MBO College Airport lijft wereldrecordhouder in

HB-SYE Pipistrel Velis Electro

Lelystad Airport, 13 oktober 2022 – In de hangaar van Air Waterland op Lelystad Airport is een bijzonder toestel aangekomen voor het MBO College Airport. Het gaat hier om een Zwitsers geregistreerde Pipistrel Velis Electro, een elektrisch vliegtuig dus! Het eerste elektrische vliegtuig dat Lelystad Airport als basis heeft en dan ook nog eens een toestel dat wereldrecords op zijn naam heeft staan!

HB-SYE Pipistrel Velis Electro
MBO College Airport
Het MBO College Airport in Hoofddorp is al jarenlang dé vakschool voor opleidingen gericht op Airport & Logistic Services, Aviation Technology en Travel & Hospitality. Deze school is onderdeel van het ROC van Amsterdam en is voortgekomen uit de voormalige Anthony Fokkerschool en het Nederlands Luchtvaartcollege.
Binnen MBO College Airport kunnen opleiding gevolgd worden als Eerste Monteur Vliegtuigonderhoud en Constructie Repair Specialist. Voor de praktijkervaring heeft Air Waterland een deel van de hangaar op Lelystad Airport beschikbaar gesteld voor de leerlingen uit Hoofddorp.

HB-SYE

Het toestel in kwestie is de HB-SYE. Dit is een Pipistrel Velis Electro (formeel een Pipistrel Virus SW 128) met constructienummer VSW1280003. Het toestel is in 2020 gebouwd en werd op 22 juli 2020 in Zwitserland ingeschreven. Op dat moment stond er 4 uur en 8 minuten op de teller. De HB-SYE stond in Zwitserland op naam van AirAlpinPlanes GmbH uit Ecuvillens.

Het typeplaatje van de HB-SYE Pipistrel Velis Electro

Deze Pipistrel was de eerste Velis Electro die in Zwitserland werd ingeschreven. Het is het derde productietoestel van dit type. In totaal werden er tussen medio 2020 en begin 2021 veertien Velis Electro’s geleverd, HB-SYE t/m HB-SYR. Er staan er nu nog twaalf ingeschreven. De HB-SYE is nu naar Nederland verhuisd en de HB-SYL is in augustus 2021 bij een landingsincident op Gruyères verloren gegaan.

HB-SYE Pipistrel Velis Electro

Wereldrecords

Tussen 31 augustus en 2 september 2020 is de HB-SYE – in etappes – van Flugplatz Schänis (LSZX) in Zwitserland naar het Duitse Waddeneiland Norderney (EDWY) gevlogen, een project onder de naam Electric-World-record Flight. Een route van 838,956 km. Tijdens deze route werd gepoogd om een zevental wereldrecords te vestigen. Vijf daarvan zijn gedocumenteerd door ElectroSuisse en de resultaten voor erkenning als wereldrecord met een gecertificeerd elektrisch vliegtuig zijn ingediend bij de FAI (Fédération Aéronautique Internationale). Puntje wat we wel op moeten merken is dat geen van deze records op dit moment op de FAI-site als erkend record zijn terug te vinden… Het kan ook zijn dat ze allen inmiddels verbeterd zijn door pogingen van anderen.

HB-SYE Pipistrel Velis Electro
De records
Record 1: Laagste energieverbruik (kWh/100 km)

In totaal verbruikte de vlucht 190,963 kWh elektrische energie over het gehele traject (inclusief een verlies van ongeveer 15% door de lader). De totale gevlogen afstand was 453 nm / 838,956 km. Dat komt overeen met een gemiddelde verbruik van 22,76 kWh/100km. Dat staat gelijk met 2,33 l diesel (energie-equivalent diesel: 9,75 kWh/l). Berekend over de hele afstand verbruikte de Pipistrel Velis het energie-equivalent van 19,58 liter diesel! Vergelijkbare vliegtuigen met verbrandingsmotoren zouden ongeveer vier tot vijf keer meer energie verbruiken.

Record 2: Hoogste gemiddelde snelheid over 700 km (km/h)

Gemiddelde snelheid over 838,956 gevlogen km: 125,217 km/u (hemelsbreed van Schänis naar Norderney: 738,37 km).

