is op 29 september 2022 op Vliegveld Hilversum (EHHV) geland en vindt voor korte tijd onderdak in de hangaar van Parachutistencentrum Midden Nederland (PCMN). Dinsdag 4 oktober 2022 is het de bedoeling dat het toestel door een Nederlandse crew weer wordt teruggevlogen naar Johannesburg.

ZU-SHW Sling HW

Dromedaris

De Sling HW vloog voor het eerst in december 2020. Het toestel is ontwikkeld door gebruik te maken van een aantal bestaande onderdelen. Zo is de Sling HW voor het brandschot gelijk aan de Sling TSi. Van dat model zijn ook de vleugels gebruikt. Die is naar boven verhuisd. Om te voorkomen dat de hoofdligger de cabine zou doorkruisen is de vleugel als het ware bovenop de cabine geplaatst. Het toestel heeft daardoor volgens sommigen een beetje een dromedaris-uitstraling. Wij vinden het een zeer geslaagd toestel, zowel in de versie met een neuswiel, maar bovenal wanneer het uitgerust is met een staartwiel.

De hoofdligger van de vleugel is boven op de cabine geplaatst

Garmin

Als motor heeft de High Wing een krachtige Rotax 915iS motor van 141 pk (105 kW). De cabine biedt plaats aan vier personen en het toestel kan kruisen met een pittig gangetje van 145 knopen. In de cockpit is veel digitale apparatuur terug te vinden. We noemen een Garmin 10-inch G3X touch EFIS, Garmin G5 backup EFIS, Garmin GTR 200 COM radio, Garmin GTX 35R remote transponder, Garmin GSA 28 autopilot system met een Garmin GMC 507 autopilot control panel, Garmin GAD 27 Multifunction system interface en Garmin GMA 245R Bluetooth Audio Panel. Kortom, zo’n beetje de hele Garmin catalogus is aangestreept bij de bestelling.

Veel apparatuur van Garmin in de ZU-SHW Sling HW

Al met al is de High Wing een interessante speler op de markt van de vierzits sportvliegtuigen en voor sommigen een serieuze optie als vervanger van de Cessna 172. Een dingetje, je moet hem dan wel zelf nog even in elkaar zetten want het toestel wordt als bouwpakket geleverd en is dus een homebuilt ofwel een experimental.

De Sling HW is netjes afgewerkt met onderdelen die allemaal door Sling zelf geproduceerd worden
In de vleugel van de Sling HW zijn felle led-landingslichten te vinden

Over het bouwen hoeft een koper overigens niet in te zitten, Sling Aircraft kan desgewenst in Zuid-Afrika bij de fabriek bouwondersteuning leveren. Van die dienst hebben de twee eerste Amerikaanse klanten gebruik gemaakt. Hun toestellen werden, samen met de ZU-SHW, in juli overgevlogen vanuit Zuid-Afrika naar de Verenigde Staten, bestemming: EAA AirVenture op Oshkosh.

Speciaal logo in de staart van de ZU-SHW Sling HW (Oshkosh, 30 juli 2022)

Zo kon het dus dat we de afgelopen zomer in de Verenigde Staten het toestel, dat nu op Hilversum aanwezig is, al op Oshkosh hebben ontmoet. Zijn we daarvoor helemaal de “plas” overgestoken!?! De ZU-SHW was samen met de N915HW (c/n 004K) en de N669JP (c/n 005K) via een op – op zijn zachts gezegd – uitdagende route naar de Verenigde Staten gevlogen.

De gevlogen route van juli eerder dit jaar van Johannesburg naar Oshkosh

De vlucht liep via Kaapverdië, Barbados via Florida naar Wisconsin, de staat waar Oshkosh in ligt. Tijdens de route werden grote stukken over water gevlogen. Het vertrouwen van de piloten in hun toestellen was groot en niet onterecht, de kistjes kwamen op woensdag 27 juli 2022 gezamenlijk veilig en wel binnen op Oshkosh.

N915HW Sling HW na zijn landing op Oshkosh (27 juli 2022)
N915HW Sling HW bij de stand van Sling Aircraft op Oshkosh (30 juli 2022)
De “Hilversumse” ZU-SHW Sling HW hier op Oshkosh (27 juli 2022)

Twee exemplaren werden op de stand van Sling Aircraft geplaatst, de derde stond bij de Rotax stand. Dat was de N669JP. Dit is een exemplaar met een staartwiel. De Sling HW kan namelijk ook als taildragger worden gebouwd. En we moeten zeggen, een staarwiel staat het toestel bijzonder goed!

