Pilatus heeft een aflevertempo waar menig autodealer jaloers op zou zijn

HB-VSL Pilatus PC-24 start voor zijn afleveringsvlucht

Stans, 27 oktober 2022 – Op een doorsnee donderdagmorgen werden er bij de fabriek van Pilatus in Stans maar liefst vijf nieuwe vliegtuigen afgeleverd. Het aflevertempo bij Pilatus ligt hoog. Natuurlijk worden er niet iedere dag vijf toestellen afgeleverd, maar zeker iedere week vertrekken er wel nieuwe toestellen op weg naar hun klant. Er zullen beslist autodealers zijn die minder voertuigen per week afleveren dan Pilatus!
Er mochten deze dag één PC-24 en vier PC-12/47E NGX’en vertrekken. We waren al vroeg paraat om de toestellen uit te zwaaien.

HB-VSL Pilatus PC-24

Als eerste mocht de HB-VSL vertrekken. Dit is een Pilatus PC-24 met constructienummer 285. Twee dagen hiervoor (25 oktober 2022) maakte deze toekomstige D-CSUS als zijn acceptatievlucht met de klant. Deze kist zal gaan vliegen voor Schütz Werke. Dit is een bedrijf op gebied van verwerking van kunststoffen en metalen. Schütz is toeleverancier van de auto-industrie, maakt sportartikelen zoals surfplanken (Fanatic) en olieopslagtanks.

De HB-VSL Pilatus PC-24 hier tijdens de acceptatievlucht op 25 oktober 2022

Om 08:30u vertrok de HB-VSL naar Köln/Bonn (EDDK). Helaas nog met zijn Zwitserse testregistratie. Tot op heden (6 november 2022) heeft deze bizjet nog niet als D-CSUS gevlogen.

HB-VSL Pilatus PC-24 op weg naar de startbaan
Next stop; Köln-Bonn

HB-FRM Pilatus PC-12/47E NGX

De volgende kist die “er uit ging” was de HB-FRM. Dit is een Pilatus PC-12/47E NGX met constructienummer 2213. Dit toestel is nog niet gereed om naar een klant afgeleverd te worden. De HB-FRM vloog nog hoofdzakelijk in primer en moet nog gespoten worden. Dat gebeurt bij de Pilatus faciliteit op Broomfield bij Denver op Rocky Mountain Metropolitan Airport (KBJC).

HB-FRM Pilatus PC-12/47E NGX hier nog bij de productiehal (20 oktober 2022)

Begrijpelijk dat Pilatus het afbouwen verspreid over de wereld en ook in de Verenigde Staten toestellen spuit en van een interieur voorziet. Wel jammer voor de foto. Er zullen daardoor vaker witte of zelfs kale, nog in primer vliegende toestellen de fabriek verlaten.

HB-FRM Pilatus PC-12/47E NGX op de flightline bij Pilatus (25 oktober 2022)

De aflevervlucht van de HB-FRM zou lopen via Prestwick (EGPK), een nachtstop op Reykjavik (BIRK), dan door naar Thunder Bay Airport (CYQT) in Canada en de derde dag naar de eindbestemming, Broomfield.

HB-FRM Pilatus PC-12/47E NGX taxiet uit naar de overkant voor de douane formaliteiten

Prestwick ligt in Groot-Brittannië en dus buiten het Schengen gebied. Daardoor moest de HB-FRM voor vertrek eerst naar de overkant van het vliegveld van Stans/Buochs taxiën voor de benodigde douane formaliteiten. Kort daarna kon het toestel vertrekken. Omdat het nog redelijk vroeg in de morgen was, stond de zon nog laag en lag het veld in de schaduw. Dat maakt de foto’s van de HB-FRM wat donker.

HB-FRM Pilatus PC-12/47E NGX in de start op weg naar de eerste stop, Prestwick

HB-FRN en N206AF Pilatus PC-12/47E NGX

Nummer drie en vier die mochten vertrekken startten een half uur na de HB-FRM gezamenlijk op. Het waren de HB-FRN en de N206AF. De HB-FRN was een geheel witte Pilatus PC-12/47E NGX. Het constructienummer van dit toestel is 2214, opvolgend aan de eerder vertrokken HB-FRM. Ook dit toestel is nog niet klaar voor aflevering aan een klant en legde dezelfde route af naar de Pilatus vestiging in Broomfield bij Denver in de Verenigde Staten.