Record 3 en 4: Grootste hoogte ooit bereikt door een elektrisch vliegtuig (meters boven de zeespiegel) en snelste stijgsnelheid van 0-1000m / 1000-2000m / 2000-3000m (m/s)

De twee geplande records met betrekking tot de bereikte vlieghoogte en de snelste klimprestatie waren gepland voor Norderney, maar konden niet worden gevlogen op 3 september 2020 vanwege het weer. Deze records zijn dus niet gevestigd.

Record 5: Snelste gemiddelde snelheid over 100 km (km/h)

136 km/u op de route van vliegveld Lahr naar vliegveld Karlsruhe/Baden-Baden.

Record 6: Laagste aantal tussenstops over een afstand van 700 km

Aantal stops: 11 (start en finish niet meegerekend).

Record 7: Langste elektrisch gevlogen afstand in 24 (a) / 48 (b) / 56 (c) uur (km)

a) 24 uur: 326.878 km op de eerste dag (Start vliegveld Schänis 31.08.20 om 08:00 uur, landing Bad Dürkheim 31.08.20 om 18:00 uur). De absoluut langste afstand in 12 uur werd overigens gevlogen op de terugweg van vliegveld Mainz-Finthen naar vliegveld Schänis, in totaal 382,44 km (start vliegveld Mainz-Finthen op 06/09/20 om 08:19 uur, landing vliegveld Schänis om 19:23 uur).
b) 48 u: 608,382 km op de eerste en tweede dag (opstijgen vliegveld Schänis 31/08/20 om 08:00 uur, landen vliegveld Münster-Telgte op 01/09/20 om 16:36 uur).
c) 56 h: 838,956 km, Dit is tevens de totale afstand van de driedaagse reis. (Start vliegveld Schänis 31/08/20 om 08:00 uur, landing vliegveld Norderney op 02/09/20 om 15:24 uur)

De HB-SYE tijdens zijn recordvlucht in 2020 (Foto: Bernd Carls)

Naar Nederland

Begin oktober is de HB-SYE per aanhanger naar Lelystad Airport gebracht. Het toestel draagt nog een aantal logo’s en titels van zijn recordvlucht. Er hebben meer sponsorstickers opgestaan, maar die waren al eerder verwijderd.

HB-SYE Pipistrel Velis Electro
Het logo van de Electric World-record Flight staat nog in de staart

Op 7 oktober 2022 heeft de HB-SYE een korte testvlucht gemaakt vanaf Lelystad Airport. Hierbij werd een kort rondje om de CTR gevlogen, “bij Bravo d’r uit, bij Mike d’r weer in…”. De laatste vlucht in Zwitserland was op 4 oktober 2022 vanaf Ecuvillens. In de tussenliggende tijd is het toestel naar Nederland getransporteerd. Voor aflevering is de Pipistrel voorzien van een nieuwe set batterijen. De oude hadden door hun leeftijd en het gebruik al wat aan capaciteit ingeboet en dat kwam de beschikbare vliegtijd niet ten goede.

Overzichtelijk instrumentarium en nieuwe batterijen aan boord

PH-VTC

Op 13 oktober 2022 is de HB-SYE doorgehaald in het Zwitserse luchtvaartuigregister. Hierdoor is de weg vrij om het toestel in Nederland in te schrijven. Het is de bedoeling dat dit de PH-VTC gaat worden.

Het Zwitserse vlaggetje zal gaan verdwijnen

Dit is dan het tweede luchtwaardige toestel dat voor ROC College Airport ingeschreven staat. Eerder ging de PH-VTL SOCATA Rallye 110ST Galopin de Pipistrel al voor. De PH-VTL zal overigens naar verwachting heel binnenkort haar Bewijs van Luchtwaardigheid mogen ontvangen.

PH-VTL SOCATA Rallye 110ST Galopin is het andere luchtwaardige toestel van MBO College Airport

De PH-VTL staat op naam van de gastheer van ROC College Airport, Air Waterland. Dat zal vermoedelijk ook de constructie met de PH-VTC worden. Met deze twee vliegwaardige toestellen kunnen de leerlingen van het ROC ervaring opdoen binnen een breed spectrum in de kleine luchtvaart. Dit varieert van klassieke vliegtuigen met een verbrandingsmotor tot aan de nieuwste techniek met een elektrisch voortbewogen exemplaar. En die laatste is nog eens een bijzonder toestel ook, een wereldrecordhouder!

HB-SYE Pipistrel Velis Electro

Een gedachte over “MBO College Airport lijft wereldrecordhouder in

Geef een reactie