PH-APZ Lambach HL.II opnieuw ingeschreven

Zo stond de PH-APZ Lambach HL.II replica erbij op 5 november 2022, één dag na het behaalde BvI

Lelystad Airport, 5 november 2022 – Mooi nieuws komt bij het vliegend museum van de Stichting Vroege Vogels vandaan op Lelystad Airport. Sinds vrijdag 4 november 2022 is de PH-APZ weer ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartuigregister. Volgende stap is het verkrijgen van het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL).
Deze unieke tweedekker is een natuurgetrouwe replica van de oorspronkelijke PH-APZ Lambach HL.II die in 1937 gebouw en ontwikkeld werd door Hugo Lambach. Lambach was afgestudeerd aan de universiteit van Delft. Het toestel was in zes maanden gebouwd en was bedoeld om tijdens aerobaticwedstrijden zich te kunnen meten met de – in die tijd – superieure Duitse Bücker Junmannen en Jungmeisters.

Appelzuurtje

Als bouwplaats werd onderdak gevonden in de liftenfabriek van Starlift in Rotterdam. Op 3 mei 1937 werd de PH-APZ  ingeschreven op naam van J.W.H. Lambach. Het toestel met de bijnaam “Appelzuurtje” heeft tot 1940 bij diverse vliegshows voorgevlogen, maar was uiteindelijk niet zo goed als de Duitse concurrentie.
De originele PH-APZ is verloren gegaan op 10 mei 1940 op het toenmalige vliegveld Ypenburg tijdens het Duitse bombardement aan het begin van de Tweede Wereldoorlog.
Het toestel had een romp bestaande uit een buizenframe, met linnen bespannen. De vleugels zijn van hout en als motor is een Gipsy Major Mk.I motor van 140 pk (103 kW) gebruikt.

De PH-APZ heeft een originele Gipsy Major motor (8 september 2018)
De PH-APZ beschikt over een mooie houten Poncelet propeller, in België vervaardigd

Bouw replica

De eerste plannen voor de bouw van de replica dateren uit 1989. De replica is gebouwd door de Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en –beheer.

PH-APZ Lambach HL.II replica op Seppe (1996)

In totaal heeft men er zes jaar over gedaan om de replica te construeren. Dit kon exact en natuurgetrouw omdat de originele tekeningen in het Aviodrome aanwezig waren. Had het oorspronkelijke toestel constructienummer 20001, de “nieuwe” PH-APZ draagt constructienummer 20002.

PH-APZ Lambach HL.II replica op Schaffen-Diest (augustus 1996)

Op 18 september 1995 heeft de replica voor het eerst gevlogen vanaf Gilze-Rijen. In 1996 heeft de PH-APZ diverse evenementen vliegend bezocht. Onder andere werd de Oldtimer Fly-In op Schaffen-Diest in België bezocht. Dit is (tot nu toe) het enige moment geweest waarop we de PH-APZ vliegend hebben kunnen zien.

Een zeldzame foto van de PH-APZ replica vliegend (Schaffen-Dienst, augustus 1996)

Na korte tijd, in 1997, werden haarscheurtjes in de vleugelsteunen ontdekt, waardoor het toestel zijn luchtwaardigheid verloor. De Lambach HL.II replica zou daarna de afgelopen kwart eeuw niet meer vliegen…

De PH-APZ Lambach HL.II replica in de schaduw van de Lockheed Constellation in Aviodrome (11 februari 2011)

Naar Aviodrome

Via omzwervingen is de PH-APZ terecht gekomen bij Aviodrome op Lelystad Airport. Zij boden de Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en –beheer van de Technische Universiteit Delft als toenmalige eigenaar onderdak voor het vliegtuig. Bij Aviodrome werd het toestel soms zelfs even buiten tentoongesteld, zoals in 2011 tijdens de NVAV Fly-In die in het museum gehouden werd.

PH-APZ Lambach HL.II replica in de buitenlucht bij Aviodrome (22 mei 2011)
De PH-APZ Lambach HL.II replica in de T2-Hangar van Aviodrome (12 juli 2013)

Naar Vroege Vogels

De Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en –beheer van de Technische Universiteit Delft heeft de Lambach op 6 mei 2017 overgedragen naar de Stichting Vroege Vogels op Lelystad Airport. Daar is het kistje de afgelopen jaren met veel geduld en liefde gerestaureerd naar luchtwaardigheid. Een belangrijke “horde” in dat proces is nu genomen, het toestel heeft zijn Bewijs van Inschrijving gekregen. De volgde sprong is hopelijk die naar het Bewijs van Luchtwaardigheid.

PH-APZ Lambach HL.II replica kort na aankomst bij Vroege Vogels (23 september 2017)

Geweldig dat de moeite is genomen om dit vliegtuig weer in een luchtwaardige conditie te krijgen. Dat verdient dit op-en-top Nederlandse ontwerp zeer zeker! We kijken er dan ook naar uit dit toestel voor de tweede keer vliegend te zien.

Puntje van aandacht
Bij de inschrijving van de Lambach in het Nederlandse luchtvaartuigregister staat het toestel te boek als HL 2. Volgens de betrouwbare website van Herman Dekker werd de eerste Lambach aangeduid als HL.II. En ook de eerste keer dat de PH-APZ-replica werd ingeschreven was dit als HL.II. Het zou historisch mooier en correcter zijn als ILT dit nog zou wijzigen van HL 2 naar HL.II.

Op de staart van de PH-APZ staat de typeaanduiding ook met Romeinse cijfers

Geef een reactie