HB-FRN Pilatus PC-12/47E NGX op weg naar de overkant van het veld

De HB-FRM(23) en de HB-FRN(16) werden beiden na hun transatlantische vlucht op 31 oktober 2022 uitgeschreven uit het Zwitserse luchtvaartuigregister. Benieuwd met welk kenmerk beide toestellen later zullen opduiken in Zuid-, Midden- of Noord-Amerika.

HB-FRN Pilatus PC-12/47E NGX in take-off
Ook de HB-FRN Pilatus PC-12/47E NGX vertrok naar Prestwick als eerste stop deze dag

De N206AF was wel klaar om door de klant in gebruik te worden genomen. Deze PC-12/47E NGX (c/n 2206) gaat vliegen voor PlaneSense. Dit toestel vult de immer groeiende imposante vloot van PC-12’s en PC-24’s aan van deze Noord-Amerikaanse maatschappij voor fractional ownership van privévliegtuigen. Op dit moment heeft PlaneSense 41 PC-12’s in de vloot en 8 PC-24’s. En er staan er nog meer in bestelling.

N206AF Pilatus PC-12/47E NGX verlaat de Pilatus fabriek

Het eerste deel van de aflevervlucht verliep gelijk met de HB-FRM en HB-FRN. Gezamenlijk werd op Reykjavik overnacht. De volgende dag voog de N206AF door naar het Canadese Goose Bay (CYYR). Dezelfde dag werd doorgevlogen naar Portsmouth International Airport (KPSM) aan de oostkust van de Verenigde Staten. Vanaf 4 november 2022 wordt de N206AF ingezet op vluchten voor klanten van PlaneSense.

En ook de N206AF Pilatus PC-12/47E NGX is airborne

Omdat ook de HB-FRM en N206AF naar een niet-Schengenland vertrokken moesten zij eerst naar de overkant bij de verkeerstoren van Stans/Buochs zich melden voor de douane perikelen. Binnen een half uur konden de Pratt & Whitney turboporps weer opgestart worden en konden de toestellen definitief hun geboortegrond verlaten.

Tegen een achtergrond met mooie herfstkleuren verlaat de zoveelste Pilatus voor PlaneSense Zwitserland

HB-FRE Pilatus PC-12/47E NGX

De vijfde en laatste Pilatus die deze dag de fabriek mocht verlaten was de HB-FRE. Deze PC-12/47E NGX (c/n 2205) is bestemd voor BlueSkies PSO GmbH uit Wenen. De registratie die al onder de testregistratie was aangebracht is OE-EPS.

De HB-FRE Pilatus PC-12/47E NGX een week eerder bij de productiehangaar

Helaas werd deze PC-12 nog met de testregistratie afgeleverd. In het vluchtschema van Stans/Buochs stond namelijk wel al het vertrek van de OE-EPS aangekondigd. Daar kwam later een vluchtplan van de HB-FRE bij en dat was dan ook het vluchtplan voor vertrek.

De HB-FRE Pilatus PC-12/47E NGX maakte het zich makkelijk en vertrok in tegengestelde richting

De Pilatus werd niet naar Oostenrijk afgeleverd maar naar Siegerland (EDGS) in Duitsland. Daar werden de stickers met HB-FRE er afgepeuterd en de volgende dag vloog de kist door naar Wenen als OE-EPS. De registratie HB-FRE(23) werd gelijk op 27 oktober 2022 doorgehaald in Zwitserland.

De vijfde aflevering van de dag was een feit

Daarmee kwam een druk ochtendje op Stans ten einde. Niet dat het hierna stil werd, integendeel. De testvluchten van weer nieuwe toestellen gingen – na de gebruikelijke middagpauze – onverminderd door.

Een gedachte over “Pilatus heeft een aflevertempo waar menig autodealer jaloers op zou zijn

  1. Ik zag vorige week een foto van de D-CSUS in een hangaar op Keulen-Bonn dus hij is goed aangekomen. De PC-24 vervangt een Citation (ben even vergeten welke dat was).
    groeten
    Anton

Laat een reactie achter bij AntonReactie annuleren