N669JP Sling HW met een staartwiel (Oshkosh, 27 juli 2022)
N669JP Sling HW op de stand van Rotax op Oshkosh

Na de festiviteiten op Oshkosh zijn de N915HW en de N669JP met hun eigenaren huiswaarts in de Verenigde Staten gevlogen. De ZU-SHW had andere plannen en is in augustus 2022 doorgevlogen naar Europa. Daarbij werd de gebruikelijke route via Groenland en IJsland gevolgd. Vanuit Engeland was het vervolgens de bedoeling dat het toestel een bezoekje zou afleggen bij Frisian Air op Drachten. Dat is namelijk de Nederlandse importeur van Sling Aircraft. Frisian Air heeft op dit moment al drie bestellingen voor bouwpakketten staan, deze zullen binnen afzienbare tijd naar Nederland komen.

De PH-SLG Sling TSi is in Nederland door Frisian Air gebouwd

Tweede poging

Helaas lukte een bezoek aan Nederland in augustus 2022 niet als gevolg van administratieve hobbels. Daarop is het toestel doorgevlogen vanuit Engeland via Kroatië naar Griekenland. Daar werd door de piloten van dat moment (waarvan een zich in een rolstoel voortbeweegt) een rustpauze ingelast. Begin september stond een bezoek aan de LAA rally op Popham in Groot-Brittannië op de planning.

Sling HW in de staart van de ZU-SHW met namen van medewerkers

Kennelijk zijn de administratieve problemen uit de lucht en kon de ZU-SHW nu bij een tweede poging wél in Nederland geland worden. Gelukkig maar! Zodoende konden we de Sling even op Hilversum bewonderen. Op speciaal verzoek werd de ZU-SHW tussen de buien door voor een paar foto’s naar buiten gereden, waarvoor dank!

Mooi gedetailleerd afgewerkte handgrepen op de Sling HW
Niet alleen!
Terwijl we de Sling HW aan het fotograferen waren viel het op dat we niet alleen waren… Niet verwonderlijk want de club met oud-Hilversum spotters, die sinds de jaren zeventig en tachtig op Vliegveld Hilversum hun hobby begonnen waren, hield deze middag en avond een reünie. In totaal waren we met negen man, goed voor meer dan 400 (!) jaar spotterservaring. Voor de gelegenheid was zelfs Rob Broere vanuit Dubai overgevlogen.

De groep oud-Hilversumspotters voor de Sling HW

Op de groepsfoto voor de ZU-SHW zien we van links naar rechts: Hans Bergsma, Piet Hitzerd, Luc van Huijgevoort, Rob Broere, Vincent Kager, Jos Lafeber, Berend Jan Floor, Mike Hänseler en Fred Huisman. Helaas waren Peter van de Noort, Anton Veldhuizen. Dirk-Jan Baas en Edwin Peschar verhinderd om de reünie bij te wonen. Hierbij een compliment voor de organisatoren van de reünie om zo’n interessante kist bij deze bijeenkomst te regelen! De lat ligt daarmee wel hoog voor de volgende editie om dit te overtreffen! 🙂

Na afloop werd de ZU-SHW Sling HW met vereende krachten weer naar binnen geduwd

E-Sling

Op Hilversum zagen we dat inmiddels een sticker van PCMN, de Nederlandse gastheer, op de neus is bijgeplakt. Niet dat het toestel geschikt is op parachutisten te droppen… Ook staat op de deur, boven de wereldkaart met diverse imposante Sling-vluchten, “E-Sling”. Op Oshkosh stond dat nog niet op het toestel.

Diverse stickers op de neus van de ZU-SHW Sling HW
De sticker van PCMN op de neus van de ZU-SHW Sling HW

In Europa (ook in Nederland) zijn een aantal initiatieven om een Sling 4 / SLi te voorzien van een elektromotor. De e-Sling HB-STU van het Zwitserse project ‘Verein Celsius’ heeft toevalligerwijs vandaag, 1 oktober 2022, zijn eerste vlucht gemaakt vanaf Dübendorf.

Pilot Bambi

Op dinsdag 4 oktober 2022 hoopt Rosita Smeenk (op Instagram beter bekend als @PilotBambi) met haar vriend vanaf Vliegveld Hilversum te vertrekken met de ZU-SHW richting Johannesburg. Een flinke reis, die vele tussenstops zal kennen. De eerste stop is Wels (LOLW) vlakbij de Oostenrijkse fabrikant van de Rotax-motoren. Een ongetwijfeld mooie en uitdagende trip!

ZU-SHW Sling HW klaar voor de trip naar Zuid-Afrika

Een gedachte over “Sling HW bezoekt voor het eerst Nederland

  1. Even een verlate reactie: de Sling High Wing is wel degelijk bruikbaar als para kist – check het Youtube kanaal van JP Schulze, de eigenaar van de N669JP…

Geef een reactie