Geboren in een ander lichaam

HB-FWF Pilatus PC-12/47E NGX

Stans, 20 oktober 2022 – De zilverkleurige HB-FWF van Pilatus Flugzeugbau AG lijkt ogenschijnlijk een “normale” Pilatus PC-12/47E NGX. Toch is er iets opmerkelijks mee aan de hand…

Sinds 2019

De eerste PC-12/47E NGX vloog eind 2019. Bij deze opnieuw verbeterde versie van deze zeer goed verkopende turboprop, is Pilatus met een nieuwe serie constructienummers begonnen te tellen. Hield de vorige versie (PC-12/47E) op bij c/n 1942, bij de NGX-versie is men begonnen bij c/n 2001. Deze week, inmiddels drie jaar na introductie, zagen we c/n 2228 al op de productielijn staan en Pilatus nadert zelfs de 2.000e PC-12 (geteld over alle versies).

De HB-FWF heeft c/n 1720 (zie neuswieldeurtje)

Maar wat is er nu zo bijzonder aan de HB-FWF? Welnu, dit toestel heeft constructienummer 1720, zoals op het neuswieldeurtje is af te lezen. De HB-FWF is oorspronkelijk in 2017 gebouwd als PC-12/47E en werd al op 4 december 2017 ingeschreven, ver voordat de “NGX” het levenslicht zag. Dat is de versie die nog ovale raampjes heeft. De PC-12/47E NGX heeft de meer rechthoekige ramen, zoals in de Pilatus PC-24 zitten.

Op de foto hieronder zien we hoe de HB-FWF er op 23 mei 2019 uitzag. Toen trof Christoph Kugler het toestel op Stans. Buiten dat de Pilatus een grote bruine streep over de romp had lopen, zijn ook duidelijk de ovale ramen zichtbaar.

De HB-FWF met zijn oorspronkelijke ovale ramen op Stans in mei 2019 (Foto: Christoph Kugler)

En als we nu naar de foto’s van de HB-FWF kijken, dan zien we… rechthoekige raampjes! Ergens halverwege 2019 is dit toestel grondig verbouwd. Hierbij zijn nieuwe rompplaten aangebracht van de NGX-versie.

De HB-FWF heeft nu rechthoekige raampjes
Voorbeeld van een oudere PC-12 met ovale raampjes

De ramen zijn aan de binnenkant overigens niet aangepast. Daar zijn nog de ovale uitsparingen gebleven. Je kunt dat zien aan de randjes rond de ramen.

Bij dit doorkijkje is te zien dat de uitsparing aan de binnenkant nog ovaal is
De randjes van de ovale binnenkant zijn zichtbaar

Je zou kunnen stellen dat deze PC-12 in een ander lichaam geboren is en nu de transitie heeft ondergaan naar PC-12/47E NGX. In de Aircraft Maintenance Manual van de “NGX” zien we staan dat het document bedoeld is voor de serienummers 1720, 2001 en hoger. De “1720” wordt specifiek benoemd. In het Zwitserse register is de HB-FWF officieel ingeschreven als een PC-12/47E NGX. Daarmee kunnen we stellen dat de transitie compleet is. De HB-FWF is de enige PC-12 die deze metamorfose heeft ondergaan en daarmee is het best een uniek toestel!

De HB-FWF heeft de metamorfose van PC-12/47E naar PC-12/47E NGX goed doorstaan

Met dank aan Christoph Kugler voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie