
Frutigen, 28 oktober 2022 – Op deze laatste vrijdag van oktober was in Frutigen, in het Zwitserse Berner Oberland, de Herbstmarkt ofwel de Frutigmärit gepland. De hele dorpsstraat was omgetoverd tot een gezellige markt met een lang lint van kramen waar allerlei lokale producten te vinden waren. Weinig toeristen, het waren vooral de locals die de looppaden bevolkten en soms verstopten door gemoedelijk stilstaand met elkaar in het Schwyzerdütsch te keuvelen over de hoofd- en bijzaken die de Zwitsers zoal bezig houden.


Ook Swiss Helicopter AG was met een kraam van de partij. Hier probeerde men helikoptervluchten aan de man te brengen van zes (Sfr 50,-) tot twaalf (Sfr 100,-) minuten. Omdat alle pleinen in het dorp bezet waren stond een Eurocopter EC 120B Colibri nét buiten het dorp in een weilandje gereed voor de rondvluchten.


De gelukkige heli was de HB-ZIE. Deze Colibri met c/n 1461 stamt uit 2006 en staat sinds 6 december 2012 in Zwitserland ingeschreven.



Militärflugplatz Frutigen
De plek waar de HB-ZIE geland was is geen officieel vliegveld. Niet meer althans! Want op de plek waar de helikopter stond was tot 1997 het militaire vliegveld Frutigen gevestigd. De ICAO code van Militärflugplatz Frutigen was LSFR.

Op 28 april 1942 landde hier voor het eerst een Bücker Bü.131 Jungmann tweedekker. Vanaf 1943 werd er een verharde baan van 900×40 meter aangelegd in de richting 03/21 en werd het veld operationeel gebruikt. Na de Tweede Wereldoorlog bleek het veld te klein om er met jets te kunnen vliegen. Er werd dan ook alleen nog maar met lichte vliegtuigen gevlogen, het laatst met de Pilatus P3.


Er zijn nog wat stille getuigen van het vliegveld. Een deel van de startbaan is nu parkeerplaats. We vonden nog twee voormalige shelters, vermoedelijk uit de Tweede Wereldoorlog. Een boer heeft er één in gebruik en een andere wordt door de lokale parapante club gebruikt. Bij de bushalte is nog een verdedigingsbunkertje te vinden.
